2016-02-03, 23:57
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Tror att Löfven för länge sedan aviserat att han inte vill fortsätta. Han är pinsamt otillräcklig och förstår det själv. Bakom kulisserna i sosseborgen så pågår en febril jakt på en ersättare - samt ett trovärdigt skäl till SLs förtida avgång (don't mention the opinion polls!).
En toppkandidat som snabbt seglat upp från ingenstans är Ygeman. En annan kandidat är Morgan J. Båda är kompetenta politiker med kontakter. Men de är dessvärre heterosexuella vita män... Inga näsringar eller tatueringar har de heller så det håller helt enkelt inte. Jämtin har en stark ställning, fast saknar tillstymmelse till karisma. Margot kan man fetglömma. Hon hade varit en katastrof ändå så ingen förlust där.
Nej, de har en del att fundera på inom partiet.
Jag tycker nästan synd om sossarna, byter dom ut partiledaren kommer ändå samma visa att spelas upp igen. Även om Ygemans stigande popularitet är ett uttryck för att väljarna gillar politiker som uppvisar handlingskraft, kommer han snart att hamna i samma trubbel som Löfven är i nu.

Problemen i samhället är alltför många och lösningarna är alltför svåra för S rent ideologiskt, socialdemokratin har helt enkelt inte svaren på dagens problem med arbetslöshet, sönderfallande gemenskap, kriminalitet och segregation. Alliansen har sin beska nyliberala medicin och SD har sin nationalism. Sossarna har noll och intet.
Citera
2016-02-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Problemen i samhället är alltför många och lösningarna är alltför svåra för S rent ideologiskt, socialdemokratin har helt enkelt inte svaren på dagens problem med arbetslöshet, sönderfallande gemenskap, kriminalitet och segregation. Alliansen har sin beska nyliberala medicin och SD har sin nationalism. Sossarna har noll och intet.

Bra formulerat. Jag är värderingsmässigt traditionell socialdemokrat (stark stat, välfärd åt alla) och ser med plåga och ilska framför allt idélösheten hos dagens socialdemokrati. De verkar inte ha en plan. Den enda styrkan Löfven har är att han kan det ingen ser eller bryr sig om: förhandla. Ironiskt nog, tack vare denna enda skicklighet Löfven besitter, gör det att nuvarande regering vacklar snubblande framåt, månad för månad. Hade varit bättre att kasta in handduken direkt eller förhandla med SD för att få en tydlig majoritet. Nu regerar de sig till döds.

I ärlighetens namn är väl tyvärr inte alternativen så där oerhört mycket bättre. Svenska folket vill inte ha den beska nyliberala doktrinen, och SDs nationalism, vad ska den göra konkret mer än att stoppa flyktinginvandringen? Har SD en plan för integration? Nä, ingen alls...
Citera
2016-02-06, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Bra formulerat. Jag är värderingsmässigt traditionell socialdemokrat (stark stat, välfärd åt alla) och ser med plåga och ilska framför allt idélösheten hos dagens socialdemokrati. De verkar inte ha en plan. Den enda styrkan Löfven har är att han kan det ingen ser eller bryr sig om: förhandla. Ironiskt nog, tack vare denna enda skicklighet Löfven besitter, gör det att nuvarande regering vacklar snubblande framåt, månad för månad. Hade varit bättre att kasta in handduken direkt eller förhandla med SD för att få en tydlig majoritet. Nu regerar de sig till döds.

I ärlighetens namn är väl tyvärr inte alternativen så där oerhört mycket bättre. Svenska folket vill inte ha den beska nyliberala doktrinen, och SDs nationalism, vad ska den göra konkret mer än att stoppa flyktinginvandringen? Har SD en plan för integration? Nä, ingen alls...

Han kan ju inte ens förhandla visade det sig med all önskavärd tydlighet när hans budget inte gick igenom. Han stod och gnällde över att de andra skulle ta ansvar istället för att se till att få till ordentliga överläggningar dvs förhandlingar.
Det är en sak att förhandla med givna spelregler en helt annan när det gäller politik.
Jag börjar fundera på om det inte är så att de har glömt bort hur man regerar, de har helt enkelt tappat vanan och för mycket kompetent folk under de 8 frånvaroåren.
Citera
2016-02-06, 13:44
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Har SD en plan för integration? Nä, ingen alls...
Nej, det har dom inte. Dom har dock ett budskap som kommer att bli alltmer populärt allteftersom samhällsförfallet fortgår. I förlängningen kommer det att handla om att flyktingar ska återvända dit dom kom ifrån.

Löfven och S har ju svårt att ens erkänna problemen. Den politik och ideologi dom företräder kommer dessutom att cementera problemen ytterligare. Att S var med och lät asylinvandringen skena på det sätt som den gjorde, visar hur kortsiktiga, otidsenliga, ängsliga, ihåliga och rent ut sagt korkade dagens S är. Konsekvenserna kommer nu som ett brev på posten och S - tillsammans med övriga vänstern - är naturligtvis i praktiken svarslösa.

Och det är detta parti Löfven ska leda till en ny storhetstid. Not bloody likely.
Citera
2016-02-06, 17:35
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

Nej lyckligtvis inte. Det enda de behöver göra är att sätta helt stopp för inflödet under överskådlig tid.

Därefter hoppas jag att de liksom Australien öppnar förvaringsläger med lägsta möjliga standard utanför Sverige.

Problemområdena görs med fördel om till omvända "Closed communities" för att skydda den övriga befolkningen.
Citera
2016-02-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nej lyckligtvis inte. Det enda de behöver göra är att sätta helt stopp för inflödet under överskådlig tid.

