2016-02-07, 00:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag kan förstå att både A*rianas vittnesmål och pizzavittnet vittnesmål sovras bort av dig och anses vara utan betydelse. Deras berättelser passar inte in i ditt egenhändigt snickrade scenario.
Nej, Adrianas vittnesmål sovrades bort av TR och pizzavittnets vittnesmål sovrades bort av åklagaren.
2016-02-07, 00:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ja. Det borde ha följts upp. Vittnet borde ha hörts och fått genomgå en konfrontation så snabbt som möjligt för att kunna bekräfta att det var NB eller inte han såg. Hade han pekat ut NB så hade ÅK haft ett långt bättre vittne än de som påstår att de sett hans bil susa förbi. Min gissning är som sagt att det är pga slarv/klantighet som man inte gjort det och vittnet har "slarvats bort" under semestern. Kanske tog de kontakt i augusti men då säger han kanske att han inte minns längre.

Så kan det vara. Vardagliga händelser som inte inbegriper emotioner faller ofta bort helt eller delvis inom en kort tidsrymd. Det lagras inte i långtidsminnet helt enkelt.
2016-02-07, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
För länge sedan tog jag upp vad som framstod som ett fiskande av NB hos ett vittne efter ett mobilsamtal som vid tidpunkten inte borde ha varit känt för honom. Detta skulle i så fall kunna tyda på att han på ett eller annat sätt blivit varse/varit medveten om det som vi kommit att kalla "fickringningen".
Ja, det kan stämma. Tycker mig också minnas något sånt. Kommer du ihåg i vilket sammanhang detta framkom, vilket vittne det gällde?
2016-02-07, 00:35
Medlem
KeithRichardss avatar
Några frågor:
1. Fanns det inte blod på hennes kofta och undertröja?
2. Undersöktes inte hela byxorna, utan valde man enbart att söka vid linningen och där omkring?
3. Om man hade sett något som liknat blod nere vid ena byxbenet, hade väl även detta analyserats?
4. Vad bör det vara för DNA-spår som NB har avgett vid byxknappen, som alltså inte är blod?
2016-02-07, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det sattes punkt redan vid TR domen men det överklagades till HovR.

Finns absolut inget i HovR-förhandlingen som skapat minsta tvivel utan IR har "irrat" omkring i diverse konspirationsteorier och mellan raderna anklagat NFC för någon form av inblandning i konspirationen.

De är klara och väldigt bindande DNA och blodbesudlingar går inte att avfärda och den åtalade har bara nekande svar, jag vet inte.
Detta förstärkt av vittnens iakttagelser kan bara ge ett utslag, mord och påföljd livstid.

Jag förstår hur du menar, men håller inte med.
Hade det sats punkt i och med TRs dom hade vi inte behövt vänta på HovR.
Har blivit överraskad tidigare (Boden styckdråp).

Klappat och klart är det egentligen inte förens domen vunnit laga kraft.
2016-02-07, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Alla har rätt att att få sitt mål prövat i två instanser, TR och HR.

Bevisningen i TR var oomkullrunkelig och inget nytt har framkommit som på minsta sätt rubbar den.

HR kan med det bara fastställa TRs dom.

Som jag ser det.
2016-02-07, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla har rätt att att få sitt mål prövat i två instanser, TR och HR.

Bevisningen i TR var oomkullrunkelig och inget nytt har framkommit som på minsta sätt rubbar den.

HR kan med det bara fastställa TRs dom.

Som jag ser det.

Jag har inga problem med att det provas i två instanser, inte som
det ser ut idag. Man skulle kanske kunna ha en ordning med
fler jurister i första instans.

Däremot är jag inte lika övertygad som ToZon är och tydligen du
också om att inte HovR kan ändra på något, även om jag
hoppas och tror att dom befäster TRs dom.
2016-02-07, 09:24
Medlem
TheMiracles avatar
Jag har läst igenom förhören med NB, AB och IB igen och försökt bena ut frågetecknen om var NB befunnit sig under morddagen.

Att NB var hemma och drack kaffe vid 18-tiden får därmed anses klarlagt.

Slutsatsen blir alltså att NB helt säkert har varit hemma vid 19-tiden.

Trots polisens medvetna försök att spräcka NB:s alibi kan vi alltså konstatera utifrån förhören med IB och AB att han mycket svårligen kan ha begått mordet.
2016-02-07, 09:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag har läst igenom förhören med NB, AB och IB igen och försökt bena ut frågetecknen om var NB befunnit sig under morddagen.

