2016-02-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför är hastigheten konstant i x-led vid en vinklad kaströrelse (alltså sneda kast)? Varför är accelerationen konstant? Förstår härledningarna av formlerna men inte riktigt varför ovanstående gäller.

Det här följer rakt av från Newtons lagar. F = ma. Vad F är beror på kraftsituationen i problemet som betraktas. Om man inte har någon retarderande(eller accelererande) kraft i x-led så är accelerationen noll varför hastigheten är konstant. Att säga att hastigheten är konstant i x-led vid kaströrelse är något av en felaktig beteckning då det gäller när man försummar luftmotstånd och andra krafter som kan påverka kastbanan, men det kan man ofta göra och få förvånansvärt (eller inte förvånansvärt) träffsäkra resultat.
Citera
2016-02-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnArgSvenne
Det här följer rakt av från Newtons lagar. F = ma. Vad F är beror på kraftsituationen i problemet som betraktas. Om man inte har någon retarderande(eller accelererande) kraft i x-led så är accelerationen noll varför hastigheten är konstant. Att säga att hastigheten är konstant i x-led vid kaströrelse är något av en felaktig beteckning då det gäller när man försummar luftmotstånd och andra krafter som kan påverka kastbanan, men det kan man ofta göra och få förvånansvärt (eller inte förvånansvärt) träffsäkra resultat.
Kan tillägga att det gäller de fall där kroppen som det kastas över är så stor att den kan approximeras med en plan yta. Dvs fall där g verkar ortogonalt mot din x-axel för hela kastet. Vid kast över en liten kropp, som en asteroid t.ex, eller över en större kropp med väldigt stor hastighet, t.ex omloppsbanor för sateliter, så kommer du att få en gravitationskomposant som blir stor nog att spela roll även i x-led under rörelsen. Att räkna på det är som sagts egentligen utanför gymnasiefysiken, men det skadar inte att känna till vilka förenklingar man gjort för att få beräkningarna hanterbara.
Senast redigerad av Linara 2016-02-04 kl. 12:02.
Citera
2016-02-04, 13:55
Medlem
Flaskhalsats avatar
Kolvarna i en bilmotor kan sägas approximativt utföra en harmonisk rörelse när motorn går med konstant varvtal. Anta, att slaglängden - dubbla amplituden - är 8,0 cm och att motorns axel roterar 3600 varv per minut. Kolvmassan antas vara 0,6 kg.

Hur stor är den strösta hastigheten hos en kolv?

Hur stor är den maximala kraftresultanten på en kolv?

A = 0,04m

Vinkelhastigheten får jag fram till att vara 120pi rad/s.

V = S'
Y = 0,04Sin(120pi)
Y' = 120*0,04cos(120pi)

Svaret stämmer inte med det jag får fram, någon som vet varför?

Edit: Stryk det jag frågade om, jag hade visst räknaren inställd på grader...
Senast redigerad av Flaskhalsat 2016-02-04 kl. 14:08.
Citera
2016-02-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jämför x-led och y-led för att se skillnaden. I y-led har du gravitationen som skapar en acceleration, men det finns ju ingen gravitation i x-led. Det handlar helt enkelt om Newtons första lag. När föremålet lämnar kastarens hand så är det inte någon kraft som verkar på föremålet i x-led och därför behåller föremålet en konstant hastighet (bortsett från luftmotstånd som man brukar försumma i uppgifter i gymnasiefysik).

Ja, nu förstår jag.
Citera
2016-02-04, 19:53
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Håller på med kaströrelse.

Vid ett släggkast slungas släggan med hastigheten 25 m/s i riktningen 32 grader snett uppåt i förhållande till marken. Kastaren släpper släggan på 0,8 meters höjd.

a) Hur långt blir kastet?
b) Hur stor var släggans högsta höjd över marken?

Jag brukar alltid dela upp hastigheten i dess komposanter.

v(ix) = 25*cos(32) = 21,20 m/s
v(iy) = 25*sin(32) = 13,25 m/s

På a) tänker jag att jag måste ta reda på tiden det tar för släggan att färdas hela sträckan, för att sen köra s = v*t efter s är i x-led och därmed saknar acceleration.

