2016-02-05, 13:37
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Inte helt hundra på detta men... var det inte så att det spår Stina låg i också var ett av dem som "går förbi" målet så att säga, att hon var tvungen att ta sig till vänster relativt snart. Då blir ju alternativen att toksatsa på att komma förbi Östberg (osannolikt), backa ner och vänta in Pärmäkoski för att sen lägga sig bakom henne och därmed i princip ge upp pallen, eller chansa och slänga sig in mellan Östberg och Pärmen i den (för lilla) lucka som ändå fanns.

Med reservation för att din sista mening såklart kan vara helt sann.
Näe, det spår Stina låg i är det som Matveeva hade i mål.
2016-02-05, 13:46
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Näe, det spår Stina låg i är det som Matveeva hade i mål.
Blev tvungen att kolla om, körde ur minnet, får nog råda dig att kolla om nu också
2016-02-05, 14:17
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Blev tvungen att kolla om, körde ur minnet, får nog råda dig att kolla om nu också
Aha, de byter ytterligare en gång. Det ställer ju saken i ett annat läge såklart.
Då är det ju frågan var tusan hon ska ta vägen?
2016-02-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Aha, de byter ytterligare en gång. Det ställer ju saken i ett annat läge såklart.
Då är det ju frågan var tusan hon ska ta vägen?

Hon får naturligtvis stå sitt kast när hon valt spår. Spåret till höger om Östberg och Pärmäkoski var dessutom helt tomt och fritt fram för Stina att åka i. Stina bytte först till det spåret (som leder hela vägen in i mål) och bytte sedan en gång till när hon trängde sig in mellan Östberg och Pärmäkoski. Det fanns inte plats och hon var på båda de andras skidor. Östberg tappade fart och Pärmäkoski blev kraftigt störd. Helt rätt beslut att flytta ner Stina men synd om norskan och speciellt finskan. Pärmäkoski hade nog kunnat bli trea annars.
2016-02-05, 14:43
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Hon får naturligtvis stå sitt kast när hon valt spår. Spåret till höger om Östberg och Pärmäkoski var dessutom helt tomt och fritt fram för Stina att åka i. Stina bytte först till det spåret (som leder hela vägen in i mål) och bytte sedan en gång till när hon trängde sig in mellan Östberg och Pärmäkoski. Det fanns inte plats och hon var på båda de andras skidor. Östberg tappade fart och Pärmäkoski blev kraftigt störd. Helt rätt beslut att flytta ner Stina men synd om norskan och speciellt finskan. Pärmäkoski hade nog kunnat bli trea annars.
Så var det alltså inte vilket jag och R.O.S.H precis har konstaterat efter att ha tittat om. Innan hon byter in i Östberg och Pärmäkoskis spår ligger hon i ett spår som INTE leder till mål.

Håller oavsett med om att jurybeslutet är riktigt, så det här är inget försvar men väl en förklaring till Stinas agerande vilket Mendes eftersökte.

edit: Kan väl lägga till att vad Stina borde ha gjort var att byta vänsterut fort som fan när hon kom in på upploppet, för då var hon ju faktiskt först.
Senast redigerad av Thax21 2016-02-05 kl. 14:49.
2016-02-05, 14:47
Medlem
Citat:
Inte helt hundra på detta men... var det inte så att det spår Stina låg i också var ett av dem som "går förbi" målet så att säga, att hon var tvungen att ta sig till vänster relativt snart. Då blir ju alternativen att toksatsa på att komma förbi Östberg (osannolikt), backa ner och vänta in Pärmäkoski för att sen lägga sig bakom henne och därmed i princip ge upp pallen, eller chansa och slänga sig in mellan Östberg och Pärmen i den (för lilla) lucka som ändå fanns.

Med reservation för att din sista mening såklart kan vara helt sann.
Ja, du har rätt. Alla fyra byter visst spår en gång till efter incidenten. Får nog skrota mina konspirationsteorier om att hon "gett upp segern" eller hade respekt för Pärmens diagonal då.

Däremot har ju Pärmäkoski rätt att vara desto surare. Är ju inte hennes problem att Stina valt ett spår som inte går till mål.
2016-02-05, 15:41
Medlem
Citat:
Så var det alltså inte vilket jag och R.O.S.H precis har konstaterat efter att ha tittat om. Innan hon byter in i Östberg och Pärmäkoskis spår ligger hon i ett spår som INTE leder till mål.

Håller oavsett med om att jurybeslutet är riktigt, så det här är inget försvar men väl en förklaring till Stinas agerande vilket Mendes eftersökte.

edit: Kan väl lägga till att vad Stina borde ha gjort var att byta vänsterut fort som fan när hon kom in på upploppet, för då var hon ju faktiskt först.

Hmm, det är faktiskt svårt att se men kolla en gång till. Så här uppfattar jag slutfasen nu när jag kollat ytterligare några gånger. Spåret längst till vänster i åkriktningen kallar jag för spår 1.

