2016-02-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Vill man veta punkten mobilen befunnit sig måste mobilen registrerat av minst två master, och det brukar vara så för att få handover att fungera. I de sparade masttömningarna ingår även tiden för varje händelse och en lokalisering av mobilen är inte alls omöjlig om Mastdata har blivit tömd för de aktuella masterna. I detta fall upptäcktes inte brottet direkt utan många dagar senare, men tidsmässigt inom de dagar som lagras. Utredarna är ännu lite gröna vad man kan få ut av Mastdata och har man andra bevis som är graverande blir det en kostnadsfråga hur många säkra bevis mn behöver, det finns ju alltid en gräns hur långt man skall gå. Trippelmord i Uddevalla, där tog man vara på de mästa i mastdata och kunde med hjälp av detta och annat binda båda till platsen.

Om jag inte fattat fel fanns det bara en aktuell mast.
2016-02-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Fast enligt de "inofficiella undersökningarna" rörde sig Lisa västerut efter sms:et, och inte norrut. Dessutom ska hon ha rört sig västerut under fickringningen, dvs när hon pratat med någon.
Jag har absolut ingen aning om hur man mäter sånt, men det vore ju synnerligen intressant om det verkligen gick att göra.

Västerut, vart kommer man då? Någon som har koll på väderstrecken vid Klostercafeet?
2016-02-06, 16:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Västerut, vart kommer man då? Någon som har koll på väderstrecken vid Klostercafeet?
Vänern
2016-02-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det skedde ett mastbyte mellan sms och fickringning trots att det bara var fyra minuter emellan. Framgår av FUP.
2016-02-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Att de har lämnat området när LH ringer är väl inte helt klarlagt.
Lyssnar man på RR så får man uppfattning att de inte har så bra koll på klockan.
Bara att J lämnar ca 10 minuter före de andra och att LH går runt hörnet medan R och L låser. Inte vad klockan är vid de händelserna.

Ja, men det finns ett vittne som har i princip exakt koll på tiden. Hon ser L och R lämna vid 18.22 vilket stämmer med deras uppgifter och även deras buss. Vittnet ser flickorna lämna i deras röda bil.

Så jag bedömer det som mycket otroligt att de är kvar vid fickringningen.
2016-02-06, 16:47
Medlem
I juni inna Lisa hittats stod det i tidningarna att man tolkat mastbytet som att hon rört sig söderut.
Verkar rimligare och stödjer antagandet att hon kanske ändå startat färden hemåt.
Man kan se data om masterna och mastbytet i FUP. Där finns en kartbild på var masterna är placerade och tiden för mastbytet som var mellan SMS och fickringning.
2016-02-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har läst FUP och mins inte om flera master är nämda, man har tydligen begärt ut de enklaste data om aktiviteter på mobilen och inget mer.
2016-02-06, 16:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det skedde ett mastbyte mellan sms och fickringning trots att det bara var fyra minuter emellan. Framgår av FUP.

Citat:
I juni inna Lisa hittats stod det i tidningarna att man tolkat mastbytet som att hon rört sig söderut.
Verkar rimligare och stödjer antagandet att hon kanske ändå startat färden hemåt.
Man kan se data om masterna och mastbytet i FUP. Där finns en kartbild på var masterna är placerade och tiden för mastbytet som var mellan SMS och fickringning.
Masterna är på långt avstånd från kaféet och överlappar varandra. Det kan räcka med att gå runt en husknut eller genom en dörr för att byta mast.

Uppgiften om att mobilen rört sig söderut kommer inte från någon signal utan från att mobildelar hittades söderut.
2016-02-06, 16:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Det mastbytet lär inte handla om skillnader i avstånd utom om vad som ”skuggar” i terrängen. Ex vis bakom/framför en byggnad.
2016-02-06, 16:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja, men det finns ett vittne som har i princip exakt koll på tiden. Hon ser L och R lämna vid 18.22 vilket stämmer med deras uppgifter och även deras buss. Vittnet ser flickorna lämna i deras röda bil.

Så jag bedömer det som mycket otroligt att de är kvar vid fickringningen.

Rimligtvis har de lämnat området.
2016-02-06, 16:54
Medlem
Citat:
Västerut från var då måste man veta om man inte mäter ut punkten från första aktuella mobilhändelsen. Sände hon SMS från mopeden rör mobilen sig mot utgången kafét eller mjölkrummet mitt emot. Sänder hon SMS inifrån eller vid utgången på kafét kan mobilen rört sig till mopeden och sedan tillbaka, det räcker ju tiden till.
2016-02-06, 17:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren åtalade för ringa misshandel, ett brott som kan ge sex månaders fängelse. Tingsrätten ändrade brottsrubriceringen till ofredande, vilket är ett grövre brott som kan ge ett års fängelse. Där är det mer förståeligt att den tilltalade ska få försvara sig.
Jag frågade en brottmålsadvokat om det där i går. Att rätten ändrade från Ringa misshandel till Ofredande innebar att domen mildrades, precis som det står i artikeln. Ofredande är nämligen väldigt "brett" och kan innehålla massor av olika saker. En misshandelsdom anses som grövre, även om den är ringa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in