2016-02-03, 21:19
Medlem
Hon åker dit på:

or pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.

Läser regel som att medvetet hindra eller blockera eller "stångas" eller trycker.

Det viktiga är ordet är "or"= eller.

Regel beskriver att antal olika situationer som kan uppstå.Man får inte medvetet hindra, men man får inte heller fälla någon med skidan. Om det hade varit "and" (och) skulle man vara tvungen att göra alla sakerna samtidigt för att regels skulle gälla. Lagspråk kan vara lite trixigt ibland.

Situationer med Falk du tar upp ramlade "förövaren" och då blir det svår att bestraffa någon som inte har kontroll överhuvudtaget. Weng har kontroll över sin utrustning och fäller finskan. En liknade situation inträffade ifjol i Lahtis. Tror det var Krogh som fällde en åka och blev bestraffad för det.
2016-02-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyhok
Regeln som Stina och Weng bröt
In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined
as deliberately impeding, blocking (by not following best line), charging or
pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.

Regel som Stina också bröt
For all other competitions, when overtaking occurs, competitors must not
cause any obstruction.
The responsibility for a correct passing without obstruction is on the over-
taking skier. The overtaking skier must have his/her skis in front of the skis
of the overtaken skier before skiing his/her best line

Det som skilljer Stina mot Weng som exempel är att Stina tar ett beslut om att gå fram framför Finskan. Weng trycks ut på grund utav att Falla sänker farten. Weng gult, Stina Gult+RAL.
Weng fick inget straff idag, med all rätt. Inte hennes fel att hon och finskan blir trängda in i hörnet. Nousiainen måste vara med och ploga själv för att det inte ska hända.

Dessutom tycker jag att Teodor skulle fått gult+RAL i kvarten, han går betydligt tajtare över Ryssens skidor jämfört med Stinas situation. Måste dessutom säga att både han och Edin var rätt duktiga på att generera fart med benen i början av utförskörningen, precis som Petter och Ola Vigen...
2016-02-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Weng fick inget straff idag, med all rätt. Inte hennes fel att hon och finskan blir trängda in i hörnet. Nousiainen måste vara med och ploga själv för att det inte ska hända.

Dessutom tycker jag att Teodor skulle fått gult+RAL i kvarten, han går betydligt tajtare över Ryssens skidor jämfört med Stinas situation. Måste dessutom säga att både han och Edin var rätt duktiga på att generera fart med benen i början av utförskörningen, precis som Petter och Ola Vigen...

Fan, hade fel Weng hade det gula sedan tidigare. Såg att hon hade ett gult i finalen och utgick att hon fått i semi. Jaha, men vill fortfara säga att hon kanske hade fått en varning om man gick bokstavstroget efter reglarna.
2016-02-03, 21:39
Medlem
Citat:
Fan, hade fel Weng hade det gula sedan tidigare. Såg att hon hade ett gult i finalen och utgick att hon fått i semi. Jaha, men vill fortfara säga att hon kanske hade fått en varning om man gick bokstavstroget efter reglarna.
Hur kan man glömma hennes bravader i Ruka?

Jo, det är möjligt att hon hade kunnat får ett gult kort som markering, men det blir nog tyvärr som i fotboll. Det andra gula kortet kräver ett mer uppenbart regelbrott än det första...
2016-02-03, 21:44
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
or pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.

Du måste lägga till ett "medvetet" (deliberately) innan, så frågan kvarstår: tycker du (man) att Weng gör det medvetet eller inte. Jag tycker inte det (den är lik Falksituationen, men Weng drabbas inte lika hårt som Falk och ramlar därför inte).

Jämför man den kortsiktiga konsekvensen av vad Bakken gör (som fick gult + RAL) med Stinas så är de jämbördiga. Finn Hågen Krogh (och Krista) får stanna upp, byta spår och starta om i sin skidåkning. Båda gör det dessutom på samma ställe, vilket gör att de situationerna är i alla fall ganska rättvisa att jämföra. Visst, när det gäller Bakken så är det mycket mer klart att han inte kan kliva in där, och det är betydligt mer kontakt. Krogh står dock på benen så kortsiktiga konsekvensen tycker jag är samma.

Så min slutsats är väl att gör man den bedömningen att Stina inte kan kliva in där så är straffet rätt utdömt när man ser vad konsekvenserna blev. Sen är det kanske som Grip säger gränsfall om det går eller inte, men jag tycker nog det är på fel sida gränsen.
2016-02-03, 21:44
Medlem
Citat:
Hur kan man glömma hennes bravader i Ruka?

Jo, det är möjligt att hon hade kunnat får ett gult kort som markering, men det blir nog tyvärr som i fotboll. Det andra gula kortet kräver ett mer uppenbart regelbrott än det första...