Släggan kastas från 0,8 m höjd, dvs s(iy) = 0,8 m. När släggan landar så befinner den sig på 0 m höjd, det ger s(fy) = 0 m.

s(fy) = s(iy) + v(iy)*t + 1/2at^2

Insättning av kända värden ger:

0 = 0,8 + 13,25t - 4,91t^2

Delar med 4,91:

0 = 0,16 + 2,70 - t^2

t = 1,35(rot 1,35^2 + 0,16)

t = 1,74 s

sx = vx*t = 38 m

Svaret är 58 m.

Vad är det jag gör fel?

Jag testade lite spontant att utesluta p i pq-formeln, och bara räkna roten ur uttrycket.

(rot 1,35^2 + 0,16) = 1,40

1,35 +- 1,40 = 2,75

t = 2,75 s

sx = vx*t = 21.20*2,75 = 58,3 m

Skönt att det löste sig, har inte kunnat släppa denna.
Citera
2016-02-05, 21:37
Medlem
En kula med massan 50,0 gram sitter fast i en tråd och tråden åker runt i en vertikal cirkelbana med radien 0,50 meter. I banans översta läge är spännkraften i tråden 0,8 N. Hur stor är kulans hastighet i översta läget?

Jag får ut rätt svar om jag räknar så här:

(mv^2)/r = 0,8 + mg

Det jag inte förstår är varför man ställer upp den så? Borde inte en kraft dra uppåt eftersom tråden är spänd? och resulterande kraften ska dra mot "mitten". Drar spännkraften alltid ner med dragningskraften?
Citera
2016-02-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
En kula med massan 50,0 gram sitter fast i en tråd och tråden åker runt i en vertikal cirkelbana med radien 0,50 meter. I banans översta läge är spännkraften i tråden 0,8 N. Hur stor är kulans hastighet i översta läget?

(mv^2)/r = 0,8 + mg

Det jag inte förstår är varför man ställer upp den så? Borde inte en kraft dra uppåt eftersom tråden är spänd? och resulterande kraften ska dra mot "mitten". Drar spännkraften alltid ner med dragningskraften?
Ur det stillastående referenssystemets perspektiv gäller:
Två krafter drar i kulan: gravitationen och centripetalkraften.
Den senare kommer från spännkraften i tråden och får kulan att inte fara rakt fram utan hålla sig i en cirkulär bana.

Ur fjädern perspektiv gäller:
Kulan drar i fjädern. Kulan får här sin "tyngd" från centrifugalkraften.
Citera
2016-02-05, 22:13
Medlem
Citat:

(mv^2)/r = 0,8 + mg

Är det en pendel?
Citera
2016-02-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Ur det stillastående referenssystemets perspektiv gäller:
Den senare kommer från spännkraften i tråden och får kulan att inte fara rakt fram utan hålla sig i en cirkulär bana.

Om den istället skulle ha varit längst ner. Skulle det bli Fc = mg - 0,8

borde inte spännkraften vara riktad uppåt? Kan inte förstå att det blir ett rakt snöre om alla krafter är riktade neråt
Senast redigerad av klas.svensson 2016-02-05 kl. 22:46.
Citera
2016-02-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggerskrack
Är det en pendel?

Har kopierat frågan rakt av, det finns ingen bild till den.
Citera
2016-02-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggerskrack
Är det en pendel?

Vad skulle gälla om det är en pendel?
Citera
2016-02-06, 11:27
Medlem
Citat:
Den senare kommer från spännkraften i tråden

Korrekt är att två krafter drar i kulan vilka är tyngdkraft (gravitationen) och spännkraften. Centripetalkraften är summa av båda två.

Citat:

Gravitationen är fortfarande med och vikt (vilken är lika med spännkraften) är centrifugalkraften minus tyngdgraften.

Citat:
Vad skulle gälla om det är en pendel?

Ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här