Citat:
Ursprungligen postat av
Skeptoid
Bra formulerat. Jag är värderingsmässigt traditionell socialdemokrat (stark stat, välfärd åt alla) och ser med plåga och ilska framför allt idélösheten hos dagens socialdemokrati. De verkar inte ha en plan. Den enda styrkan Löfven har är att han kan det ingen ser eller bryr sig om: förhandla. Ironiskt nog, tack vare denna enda skicklighet Löfven besitter, gör det att nuvarande regering vacklar snubblande framåt, månad för månad. Hade varit bättre att kasta in handduken direkt eller förhandla med SD för att få en tydlig majoritet. Nu regerar de sig till döds.
I ärlighetens namn är väl tyvärr inte alternativen så där oerhört mycket bättre. Svenska folket vill inte ha den beska nyliberala doktrinen, och SDs nationalism, vad ska den göra konkret mer än att stoppa flyktinginvandringen? Har SD en plan för integration? Nä, ingen alls...
Håller helt med dig i det jag fetmarkerat. Detta är sossarnas stora problem. Jag ligger också rätt nära den klassiska socialdemokratin. Dock anser jag att följande skillnader finns mellan dagens sossar och den klassiska:
Den klassiska Socialdemokratin hade bl.a.:
* En mycket mindre stat
* Mycket lägre skatter
* Mycket starkare band till näringslivet
* En stark nationalism
* Politiker som hade annan sysselsättning
Givet att denna punktlista stämmer finns det ju ett parti i riksdagen som är som Socialdemokraterna borde vara. Eftersom svenska LO-anslutna inte är särskilt dumma kan man titta på vilket parti som växer bland dem för att få veta vilket parti det är
Ett annat problem med Socialdemokratin är att de inte får fram nytt folk. Tittar man på vilka som driver partiet idag så är det i princip samma folk som var andrasorteringen bakom Göran Persson. Det har inte skett något nytänk eller någon förnyelse av partiledningen på 10 år, känns det som.
Roten till problemet är att det under Palmes tid, då staten och rörelsen byggdes ut mycket, vällde in en massa folk från 68-vänstern i leden. Därav lider Arbetarrörelsen och Socialdemokraterna idag av en djup klyfta mellan vänster och höger.
Men det viktigaste är, som du skrev, att man inte har en plan. Istället går man till val med en massa oseriösa löften om att EU:s lägsta arbetslöshet, löften som inte ens är under sossarnas kontroll. Vad händer om Tyskland får ner arbetslösheten ÄNNU mer än Sverige liksom?
Om det inte blir något nyval före 2018 kommer Socialdemokraterna hamna på runt 10-15% spår jag. Naturligtvis kommer det vara någon annans fel...