Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det är skillnad på de människor som kommer från latin Amerika till USA för en ny framtid, och vill bli en del av den amerikanska drömmen. De flesta är arbetssamma och blir goda medborgare, till skillnad från det drägg som väller in till Europa från Mena med sin farliga islamism och lättja.
Debatten handlar nu om immigration från arabvärlden. Allt annat är lite politiskt korrekt generalisering där man undviker debatten, för man vet inte hur det ska sluta, när denna fråga kommer upp. Därför är jag tacksam mot Trump som avklarade den frågan, genom att vilja ta reda på vad som pågår!
Jag har ändrat åsikt om mycket de senare åren, allt eftersom världen ändras och jag lär mig mer. Jag tror också Marco Rubio har den kapaciteten!
Latinamerikaner är å andra sidan betydligt mer synliga i brottsstatistiken än araber. Överlag som grupp (som ren siffra) är man tungt belastade i straffregistret. USA har inte, och har aldrig haft, samma problem med invandring från MENA som Europa har. Det enda skälet till att MENA ens är diskussionsvärdigt för tillfället är pga ISIS, inget annat. Statistiskt, i USA, bör du snarare låsa in dig om du ser en latinamerikan än en arab. Inte för att det skulle vara nödvändigt oavsett, men du förstår poängen.
Sen vet jag inte vad du menar med den amerikanska drömmen. Många illegala immigranter i USA begår brott, och de som inte gör det segregerar sig och lever under radarn ungefär som gatubarnen i Sverige. Men då kanske vi kan konstatera att även flyktingarna här söker sig till den "svenska drömmen".
Trump kanske är en spännande figur som observerar "fördärvet" i Sverige och försöker göra "America great again". Problemet är att han är dummare än en påse ärtor. Han kanske är duktig på att leda kollegorna i konferensrummet och räkna siffror, men att leda ett land. Nja.
I övrigt är presidentvalen i USA lite av en cirkus. Nästa gång står väl John Travolta uppklädd på scen och vill göra "America great again". Kanske ex-guvernören Arnold Schwarzenegger, Jay Leno eller varför inte en kvinnlig kandidat? Ellen Degeneres!