I början av upploppet väljer Falla spår 2, Östberg och Pärmäkoski 3 och Stina 5. Sedan byter Stina till spår 4. Därefter kommer ett kort avsnitt utan spår och när spåren sedan börjar igen så har Falla bytt till spår 3, Östberg och Pärmäkoski till 4 och Stina till 5 igen (som inte leder till mål).

I detta läge så tränger sig Stina in i Östbergs och Pärmäkoskis spår, alltså spår 4.

Sedan byter Östberg till spår 3 och Falla till 2, som de håller in i mål. Pärmäkoski och Stina byter också igen på slutet och lägger sig bakom Falla respektive Östberg.

Avsnittet utan spår förvillar och det var där som Stina hamnade snett.
2016-02-05, 16:54
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Hmm, det är faktiskt svårt att se men kolla en gång till. Så här uppfattar jag slutfasen nu när jag kollat ytterligare några gånger. Spåret längst till vänster i åkriktningen kallar jag för spår 1.

I början av upploppet väljer Falla spår 2, Östberg och Pärmäkoski 3 och Stina 5. Sedan byter Stina till spår 4. Därefter kommer ett kort avsnitt utan spår och när spåren sedan börjar igen så har Falla bytt till spår 3, Östberg och Pärmäkoski till 4 och Stina till 5 igen (som inte leder till mål).

I detta läge så tränger sig Stina in i Östbergs och Pärmäkoskis spår, alltså spår 4.

Sedan byter Östberg till spår 3 och Falla till 2, som de håller in i mål. Pärmäkoski och Stina byter också igen på slutet och lägger sig bakom Falla respektive Östberg.

Avsnittet utan spår förvillar och det var där som Stina hamnade snett.
Jag tror vi är överens, jag missuppfattade ditt första inlägg. Trodde du menade att det spåret hon låg i när det "olovliga" bytet kom ledde till mål, men du menade bara att hon redan hade befunnit sig i "rätt" spår (spår4) tidigare, men bytt därifrån. (Vet inte om jag kan instämma i detta, delvis för att det är olika många spår innan och efter partiet utan spår men sen tycker jag också att när hon väl slänger sig in mellan de två att det är det längsta "vänsterut" hon har befunnit sig på hela upploppet).
Senast redigerad av Thax21 2016-02-05 kl. 17:07.
2016-02-05, 17:10
Medlem
Citat:
Jag tror vi är överens, jag missuppfattade ditt första inlägg. Trodde du menade att det spåret hon låg i när det "olovliga" bytet kom ledde till mål, men du menade bara att hon redan hade befunnit sig i "rätt" spår (spår4) tidigare, men bytt därifrån.

Vi är överens nu. Jag hade missat spårbytet som gjordes i det spårlösa partiet. Därför trodde jag felaktigt att Stina låg i spår 4 när hon trängde sig när hon i själva verket hade hamnat i spår 5. Lurig sekvens helt klart.
2016-02-05, 17:21
Medlem
Citat:

Se där! Jag var helt säker på att Stina låg i spåret i vilket Matveeva gick i mål. Det förklarar ju definitivt hennes agerande, men antar att juryarbetet inte påverkas, åkarna har själva ansvar för att räkna varv/åka i rätt spår.

Detta förstärker dock bara min tidigare poäng att ingången till upploppet är bedrövlig. Tror inte det hade varit ett problem om ingången var på andra sidan om startgrindarna. (Det kanske inte är möjligt att dra banan så dock...)Finns nog ingen annan bana i VC där det finns 8 parallella spår 50 m innan mål, men enbart fyra leder rätt.
2016-02-05, 17:34
Medlem
Citat:
Vi är överens nu. Jag hade missat spårbytet som gjordes i det spårlösa partiet. Därför trodde jag felaktigt att Stina låg i spår 4 när hon trängde sig när hon i själva verket hade hamnat i spår 5. Lurig sekvens helt klart.
Angående det spårlösa partiet är det mest luriga att det är totalt 6 spår innan, men 8 efteråt. Om man tittar på bilderna som visar målgången ser det ut som att det mest naturliga/raka är att åka från spår 3- nya 4, spår 2- nya 3, spår 1- nya 2 och det nya 1 tillkommer nästan på sidan om.

Stina försöker verkligen gå 4-4, men blir trängd av Flugan som ligger något före och väljer det naturliga 3-4. Som jag tolkar det tappar Stina lite fart och inser säkert att hennes spår inte leder till mål. Hon väljer då att hoppa in bakom Flugan, men tyvärr ligger finskan för nära för att det ska fungera...
2016-02-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Finns nog ingen annan bana i VC där det finns 8 parallella spår 50 m innan mål, men enbart fyra leder rätt.
Jag funderade på om det kunde vara så att vissa spår inte ledde in i mål men slog bort den tanken, det verkade helt absurt. Men så var det alltså (har inte kollat själv men litar på expertisen här) och det förklarar ju Stinas agerande. Tack för analyserna, det hela blev mer logiskt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in