Därefter hoppas jag att de liksom Australien öppnar förvaringsläger med lägsta möjliga standard utanför Sverige.

Problemområdena görs med fördel om till omvända "Closed communities" för att skydda den övriga befolkningen.

Håller med dig, ett land som t.ex. Madagaskar skulle bli själaglada om Sverige skickade dit alla negrer, muslimer och araber, och Madagaskar fick betalt tio tusen kr per skalle!

För Australiens del har trafiken med båtar från Indonesien i princip helt upphört, efter läger på öar som ej tillhör Australien.
Citera
2016-02-08, 08:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Förvisso krävs det mycket resurser för att utvisa alla asylsökande igen, men det är ingen omöjlighet. Man måste dock börja i rätt ände och sätta krav på när en utlänning får åtkomst till svenskarnas bidragssystem, sjukvård och skola. Som det är nu ger vi bort alla resurser och detta lockar hit enorma mängder människor.

Kan man införa någon sort bromssystem, t ex att man måste ha bott i Sverige i minst 5 år för att få fri tillgång till sjukvård är mycket vunnet. Likaså att det ställs krav vilka som börjar i svensk skola, vilka som får barnbidrag etc.

Det finns såvitt jag förstått andra länder som bromsar upp åtkomsten till välfärdssystemen. Att man måste bli medborgare först är ett sätt. Oavsett så ska inte tillgången vara omedelbar eller obegränsad såsom det verkar vara idag.

När asylsökande inte längre får tillgång till välfärden blir de tvungna att försörja sig själva istället för att få allting gratis, då lär många återvända hem frivilligt.
Det är på gång, Moderaterna lyfter de tankarna offentligt, SD har drivit dem i flera år.
Jag tror det finns en god chans att SD + M får över 50% sammantaget i nästa val.
Det som kan bromsa är om KD, L och C stoppar förslaget men jag tror inte det, något av de tre kommer åka ur vid nästa val.
Jag tror att vi kommer se nya åtstramningar vad det lider även från S.
Citera
2016-02-08, 12:26
Medlem
Citat:

Håller helt med dig i det jag fetmarkerat. Detta är sossarnas stora problem. Jag ligger också rätt nära den klassiska socialdemokratin. Dock anser jag att följande skillnader finns mellan dagens sossar och den klassiska:

Den klassiska Socialdemokratin hade bl.a.:
* En mycket mindre stat
* Mycket lägre skatter
* Mycket starkare band till näringslivet
* En stark nationalism
* Politiker som hade annan sysselsättning

Givet att denna punktlista stämmer finns det ju ett parti i riksdagen som är som Socialdemokraterna borde vara. Eftersom svenska LO-anslutna inte är särskilt dumma kan man titta på vilket parti som växer bland dem för att få veta vilket parti det är

Ett annat problem med Socialdemokratin är att de inte får fram nytt folk. Tittar man på vilka som driver partiet idag så är det i princip samma folk som var andrasorteringen bakom Göran Persson. Det har inte skett något nytänk eller någon förnyelse av partiledningen på 10 år, känns det som.

Roten till problemet är att det under Palmes tid, då staten och rörelsen byggdes ut mycket, vällde in en massa folk från 68-vänstern i leden. Därav lider Arbetarrörelsen och Socialdemokraterna idag av en djup klyfta mellan vänster och höger.

Men det viktigaste är, som du skrev, att man inte har en plan. Istället går man till val med en massa oseriösa löften om att EU:s lägsta arbetslöshet, löften som inte ens är under sossarnas kontroll. Vad händer om Tyskland får ner arbetslösheten ÄNNU mer än Sverige liksom?

Om det inte blir något nyval före 2018 kommer Socialdemokraterna hamna på runt 10-15% spår jag. Naturligtvis kommer det vara någon annans fel...
Citera
2016-02-08, 15:29
Medlem
Jag undrar om Löfvén och compani har planer för nästa tsunami. 100 000 nya står vid gränsen till Turkiet. Detta är väl enbart syrier.
Om man skickade hem alla icke syrier skulle vi få plats för en del. Men Löfvén tror nog att resterande EU tar emot dessa. Man borde få ner en information om att Sweden is closed. Han kan be SD om formuleringshjälp.
Citera
2016-02-08, 16:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag undrar om Löfvén och compani har planer för nästa tsunami. 100 000 nya står vid gränsen till Turkiet. Detta är väl enbart syrier.
Om man skickade hem alla icke syrier skulle vi få plats för en del. Men Löfvén tror nog att resterande EU tar emot dessa. Man borde få ner en information om att Sweden is closed. Han kan be SD om formuleringshjälp.
Har dom ID så är Sverige öppet vetdu och säger syrierna att det är hit de vill och har ID i ordning så släpps de rakt igenom.

Så dagens regler funkar inte om trycket ökar, då återstår direktavisningar till det EU land de kommer till Sverige ifrån, dvs. Danmark och Tyskland.
Citera
2016-02-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har dom ID så är Sverige öppet vetdu och säger syrierna att det är hit de vill och har ID i ordning så släpps de rakt igenom.

Så dagens regler funkar inte om trycket ökar, då återstår direktavisningar till det EU land de kommer till Sverige ifrån, dvs. Danmark och Tyskland.

Ja usch, du har så rätt så. Jag hoppas nu de stänger helt och ägnar sig helt åt situationen som är inuti landet.

Morgan Johansson väste vid ett tillfälle när det uppdagades att det skulle komma 140 000 nya, att vi klarar inte det. Han har insikt, i alla fall.
Vi hoppas att Löfvén håller med honom och handar därefter. Det vill till .
Citera
2016-02-08, 21:12
Medlem
Nån som sett karln på sistone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här