2016-02-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att man börjar med en sak i taget.
Innan någon påstår att arken skulle brytas sönder, påstås det enligt bibeln att arken håller.
Då är det rimligt att det backas upp först.

Om man inte kan backa upp det, ska det smeso påstod vara oemotsagd?

Citat:
Var är bevisen för denna landkorridor, som ska ha försvunnit på c:a 6000 år?

Hur tror du djuren kom dit om inte över land, flög dom dit?

Jag vet inte om det finns bevis för en landkorridor, men rimligtvis borde det ha existerat en sådan i historien.

Citat:
Jag antar att järnröret gällde någon annan, jag kan inte mycket om hållfasthet.

Så klart, bara smeso är expert i området. Eller kanske Bogomil? Låt oss fråga, vad tror du han kommer att svara?
Citera
2016-02-06, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är troligare att en 600 år gammal man,med familj, man råkar vara den enda goda mönniskan på jorden, och får i upodrag att bygga en båt och samla in ett par av alla djur? Hur kunde hela världen vara ond, utom alla i en familj?

Och vadå "som vanligt"? Ska jag ljuga?

Inga problem med att bara 1 familj var bra, det är mer och mer av världens befolkning som blir onda för tillfället.

Strax är vi väl nere i bara 1 bra familj igen.
Citera
2016-02-06, 13:44
Medlem
Hej Bogomil, du som är så vetenskaplig, tror du att järnrör blir svagare ju tjockare väggen blir? Och att den är som svagast när röret blir massivt? Är en massiv järnstång svagare än ett järnrör med samma dimension?
Citera
2016-02-06, 13:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vadå "såklart"? Det är omöjligt att ta upp alla detaljer, det skulle bli en alldeles för tjock bok.
Därför valde de enbart sådant som vi kan förvänta oss att folk visste, i mellersta östern, vid den tiden...
Mycket snack om get och kamel, inget alls om koala eller känguru...
Lite märkligt med tanke på inspiration från en allseende och allvetande entitet.

@Bogomil: Ja, jag vet, absence of evidence isn't evidence of absence, men lite märkligt är det.
Citera
2016-02-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Inga problem med att bara 1 familj var bra, det är mer och mer av världens befolkning som blir onda för tillfället.

Strax är vi väl nere i bara 1 bra familj igen.
Varför inte "random" mönniskor hör och där? Varför skulle just alla i en familj vara dom enda som är god? Och har du källa på att fler och fler människor blir ond (vad det nu är?)
Enligt dig kanske man är god om man tror på Gud? I så fall är det lugnt, då miljarder tror på Gud.
Citera
2016-02-06, 13:55
Medlem
Citat:
Hej Bogomil, du som är så vetenskaplig, tror du att järnrör blir svagare ju tjockare väggen blir? Och att den är som svagast när röret blir massivt? Är en massiv järnstång svagare än ett järnrör med samma dimension?
Ska du göra en "ljuskälla" av det hela igen? Visst kan det vara viktigt med detaljer, men denna kommer inte att göra något åt trovärdigheten i historien.
Jag kan inget om hur stora båtar man kan bygga, sörskilt nör man blivit 600 år gammal. Även om arken är genomförbart, så brister historien på många andra punkter. Och där har du hittills dragit till med vilda gissningar. Antagligen gissningar du aldrig skulle tro på om någon annan försökte bevisa något för dig.
Citera
2016-02-06, 13:56
Medlem
Citat:
Varför syssla med sådana vilda, osannolika spekulationer för att få en historia att gå ihop? Är det för att den är med i bibeln?

Det är för att ni frågar, jag behöver inte veta exakt hur det gick till, men det är intressant att fundera på det.

Varför är det "vilda, osannolika spekulationer"?
Citera
2016-02-06, 13:57
Bannlyst
Citat:
Varför inte "random" mönniskor hör och där? Varför skulle just alla i en familj vara dom enda som är god? Och har du källa på att fler och fler människor blir ond (vad det nu är?)
Enligt dig kanske man är god om man tror på Gud? I så fall är det lugnt, då miljarder tror på Gud.

Man är god om man följer det Gud säger att man ska göra, vilket det blir mindre och mindre folk som gör.

