2016-02-05, 00:23
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Vad "Vi" försöker säga är helt ointressant för mig. Jag är inte någon jävla konsensusbög. Inse bara att det finns olika syn på status.st's fantastiska redovisning. Stort tack för all engagemang, ni som lägger ner allt arbete på den sidan.

Nej, det är du, avkomman ur dagens flumskola, som har att inse att utanför de kulturmarxistiska korridorerna så är inte alls allting relativt. Och inte alls upp till var och ens eget tyckande.

I den normala världen finns det fakta. Det vill säga omständigheter som förblir desamma oavsett vad du har för "åsikt".

Att du har "åsikten" att du kan flyga förändrar inte faktum. Din "åsikt" må göra dig till ett UFO, men likväl inte ett flygande sådant.

Med motsvarande logik förändrar inte din "åsikt" det faktum att SD fått sämre i januari än i december. Det kan vara statistiskt brus, det kan vara nya för oss okända viktningar, det kan vara en konspiration. Det kan vara de mest långsökta orsakerna. Om det kan man ha en åsikt. Men man kan inte ha en åsikt om att siffrorna visar vad de gör.

Siffrorna visar att SD har ett högre snitt i de mätningar som gjordes i januari. Men de visar också samtidigt att SD har ett lägre snitt i den delen som går att jämföra.
2016-02-05, 00:53
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Är ju exakt det vi försökt säga. Status.st stämmer till 100% (agendasättande institut not so much..) men tolkningen blir fel när Skop inte ställer korrekt fråga och inte mäter varje månad. Detta pajasinstitut borde inte vara med på status.st av dessa anledningar tycker jag.

Skop kan vara intressant. Precis som de andra instituten så levererar de ju en kurva ur vilken man kan följa en utveckling. Själva siffran säger visserligen väldigt lite om hur många som röstar SD i ett riksdagsval har historien visat. Men kurvan visar utvecklingen på hur det segement som Skop har i sin panel svarar på Skops fråga.

Så är det med alla mätningar. De når olika segment med olika formuleringar och olika viktningar. Så länge de bara fortsätter mäta likadant från en gång till en annan, så kan man se utvecklingen. Och om man väger samman alla mätningar så ger de sammantaget en ganska bra bild.

Vad som däremot förvirrar (uppenbarligen sett till snigel1:s poster) är graferna som anger månadssnitt utan att ta hänsyn till att olika institut släpper sina mätningar vid olika månader.

Det gör att grafen alltid får det att se ut som att SD rusar i juli, fast det egentligen bara är så mätningen är gjord annorlunda. Istället för en kombination av telefon/web så blir det bara web. Må vara så att juli av denna orsak faktiskt visar mest korrekta siffror. Men som jämförelse med juni blir de värdelösa, och därför ska heller inte en graf ritas utefter dessa siffror eftersom själva syftet med en graf är att illustrativt visa en utveckling.

Om skaparen till status.st läser här vill jag tacka för skitbra sida som jag besöker ofta. Men vill också föreslå en ändring för att mer rättvisande illustrera utvecklingen. Mitt förslag är att i en jämförande graf kompensera för mätningar som släpptes föregående månad men som inte släppts den aktuella månaden.

Om det exempelvis var sju mätningar i januari, men bara sex mätningar i februari. Då kan man skapa en hypotetisk sjunde mätning där utvecklingen varit likadan som i de andra sex. Om Skop gav SD siffran 13% i januari men inte kommer med en mätning i februari. Då kan man titta på de övriga mätningarna. Låt anta att SD i dessa ökat 10%. Då kan man tänka sig att Skop hypotetiskt följer samma utveckling, alltså 14,3.

Det skulle ge en bättre bild av förändringen än att jämföra en månad med blysänket Skop med en månad utan det.
2016-02-05, 05:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Nej, det är du, avkomman ur dagens flumskola, som har att inse att utanför de kulturmarxistiska korridorerna så är inte alls allting relativt. Och inte alls upp till var och ens eget tyckande.

I den normala världen finns det fakta. Det vill säga omständigheter som förblir desamma oavsett vad du har för "åsikt".

Att du har "åsikten" att du kan flyga förändrar inte faktum. Din "åsikt" må göra dig till ett UFO, men likväl inte ett flygande sådant.

Med motsvarande logik förändrar inte din "åsikt" det faktum att SD fått sämre i januari än i december. Det kan vara statistiskt brus, det kan vara nya för oss okända viktningar, det kan vara en konspiration. Det kan vara de mest långsökta orsakerna. Om det kan man ha en åsikt. Men man kan inte ha en åsikt om att siffrorna visar vad de gör.

