2016-02-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det vet jag inte.

Tror du att järnrör blir svagare ju tjockare väggen blir? Och att den är som svagast när röret blir massivt?
Jag kan ingenting om sådant, tyvärr.

Du kan ju läsa om liknande myter i andra religioner/kulturer och se om du tror på dom? Sen kan du jämföra och tänka igenom varför du tror på "din" historia. Kan det vara så att du "släpper på tyglarna" när det kommer till bibeln? Och i så fall, varför?
Citera
2016-02-06, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Släng i tusentals drunknande människor och djur i badkaret, så blir det nog vågor....

Nej det måste det fortfarande inte bli.....

Alltså verkligen vad satanister är desperata......

Om det är en miljon djur som håller på drunkar i till exempel i afrika och dom kämpar för sina liv medans dom drunkar. Visst dom kan få vattnet att röra på sig men om båten är i sverige så kommer inte båten bli påverkad av dom rörelserna i vattnet.

Dessutom så skulle det typ krävas +100 meters vågor ungefär för ens påverka arken och tvivlar starkt på att djuren kunde göra såna vågor.....
Citera
2016-02-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är ju bibeln som kommer med påståendet att arken håller.
Var är bevisen för det påståendet?

Fast det var smeso som tog upp frågan och påstod att arken skulle brytas sönder, varför ska han inte backa upp sitt påstående?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag är mest intresserad av en vettig förklaring till hur Koalabjörnen, Kängurun o.s.v. transporterades till/från Australien före/efter floden.

Det står inget om det i bibeln så jag får gissa, djuren spred sig runt om i världen och att det fanns en landkorridor till Australien som senare blev isolerad och djuren utvecklade sina annorlunda egenskaper.

Tror du att järnrör blir svagare ju tjockare väggen blir? Och att den är som svagast när röret blir massivt? Är en massiv järnstång svagare än ett järnrör med samma dimension?
Citera
2016-02-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Nej det måste det fortfarande inte bli.....

Alltså verkligen vad satanister är desperata......

Om det är en miljon djur som håller på drunkar i till exempel i afrika och dom kämpar för sina liv medans dom drunkar. Visst dom kan få vattnet att röra på sig men om båten är i sverige så kommer inte båten bli påverkad av dom rörelserna i vattnet.

Dessutom så skulle det typ krävas +100 meters vågor ungefär för ens påverka arken och tvivlar starkt på att djuren kunde göra såna vågor.....
Ville bara visa att ditt "badkarsexempel" var fakskt. Ett badkar har kanter.
Varför måste vågorna vara över 100 meter för att påverka arken?
Citera
2016-02-06, 13:25
Medlem
Citat:
Fast det var smeso som tog upp frågan och påstod att arken skulle brytas sönder, varför ska han inte backa upp sitt påstående?

Det står inget om det i bibeln så jag får gissa, djuren spred sig runt om i världen och att det fanns en landkorridor till Australien som senare blev isolerad och djuren utvecklade sina annorlunda egenskaper.

Tror du att järnrör blir svagare ju tjockare väggen blir? Och att den är som svagast när röret blir massivt? Är en massiv järnstång svagare än ett järnrör med samma dimension?
Såklart det inte står om det i bibeln. Menar du att djur vandrade till Australien?
Citera
2016-02-06, 13:26
Medlem
Citat:
Jag kan ingenting om sådant, tyvärr.

Nej som vanligt.

Citat:
Du kan ju läsa om liknande myter i andra religioner/kulturer och se om du tror på dom? Sen kan du jämföra och tänka igenom varför du tror på "din" historia. Kan det vara så att du "släpper på tyglarna" när det kommer till bibeln? Och i så fall, varför?

Jag tror ju på t.ex. indianernas berättelser om en flod, men dom är inte lika realistiska som bibelns berättelse, t.ex. en kittel med vatten som kokades i solen och sedan hälldes över jorden.
Citera
2016-02-06, 13:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Därför att man börjar med en sak i taget.
Innan någon påstår att arken skulle brytas sönder, påstås det enligt bibeln att arken håller.
Då är det rimligt att det backas upp först.

Citat:
Var är bevisen för denna landkorridor, som ska ha försvunnit på c:a 6000 år?

