2016-02-05, 23:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ord, vad vore livet utan ord. Beskriv hur NB fick Lisa att gå över vägen självmant, frivilligt, oombett, opåkallat, utan påstötning, utan uppmaning, av egen fri vilja.

Det tänkbara scenariot har framförts många gånger.
2016-02-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man fann inte ens DNA från Lisa själv på mobildelarna. Hon om någon borde greppat sin telefon.

Ja, jag tror han hade handskar under bilturen. Lika inplastad som "skuffen".

Hmm hur kommer det sig? Sägs det inte att DNA är väldigt lättöverfört?
Räcker du håller i ngt så har du massa DNA där?
Eller är det med andra ord felaktigt?
Om jag håller i ett glas och tar en klunk vatten.
Då är det inte säkert jag lämnar spår efter mig på glaset? Etc?
2016-02-05, 23:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ord, vad vore livet utan ord. Beskriv hur NB fick Lisa att gå över vägen självmant, frivilligt, oombett, opåkallat, utan påstötning, utan uppmaning, av egen fri vilja.

Inte oombett, opåkallat och utan påstötning/uppmaning.

Men han ställde uppenbarligen upp ett ärende för henne som gör att hon frivilligt går med honom / alternativt hastar med honom över vägen.
2016-02-05, 23:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inte oombett, opåkallat och utan påstötning/uppmaning.

Men han ställde uppenbarligen upp ett ärende för henne som gör att hon frivilligt går med honom / alternativt hastar med honom över vägen.
Vilket hon aldrig skulle göra, enligt pappan, såvida han inte var i nöd. Vad för slags nödsituation skulle han ha kunnat påkalla bakom kaféet som lockade henne in i ladan, och som dessutom får henne att fickringa och säga "det är klart"?
2016-02-06, 00:00
Medlem
Citat:
Man fann inte ens DNA från Lisa själv på mobildelarna. Hon om någon borde greppat sin telefon.

Ja, jag tror han hade handskar under bilturen. Lika inplastad som "skuffen".
Hennes telefon har väl inte hittats om förstått det rätt. Den borde funnits i vad som kallas för mjölkrum eller slaktrum eller tillbyggnaden på ladan.
Det var där som den upphörde att fungera och spårbarheten bröts.
2016-02-06, 00:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
Är inte det märkligt? Skulle han haft handskar på sig då eller vadå?

Handskar lär ha använts, mestadels. Även om tillfället fågades i flykten så ligger helt helt klart planering bakom. Bilen var ren, inte heller hittades någon teknisk bevisning i byssjan. NB,s akilleshäl var att han blödde. Egendomligt dock att inga blodspår hittades på mobildetaljerna som kastades ut längs vägen till Martorp.
2016-02-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Hennes telefon har väl inte hittats om förstått det rätt. Den borde funnits i vad som kallas för mjölkrum eller slaktrum eller tillbyggnaden på ladan.
Det var där som den upphörde att fungera och spårbarheten bröts.

Korrekt. Det var därför jag skrev mobildelar.
2016-02-06, 00:21
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det är som att hon försöker koppla ned och upp samtidigt. Att hon har ett finger på från och ett på till.

Hon sände SMS meddelandet från positionen där förmodligen mopeden stod. Sedan vid nästa uppkoppling har hon rört sig västerut. Rörelsen pågår under samtalet för att sedan följas av detta hackande för att sedan kopplas ned. Mobilen förlorar efter ytterligare en tid all kontakt med omvärlden. Då befinner den sig en bit sydväst om den plats där hon sände SMS:et.
Var finns denna information?
2016-02-06, 00:24
Bannlyst
Citat:
Du fortsätter med exakt samma enkelspåriga argumentation i den här frågan.
Du har inte den insikt och inlevelseförmåga som krävs för att förstå hur en 17-årig flicka kan ha tänkt och agerat i den situationen. Det handlar om ett helt normalt beteende för en tjej i den åldern, lite osäker inför en vuxen, empatisk och hjälpsam, svårt att säga nej. Otaliga är de kvinnor som lurats att "hjälpa till" av förövare, lurats i en fälla för att överfallas och mördas. Vem som helst kan gå på detta, kvinnor med betydligt mer livserfarenhet än Lisa. Är inte svårt eller krångligt att förstå, begriper man inte det så har man själv ingen som helst insikt i hur en tjej i Lisas ålder kan tänkas reagera.
Kör nu inte ditt mantra om vad Lisas pappa har sagt. Det har ingen betydelse. Ibland så sker oväntade saker som bryter rutiner, som bryter mönster. Det här är en sån sak, NB kom och bad om hjälp.
Lisa reagerade som den MÄNNISKA hon var, hon var nämligen ingen robot utan empati.
Du beskriver henne som om hon vore en förprogrammerad robot.
Senast redigerad av zascha 2016-02-06 kl. 00:30.
2016-02-06, 00:26
Medlem
Citat:
Korrekt. Det var därför jag skrev mobildelar.
Det var ingen anmärkning , bara undrade ifall jag missat något. Det hade i så fall varit väldigt intressant att ta del av dess innehåll, det kanske hade rätat ut en del frågetecken.
2016-02-06, 00:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Vilket hon aldrig skulle göra, enligt pappan, såvida han inte var i nöd. Vad för slags nödsituation skulle han ha kunnat påkalla bakom kaféet som lockade henne in i ladan, och som dessutom får henne att fickringa och säga "det är klart"?

- Min fru har ramlat, kan jag få låna telefon? Skadad!
2016-02-06, 00:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
- Min fru har ramlat, kan jag få låna telefon? Skadad!
Bakom kaféet kommer en man springande: "Min fru...", och Lisa tar fram mobilen, ringer pappa, säger "Det är klart" och räcker över mobilen.

Nu tog Ockham ett varv till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in