Det är ju ett gränsfall, har kolla någon gång till och det är ju som sagt Falla som är den stora boven i dramat. Men det är synd om finska som inget kan göra.
2016-02-03, 21:54
Medlem
Jag tycker att många pratat så gott om sprintbanan i Drammen, men en sak stör jag mig faktiskt rejält på, vilket är ingången på upploppet. Antingen måste man åka tvärs över de klassiska spåren i början, eller byta i sidled eftersom. Tycker det känns orytmiskt och är ett evigt hoppande till vänster bland åkarna. (För att få så många skejtskär som möjligt?) Nu är det egentligen inte orsaken till situationerna som diskuterats ovan, men det bjuder onekligen in till liknande saker.
2016-02-04, 09:21
Medlem
Citat:
Jag tycker att många pratat så gott om sprintbanan i Drammen, men en sak stör jag mig faktiskt rejält på, vilket är ingången på upploppet. Antingen måste man åka tvärs över de klassiska spåren i början, eller byta i sidled eftersom. Tycker det känns orytmiskt och är ett evigt hoppande till vänster bland åkarna. (För att få så många skejtskär som möjligt?) Nu är det egentligen inte orsaken till situationerna som diskuterats ovan, men det bjuder onekligen in till liknande saker.
Bra poäng. Tycker de kunde ha banmarkeringar så alla kommer in i spåren som går in till mål direkt så det inte blir detta bytande i sidled. Nån funktionär kunde få i uppgift att ställa ut markeringarna efter att åkarna kört förbi stället vid starten.

Eller så någon annan bättre lösning på ingången till upploppet.

Kurvan med många kollisioner kunde man också se över.
2016-02-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tycker de kunde ha banmarkeringar så alla kommer in i spåren som går in till mål direkt så det inte blir detta bytande i sidled.
Har lite svårt att förstå Stinas extrema spårbytestaktik på upploppet igår. Att hon är taktisk och placeringssäker är uppenbart, men vad var syftet med att tränga sig in mellan Flugan och Pärmäkoski när hon redan hade fritt spår fram mot mål? Var det att försäkra sig om att hon skulle komma före Pärmäkoski eller trodde hon sig vinna mark på det skejtskär man får ta i samband med spårbyten?

Om Stina ville spurta ner Flugan har jag svårt att se nyttan med att lägga sig efter henne i spåret, det upplever jag [som lekman] som direkt kontraproduktivt.
2016-02-05, 12:16
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vad är det för konstigt upplägg på tävlingen egentligen, lopp på onsdag, lördag och söndag? Brukar det vara så i Drammen, att de har två "shoppingdagar". På grund av de långa loppen i helgen och risk för skador och grejs eller?

Hehe, många frågor
2016-02-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mendes
Har lite svårt att förstå Stinas extrema spårbytestaktik på upploppet igår. Att hon är taktisk och placeringssäker är uppenbart, men vad var syftet med att tränga sig in mellan Flugan och Pärmäkoski när hon redan hade fritt spår fram mot mål? Var det att försäkra sig om att hon skulle komma före Pärmäkoski eller trodde hon sig vinna mark på det skejtskär man får ta i samband med spårbyten?

Om Stina ville spurta ner Flugan har jag svårt att se nyttan med att lägga sig efter henne i spåret, det upplever jag [som lekman] som direkt kontraproduktivt.
Det går ju väldigt snabbt i sprint och det är snabba beslut som tas så man skall väl inte överanalysera för mycket. Lätt att från soffan säga hur nån borde ha åkt / inte ha åkt.

Men om man ändå skall analysera lite så tror jag Stina faktiskt såg Pärmäkoski som ett hot om pallplatsen (segern verkade hon ha gett upp när hon gick in bakom Östberg). Tror Stina kände att Pärmäkoski var bättre på de partier på banan där det var diagonal, vilket det var strax innan mål. Hon ville nog inte förlora mot Pärmen en gång till på samma sätt som hon gjorde i semifinalen.

Eller så var det bara "död vinkel" som Grip beskrev det och att hon inte såg Pärmen.
2016-02-05, 13:35
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Det går ju väldigt snabbt i sprint och det är snabba beslut som tas så man skall väl inte överanalysera för mycket. Lätt att från soffan säga hur nån borde ha åkt / inte ha åkt.

Men om man ändå skall analysera lite så tror jag Stina faktiskt såg Pärmäkoski som ett hot om pallplatsen (segern verkade hon ha gett upp när hon gick in bakom Östberg). Tror Stina kände att Pärmäkoski var bättre på de partier på banan där det var diagonal, vilket det var strax innan mål. Hon ville nog inte förlora mot Pärmen en gång till på samma sätt som hon gjorde i semifinalen.

Eller så var det bara "död vinkel" som Grip beskrev det och att hon inte såg Pärmen.
Inte helt hundra på detta men... var det inte så att det spår Stina låg i också var ett av dem som "går förbi" målet så att säga, att hon var tvungen att ta sig till vänster relativt snart. Då blir ju alternativen att toksatsa på att komma förbi Östberg (osannolikt), backa ner och vänta in Pärmäkoski för att sen lägga sig bakom henne och därmed i princip ge upp pallen, eller chansa och slänga sig in mellan Östberg och Pärmen i den (för lilla) lucka som ändå fanns.

Med reservation för att din sista mening såklart kan vara helt sann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in