Jag antar att järnröret gällde någon annan, jag kan inte mycket om hållfasthet.
Citera
2016-02-06, 13:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Så länge du bara kommer med en typen av invändningar som grundas på irrelevanta exempel kan jag ju inte ta det du säger som bevis på att Arken var omöjlig att få sjöduglig.

Det är du som påstår att mina exempel från verkliga livet är irrelevanta med enbart spekuleringar. Hur är det relevant?

Dessutom så är trådämnet faktiskt Är Bibeln sann? Och inte Vad i Bibeln är falskt? Vill du visa att Bibeln är sann så får du väl göra det.
Citera
2016-02-06, 13:35
Medlem
Citat:
Nej som vanligt.

Jag tror ju på t.ex. indianernas berättelser om en flod, men dom är inte lika realistiska som bibelns berättelse, t.ex. en kittel med vatten som kokades i solen och sedan hälldes över jorden.
Det är troligare att en 600 år gammal man,med familj, man råkar vara den enda goda mönniskan på jorden, och får i upodrag att bygga en båt och samla in ett par av alla djur? Hur kunde hela världen vara ond, utom alla i en familj?

Och vadå "som vanligt"? Ska jag ljuga?
Citera
2016-02-06, 13:35
Medlem
Citat:
Såklart det inte står om det i bibeln.

Vadå "såklart"? Det är omöjligt att ta upp alla detaljer, det skulle bli en alldeles för tjock bok.

Citat:
Menar du att djur vandrade till Australien?

Jag vet inte, det står det inget om i bibeln, men jag antar det.

Vi vet inte exakt hur världen såg ut då heller, om t.ex. Australien befann sig där den är nu, och hur klimatet påverkas på jorden av att en vattenbaldakin plötsligt inte skyddar från kylan i rymden, om det bildas massiva områden av is vid polerna och binder upp vattnet så att det uppstår landkorridorer.
Citera
2016-02-06, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ville bara visa att ditt "badkarsexempel" var fakskt. Ett badkar har kanter.
Varför måste vågorna vara över 100 meter för att påverka arken?

Världen får ju automatiskt kanter också om den är täckt med vatten......

Det var ett exempel, det måste har varit väldigt starka vågor....eller skojar bara så pass starka vågor har aldrig mätts hittills för bryta arken. Det skulle krävas typ en tsunami för vrida sönder arken.....

Köp ett par brädor/plankor spelar någorlunda bred men skulle säga minst 30 centimeter. Sen längden får du avgöra men den ska vara minst så lång att 2 personer kan stå på den och du får lite spark yta.

Ta en planka/bräda, lägg den på marken. Be en kompis ställa sig på ena slutet av brädan/plankan och sen sparkar du på andra slutet. Så kommer du märka att det är någorlunda kraft du måste lägga in men du borde inte problem att sparka sönder plankan/brädan.

Nu tar du en likadan planka/bräda men nu har du en kompis som står på ena slutet av brädan/plankan och sen ber du en annan extra kompis ställa nästan på andra slutet typ lämnar bara 5 cm spark yta för dig eller ännu mindre.

Nu helt plötsligt kommer det krävas en hel del mer kraft i din spark för bryta plankan/brädan på grund av att din andra kompis kroppsvikt trycker ner plankan/brädan mot marken. Så nu måste din spark förflytta brädan/plankan fortfarande tillräckligt distans att den når virkets flexibila bryt punkt. Men det är mer massa på virket så måste man lägga in mer kraft för flytta virket.

Blev en hel del massa/vikt på arkens bottenplan tryckte ner bottens botten mot vattnet och sa till vågorna oss flyttar du inte.

Ungefär samma princip som ett ankare.
Citera
2016-02-06, 13:41
Medlem
Citat:
Vadå "såklart"? Det är omöjligt att ta upp alla detaljer, det skulle bli en alldeles för tjock bok.

Jag vet inte, det står det inget om i bibeln, men jag antar det.

Vi vet inte exakt hur världen såg ut då heller, om t.ex. Australien befann sig där den är nu, och hur klimatet påverkas på jorden av att en vattenbaldakin plötsligt inte skyddar från kylan i rymden, om det bildas massiva områden av is vid polerna och binder upp vattnet så att det uppstår landkorridorer.
Varför syssla med sådana vilda, osannolika spekulationer för att få en historia att gå ihop? Är det för att den är med i bibeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in