2016-02-05, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Fast i GPS:er kompenserar man för relativitetsteorin och just det faktum att satelliternas klockor skiljer sig från våra här nere. Dels för att de rör sig snabbt och dela för att de befinner sig längre bort från jordens centrum än vad vi gör.
Detta helt enligt både den speciella och allmänna relativitetsteorin.

Nja, man har bara upptäckt att det finns en tidsförskjutning och antar att det beror på någon del av relativitetsteorin. Det skulle kunna bero på någon okänd effekt av gravitationen med.

Det är helt enkelt helt orimligt att ljuset skulle ha en konstant hastighet som det inte går att åka ifatt eller åka ifrån. Det är ju konstaterat att universum enligt gängse teorier utvidgar sig snabbare än ljuset. Ifall ljus inte kunde åka ifrån oss så skulle ju hela universum vara synligt för oss här på jorden vilket det inte är.
Citera
2016-02-05, 09:02
Medlem
Här är en video med ett exempel på tvillingparadoxen som är olösbar:

https://www.youtube.com/watch?v=A9Oss38xEd0

Här är en video av samma kille där han påstår sig ha löst problemet och ger en alternativ teori till relativitetsteorin där även GPS dilationen förklaras:

https://www.youtube.com/watch?v=SpYxAbKDdT4
Citera
2016-02-05, 09:06
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Nja, man har bara upptäckt att det finns en tidsförskjutning och antar att det beror på någon del av relativitetsteorin. Det skulle kunna bero på någon okänd effekt av gravitationen med.
Antar? Experimenten stämmer överens med den vetenskapliga teorin. På vilket sätt är det ett antagande?
Citat:
Det är helt enkelt helt orimligt att ljuset skulle ha en konstant hastighet som det inte går att åka ifatt eller åka ifrån.
Varför är det orimligt?
Citat:
Det är ju konstaterat att universum enligt gängse teorier utvidgar sig snabbare än ljuset. Ifall ljus inte kunde åka ifrån oss så skulle ju hela universum vara synligt för oss här på jorden vilket det inte är.
Så du sneglar gärna på BB och expansionen av universum när det handlar om teorier, men inte Einstein? Du har missat att det går hand i hand. Vet du vad rödförskjutning är?
Citera
2016-02-05, 09:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Det är helt enkelt helt orimligt att ljuset skulle ha en konstant hastighet som det inte går att åka ifatt eller åka ifrån. Det är ju konstaterat att universum enligt gängse teorier utvidgar sig snabbare än ljuset. Ifall ljus inte kunde åka ifrån oss så skulle ju hela universum vara synligt för oss här på jorden vilket det inte är.

Ditt "bevis" kokar alltså bara ned till att du själv inte förstår teorin eller de mätningar som bekräftar dess effekter. Och därför hade Einstein fel. Möjligen ser du själv ett problem i det resonemanget?

Ljushastighetens konstans går ihop alldeles utmärkt med att tid och avstånd uppfattas olika av olika observatörer, såsom det beskrivs av Lorentztransformationerna (LTF). Inte konstigare än att olika cartesiska koordinatsystem som är vridna i förhållande till varandra har olika värden på koordinaterna till samma punkt. I den 4D rumtiden är olika hastighet bara en sorts vridning av perspektivet som beskrivs just av LTF.

Det är sant att samma eller liknande effekter kan uppkomna utifrån helt olika sorters teorier. Men det i sig är inte ett vetenskapligt argument mot en teori. Det som *krävs* är en *mätning* som visar att teorin är falsk. Då är teorin falsifierad, inte förr.
Citera
2016-02-05, 09:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Här är en video med ett exempel på tvillingparadoxen som är olösbar:

https://www.youtube.com/watch?v=A9Oss38xEd0

Här är en video av samma kille där han påstår sig ha löst problemet och ger en alternativ teori till relativitetsteorin där även GPS dilationen förklaras:

https://www.youtube.com/watch?v=SpYxAbKDdT4

Den första filmens frågor är inga problem alls att besvara utifrån relativitetsteorin. Gymnasienivå? Iaf definitivt inget problem på högre nivå där Lorentztransformationerna ingår.

Den andra filmen, ursäkta mig, är bara dum. Formlerna där håller ju inte ens för en enhetsanalys som kan göras av varje gymnasieelev.
Citera
2016-02-05, 09:55
Medlem
Förklara detta då. Här är en film som tydligt visar några absurda resultat relativitetsteorin har när ljus färdas horisontellt i en höghastighetsfärja. Det är en bra film även om berättaren är lite långsam:

https://www.youtube.com/watch?v=SgqaP2XQvRc
Citera
2016-02-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Den första filmens frågor är inga problem alls att besvara utifrån relativitetsteorin. Gymnasienivå? Iaf definitivt inget problem på högre nivå där Lorentztransformationerna ingår.

Jo den har jätteproblem. Enligt relativitetsteorin ska den ena klockan sakta ner när de möts igen sett från båda hållen. Enligt båda borde klockorna visa olika när de möts igen fast på två olika sätt. Men det är ju uppenbart att klockorna inte borde visa olika för de har ju gjort samma manöver i rymden.
Citera
2016-02-05, 10:11
Medlem
Skillnaden på mig och övriga relativitetsteorikritiker är att jag godtar relativitetsteorin som en visuell teori, bara att jag menar att den inte uttalar sig om det verkliga förhållandet.
Citera
2016-02-05, 10:16
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Skillnaden på mig och övriga relativitetsteorikritiker är att jag godtar relativitetsteorin som en visuell teori, bara att jag menar att den inte uttalar sig om det verkliga förhållandet.
Det tolkar jag som att du avfärdar teorin som filosofi samtidigt som du vill kalla dina egna funderingar för vetenskap. Är det riktigt?
Citera
2016-02-05, 10:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Du visar bara att du och de där i dina länkar inte förstår teorin, samt att du uppenbarligen har både tid och energi att envisas här oavsett vilka svar du får.

Det faktum att alla fysiker använder teorin och inte ser några problem med den får dig inte att tveka lite iaf? Dunning och Kruger har skrivit ett par intressanta forskningsartiklar om sånt här -- i psykologi. Kolla upp det. Och sen gör du ett lite mer seriöst försök till att förstå fysik om det nu verkligen är din ambition. Gå någon kurs och läs böcker.
Citera
2016-02-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det tolkar jag som att du avfärdar teorin som filosofi samtidigt som du vill kalla dina egna funderingar för vetenskap. Är det riktigt?

Nja, relativitetsteorin beskriver ju hur vi faktiskt skulle uppleva extrema situationer nära ljusets hastighet så bara filosofi är det nog inte. Däremot uttalar den sig mycket lite om verkliga förhållanden.
Citera
2016-02-05, 10:41
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ja om du ändrar din hastighet så är det klart att du kan interagera med skeppet.

Men av det följer att även en stillastående observatör han interagera/observera överljusskeppet. Jag står still och skickar iväg små skepp som snabbt accelererar och möter upp skeppet, tar en bild på det och återvänder till mig. Jag har många småskepp som alla matar in bilderna i en tv så att jag får en live video av överljusskeppet. Småskeppen kan också ta med sig lite digital data fram och tillbaks ovh jag kan då alltså kommunicera med kaptenen på skeppet, t.ex över telefon. Om inte det är att observera/interagera med skeppet så har du verkligen ingen aning om vad vi menar med dom orden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in