Att NB var hemma och drack kaffe vid 18-tiden får därmed anses klarlagt.

Slutsatsen blir alltså att NB helt säkert har varit hemma vid 19-tiden.

Trots polisens medvetna försök att spräcka NB:s alibi kan vi alltså konstatera utifrån förhören med IB och AB att han mycket svårligen kan ha begått mordet.
Hennes försök till ändrat alibi är inte ett vitten värt versus NBs DNA även som du och några andra ältar detta till döddagar.
2016-02-07, 10:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
För femtielfte gången: Det är en urbota idioti utan dess like att dra upp Quick i denna och andra trådar med nekande GM. Hela rättsrötan i Quickfallet byggde på att alla parter inklusive den åtalade och hans juridiska ombud arbetade mot samma mål. Det som skedde var ytterst allvarligt, men det är inte tillämpligt på ett fall där ett kollektivt "group think" aldrig kan uppstå eftersom den åtalade nekar och instruerar sin advokat att driva den linjen.

Det finns fall att dra upp där rättsväsendet misslyckats och dömt nekande oskyldiga som senare fått resning, bl a ett par fall rörande mycket allvarliga, påstådda sexuella övergrepp. En avgörande skillnad mot detta fall är att man i dessa domar - möjligen påverkade av den enorma debatt om incest/övergrepp som då pågick i Sverige - i princip helt och hållet utgick från målsägandens berättelser och utfärdade fällande domar på dem.

Som bekant bygger inte det här fallet på något offers berättelser. Det bygger på teknisk bevisning i form av ett antal DNA-fynd på mordoffret och ett par andra saker, samt vittnesiakttagelser och annat som ger en samlad bild som pekar mycket tydligt åt ett håll. Samtidigt som inte minsta lilla tecken finns på att någon annan skulle vara skyldig.

Fallet har varit ett av de mest massmedialt uppmärksammade i Sverige det senaste decenniet. Ändå har inga kritiska röster mot hur det hanterats hörts i media. Varken från juridiska experter eller journalister. "Kritikerkåren" består uteslutande av några anonyma människor på ett nätforum som fantiserar om bevisplantering och mörkläggning utan att ha minsta jävla lilla skit på fötter för den skit de sitter och kastar på rättsväsendet. Skit de borde stoppa tillbaka där den hör hemma: I sina egna rövhål.
#Ruggedo hänvisning till TQ-fallet är relevant, då hen inte går in i några detaljer i fallet, endast nämner det på en dålig utredning som media och därmed allmänheten gick på. Samma sak kan hända här.

TQ-fallet hade inga kritiska röster i media första året, så i det avseendet, hur skiljer sig det från Lisa-fallet?

Här påstår du att du menar att du redan gett mig svar på hur jag ser på saken inom ramen för huvudtråden. Men det är detta som du kommenterar. Du har inte givit mig något svar på det, däremot har du med hänvisning till en löjlig och omotiverad princip vägrat svara på detta. Har du blandat ihop inläggen? Det första kan du svara på fullt ut i huvudtråden.
2016-02-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Det går i de flesta fall till HovR vid mord och i detta fall är en morddom att vänta, det kan inte finnas annan utgång, att det skall bli dråp är uteslutet. Det som mot förmodan kan ändras är påföljden men då går man ifrån ny praxis, livstid vid mord.

Vad gäller styckmordet så lyckades TO få "bokstavsrabatt" för den åtalade och ner till dråp från mord och 14 år vilket enligt mig var fullständigt fel. Men TO gjorde ett gott jobb och HovR köpte att GM var "tokig" fast inte i rättslig mening men ändå tokig.
2016-02-07, 10:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det går i de flesta fall till HovR vid mord och i detta fall är en morddom att vänta, det kan inte finnas annan utgång, att det skall bli dråp är uteslutet. Det som mot förmodan kan ändras är påföljden men då går man ifrån ny praxis, livstid vid mord.

Vad gäller styckmordet så lyckades TO få "bokstavsrabatt" för den åtalade och ner till dråp från mord och 14 år vilket enligt mig var fullständigt fel. Men TO gjorde ett gott jobb och HovR köpte att GM var "tokig" fast inte i rättslig mening men ändå tokig.
Vad menar du med "ny praxis"? Är det lagändringen 2014 du menar? HD meddelade i en dom i veckan att den får ingen verkan på påföljden. Dagens Juridik: HD ger regeringen bakläxa om nya straffskalan för mord - 16 år i stället för livstid. Domen här: https://minfil.org/vd0el8b7b2/2016-02-03_B_4653-15_Dom.pdf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in