Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Är ju exakt det vi försökt säga. Status.st stämmer till 100% (agendasättande institut not so much..) men tolkningen blir fel när Skop inte ställer korrekt fråga och inte mäter varje månad. Detta pajasinstitut borde inte vara med på status.st av dessa anledningar tycker jag.
Skop kan vara intressant. Precis som de andra instituten så levererar de ju en kurva ur vilken man kan följa en utveckling. Själva siffran säger visserligen väldigt lite om hur många som röstar SD i ett riksdagsval har historien visat. Men kurvan visar utvecklingen på hur det segement som Skop har i sin panel svarar på Skops fråga.
Så är det med alla mätningar. De når olika segment med olika formuleringar och olika viktningar. Så länge de bara fortsätter mäta likadant från en gång till en annan, så kan man se utvecklingen. Och om man väger samman alla mätningar så ger de sammantaget en ganska bra bild.
Vad som däremot förvirrar (uppenbarligen sett till snigel1:s poster) är graferna som anger månadssnitt utan att ta hänsyn till att olika institut släpper sina mätningar vid olika månader.
Det gör att grafen alltid får det att se ut som att SD rusar i juli, fast det egentligen bara är så mätningen är gjord annorlunda. Istället för en kombination av telefon/web så blir det bara web. Må vara så att juli av denna orsak faktiskt visar mest korrekta siffror. Men som jämförelse med juni blir de värdelösa, och därför ska heller inte en graf ritas utefter dessa siffror eftersom själva syftet med en graf är att illustrativt visa en utveckling.
Om skaparen till status.st läser här vill jag tacka för skitbra sida som jag besöker ofta. Men vill också föreslå en ändring för att mer rättvisande illustrera utvecklingen. Mitt förslag är att i en jämförande graf kompensera för mätningar som släpptes föregående månad men som inte släppts den aktuella månaden.
Om det exempelvis var sju mätningar i januari, men bara sex mätningar i februari. Då kan man skapa en hypotetisk sjunde mätning där utvecklingen varit likadan som i de andra sex. Om Skop gav SD siffran 13% i januari men inte kommer med en mätning i februari. Då kan man titta på de övriga mätningarna. Låt anta att SD i dessa ökat 10%. Då kan man tänka sig att Skop hypotetiskt följer samma utveckling, alltså 14,3.
Det skulle ge en bättre bild av förändringen än att jämföra en månad med blysänket Skop med en månad utan det.