Siffrorna visar att SD har ett högre snitt i de mätningar som gjordes i januari. Men de visar också samtidigt att SD har ett lägre snitt i den delen som går att jämföra.
Problemet som Snigel1 försöker påpeka är att humbuginstitutens mätningar sänker status.st's snitt.
Således blir status.st inte riktigt så relevant som du och andra försöker få det till.
Den " trend" som påstås kunna påvisas ligger inom felmarginalen hos alla humbuginstituten, att de redovisar fejkade mätningar kan vi vara 100% säkra på annars lyckas man inte diffa 10 procentenheter och dessutom öka skillnaden mot mer oberoende institut när hettan tilltar i både debatt och politik.

Det bästa beviset för min tes är hur unisont journalister och politiska tyckare misskrediterade Sentio och Yougov när de redovisade misshagliga uppgifter om SD's stöd och hur man numer enbart använder sig av humbuginstituten.
2016-02-05, 06:53
Medlem
Grisbrottarens avatar
Sverigedemokraterna får 18,8% i dagens Demoskop – en uppgång med 0,1 %-enheter.

www.unvis.it/www.expressen.se/nyheter/politik/moderaterna-rycker-ifran-medan-s-rasar/

http://oi63.tinypic.com/25089ao.jpg
Senast redigerad av Grisbrottaren 2016-02-05 kl. 06:57.
2016-02-05, 07:09
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

www.unvis.it/www.expressen.se/nyheter/politik/moderaterna-rycker-ifran-medan-s-rasar/

Anmärkningsvärt att regeringspartierna (S+mp) bara skrapar ihop 28,5%.
2016-02-05, 07:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Återigen en låtsasmätning bland andra.
2016-02-05, 07:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

Käre pung jag får verkligen tacka för denna näst intill poetiska kommentar. Däremot sårar det mig djupt att liknas vid något som kommer ur en flumskola. Menar du något från 68-rörelsen? Fy fan det var den värsta kränkning jag råkat ut för.

Till saken. Vad du skriver i övrigt har jag inget att säga om istället applåderar jag särskilt det som kommer i ditt nästkommande inlägg. Det ändrar dock inget i sak. Att läsa ut vad som står där exvis ökningen från 21,3 till 21,5 % står var och en fritt. Det är ett faktiskt värde. Inget föremål för tolkning. Beräkningsmodellen ligger också till grund för graferna ex trendlinjerna.

Du är den som liksom jag försökt formulera vad som behöver göras om man inte accepterar ovan nämnda: Be status.st ändra sin beräkningsmodell för medelvärden. Det borde väl inte vara så svårt att förstå för vissa Helin, Lindberg, Woldemartski "Wannabies" där ute.
Senast redigerad av snigel1 2016-02-05 kl. 07:45.
2016-02-05, 07:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Återigen en låtsasmätning bland andra.

Naturligtvis är det så, men det är anmärkningsvärt att ett sådant PK-institut som Demoskop inte lyckas hålla ner SD mer, utan på sin höjd kan få till det så att SD ligger ganska still.

Trots att:
- Moderaterna rusar, efter att ha lagt om sin migrationspolitik, så tar de inga röster från SD
- Kinnunen-affären ältas så extremt i media och ska kulminera idag

Min tolkning är att SD just nu ligger still på grund av dessa stora händelser. Så snart Moderaterna slutat stiga och etablerats på sin nya högre nivå, och så snart effekterna av massinvandringen (speciellt från ensamkommande) blir än mer tydlig, så kommer SD börja klättra uppåt igen.

Ingen fara på taket!
2016-02-05, 07:33
Medlem
"I Expressens och Demoskops nya väljarbarometer får partiet endast 23 procent.

Då passar statsminister Stefan Löfven på att skicka en passning till alliansen.

– Är ni beredda att samarbeta med Sverigedemokraterna, ett i grunden nazistiskt parti? säger han."

http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/politik/stefan-lofven-stodet-ar-for-lagt/

2016-02-05, 07:52
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poindexter
"I Expressens och Demoskops nya väljarbarometer får partiet endast 23 procent.

Då passar statsminister Stefan Löfven på att skicka en passning till alliansen.

– Är ni beredda att samarbeta med Sverigedemokraterna, ett i grunden nazistiskt parti? säger han."

http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/politik/stefan-lofven-stodet-ar-for-lagt/

Känns som om det nu gått ett varv och Löfven är tillbaka på ruta ett. Inget har bevisligen funkat men det fattar karl av någon anledning inte så nu kör han ett varv till med nazistspåret. Det är både komiskt och tragiskt på samma gång.
2016-02-05, 07:58
Medlem
Citat:

Föredömligt att både posta unvis och bild.

Men det är verkligen anmärkningsvärt att S tappar så mycket till M (får man anta). Är det pga Ms utspel om invandringspaus? Jag ska erkänna att jag inte brytt mig om dessa utspel då de fortfarande bara är tomt prat när man håller fast vid DÖ. Men tydligen är en del väljare mer lättköpta. Möjligen kan väl Margots äventyr ha spelat en roll, men det borde väl inte hjälpa M?

Det som är bra med den här utvecklingen är att M kanske känner att de skulle vinna på ett extraval.
2016-02-05, 08:03
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

18.8 %. Ungefär 23 % på riktigt alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in