Man kan inte vara en god person utan Gud.

Varför just i en familj, för att fadern brukar uppfostra sina barn. Sen om visa barn vill ta emot uppfostran eller inte är upp till dom sen när dom blir äldre.

Stor chans att 2 dåliga föräldrar uppfostrar dåliga barn, sen när dom dåliga barnen fixar egna barn så sprids det.

Ett exempel är folk i usa som spelar spelet knock out game, visar bara att dom är dåliga människor.
Citera
2016-02-06, 14:00
Medlem
Citat:
Det är för att ni frågar, jag behöver inte veta exakt hur det gick till, men det är intressant att fundera på det.

Varför är det "vilda, osannolika spekulationer"?
Egentligen är det inte så intressant att fundera på det. Om man nu inte vill att det ska vara sant.
Citera
2016-02-06, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ska du göra en "ljuskälla" av det hela igen? Visst kan det vara viktigt med detaljer, men denna kommer inte att göra något åt trovärdigheten i historien.
Jag kan inget om hur stora båtar man kan bygga, sörskilt nör man blivit 600 år gammal. Även om arken är genomförbart, så brister historien på många andra punkter. Och där har du hittills dragit till med vilda gissningar. Antagligen gissningar du aldrig skulle tro på om någon annan försökte bevisa något för dig.

Faktiskt Noah var väldigt stark, dom flesta män i bibeln är väldigt starka.

Bara dagens människor är svaga, sitter på sitt jobb som telefon försäljare 8 timmar, sen 1 timme lunch på det, sen kanske det tar dom 1 timme att åka till jobbet och 1 timme åka hem igen.

Här har personen slösat bort 11 timmar av sina 24 timmar och det tyngsta den här personen har lyft är kanske 1,5 liter mjölk paket 1 gång på 1 arm bara.

Sen sover kanske personen normalt 8 timmar för visa sin kropp respekt, så nu är vi upp i 19 timmar av 24 timmar och fortfarande det tyngsta personen har lyft är 1,5 lite mjölk 1 gång.......

Lämnar kvar 5 timmar för personen att göra nåt tungt muskel arbete, men sen om man tar bort tiden för laga frukost, middag, duscha, borsta tänderna 2 gånger, klä på sig kläder, ta av sig kläder, bädda sängen, kolla på tv, kolla på datan och liknande saker så vips är denna person extremt svag.

Man ser ju detta i samhället också att gym inte har över 40kgs hantlar för om man tar tyngre, så tar man steroider.....
Citera
2016-02-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Man är god om man följer det Gud säger att man ska göra, vilket det blir mindre och mindre folk som gör.

Man kan inte vara en god person utan Gud.

Varför just i en familj, för att fadern brukar uppfostra sina barn. Sen om visa barn vill ta emot uppfostran eller inte är upp till dom sen när dom blir äldre.

Stor chans att 2 dåliga föräldrar uppfostrar dåliga barn, sen när dom dåliga barnen fixar egna barn så sprids det.

Ett exempel är folk i usa som spelar spelet knock out game, visar bara att dom är dåliga människor.
Ja, du är "roande" i alla fall.....
Och jag tar inte illa upp av att bli kallad "ond", då jag litar mer på min familj och vänner, än vad jag litar på dig.
Citera
2016-02-06, 14:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om man inte kan backa upp det, ska det smeso påstod vara oemotsagd?
Ja, tills det första påståendet backats upp.

Citat:
Hur tror du djuren kom dit om inte över land, flög dom dit?
Jag tror ingenting, enligt evolutionen har de utvecklats från en gemensam anfader som är betydligt äldre än 6000 år, för flera miljoner år (ren gissning) sedan kan det ha funnits en landförbindelse.

Citat:
Jag vet inte om det finns bevis för en landkorridor, men rimligtvis borde det ha existerat en sådan i historien.
Jo, se ovan, men frågan är om den kan ha existerat inom den tid som anges i bibeln.

Citat:
Så klart, bara smeso är expert i området. Eller kanske Bogomil? Låt oss fråga, vad tror du han kommer att svara?
Vad jag tror om järnrör är irrelevant.

Prova att ställa frågan här: https://www.flashback.org/f54
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in