2016-02-01, 14:49
Medlem
Är det här V-formade avståndet mellan snörningen okej på ett par nya skor, eller är det för stort i ert tyckte? Med tanke på att det ger med sig lite med tiden. Står inför valet och kvalet på ett par EG som sitter så.
Mvh
Citera
2016-02-01, 16:17
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Är det här V-formade avståndet mellan snörningen okej på ett par nya skor, eller är det för stort i ert tyckte? Med tanke på att det ger med sig lite med tiden. Står inför valet och kvalet på ett par EG som sitter så.
Mvh

Det ser bra ut.
Citera
2016-02-01, 18:09
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Kan någon ge tips till en nybörjare om hur ni skyddar era sulkanter vid apliceringen av skokrämen? Jag smörjer skon i stort med hjälp av en bomullstrasa men det är ju omöjligt att komma åt precis där ovanlädret möter sulan. Där använder jag en borste men jag lyckas ju kladda ner den i övrigt svarta sulan med min cognacfärgade kräm. Hur bör jag göra för att få till det där? Jag åtgärdar till viss del med svart skokräm på sulan men jag kommer ju inte åt hela vägen utan att vända på problemet, så skon blir svart längst ner istället

Jag har svårt att tänka mig att det går att undvika sulan om jag vill smörja in hela ovanlädret. Stämmer det eller lyckas ni andra och det är bara mer övning jag behöver?

Alternativ jag tänker mig är något av följande:
Låt bli att applicera skokräm längst ner mot sulkanten
Tejpa sulan
Arbeta in neutral skokräm med borste vid sulkanten och jobba med färgad skokräm på resten av skon

Bli skickligare?

Hur gör ni andra? Några tips att dela med er om just detta?

Tack på förhand
Använd en flat, styv, centimeterbred svinborstpensel så kommer du åt i trånga veck och längs kanter, med precision och kan använda vilken skokräm du vill oavsett färg. Du kan köpa en av billig kvalitet, det är inte noga. Påstrykningsborstar är överflödiga (jag använder i alla fall inte mina), en sån pensel och trasan räcker. Tvättas med koncentrerad såpa eller diskmedel och sköljs med ljummet vatten efter användning.

Exempel: http://www.penselgrossisten.se/penslar/konstnarspenslar/oljefargspensel-flat
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2016-02-01 kl. 18:13.
Citera
2016-02-01, 22:03
Medlem
Citat:
Kan någon ge tips till en nybörjare om hur ni skyddar era sulkanter vid apliceringen av skokrämen? Jag smörjer skon i stort med hjälp av en bomullstrasa men det är ju omöjligt att komma åt precis där ovanlädret möter sulan. Där använder jag en borste men jag lyckas ju kladda ner den i övrigt svarta sulan med min cognacfärgade kräm. Hur bör jag göra för att få till det där? Jag åtgärdar till viss del med svart skokräm på sulan men jag kommer ju inte åt hela vägen utan att vända på problemet, så skon blir svart längst ner istället

Jag har svårt att tänka mig att det går att undvika sulan om jag vill smörja in hela ovanlädret. Stämmer det eller lyckas ni andra och det är bara mer övning jag behöver?

Tejpa sulan
Arbeta in neutral skokräm med borste vid sulkanten och jobba med färgad skokräm på resten av skon

Bli skickligare?

Tack på förhand
Det är sällan jag orkar bry mig, men när jag gör det har jag använt en mjuk tandborste.
Citera
2016-02-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Det ser bra ut.

Tack! Kunde inte motstå frestelsen och har nu inhandlat mina första skor i premiumsegmentet. Ett par klassiska Edward Green Chelsea i Dark Oak på läst 82, till rabatterat pris. Otroligt snygga skor och förstås väldigt nöjd. Två funderingar jag gärna skulle vilja få besvarade:

1. Är lästade skoblock ett måste till skor av denna typ? Endast använt herrstils Aguila tidigare, vilka passat förträffligt. (Carmina, EB).

2. Tips för vård att behålla den vackra fabrikspatineringen så länge som möjligt? Blev rekommenderad Burgols mörkbruna polish i tåpartiet och i övrigt mellanbrun skokräm.

Läst div. guider men tar ändå gärna tips p.g.a. tidigare mindre roliga skovårdsupplevelser.
Citera
2016-02-02, 20:07
Medlem
Citat:

Tejpa sulan

Bli skickligare?

Tack på förhand

Det är ett ickeproblem eftersom svarta sulkanter inte blir missfärgade av lite ljusbrun skokräm. Alls.
Citera
2016-02-04, 20:08
Medlem
Godkväll mina herrar,

Jag behöver akuthjälp från er alla. Jag köpte ett par skor från Meermin för ungefär en vecka sedan (https://meermin.es/articulo.php?idArt=4630). Skorna kom i förrgår och visade sig vara ungefär en halvstorlek för stora. Jag skickade tillbaka skorna igår och behöver nu er hjälp med att hitta ett par liknande skor i Stockholm.

Jag var nöjd med Meermin skorna men har inte tid att byta då jag ska gå på bröllop redan nu på lördag. Därför behöver jag er hjälp om tips på butiker i Stockholm som säljer skor som liknar de Meermin skorna jag köpte (se länk). Budget 0 - 2500 kr ungefär. Ju billigare desto bättre så klart men i och med att jag bara har morgondagen på mig så får jag ta det jag får tag på.

Tack på förhand.
Citera
2016-02-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyandDaughters
Godkväll mina herrar,

Jag behöver akuthjälp från er alla. Jag köpte ett par skor från Meermin för ungefär en vecka sedan (https://meermin.es/articulo.php?idArt=4630). Skorna kom i förrgår och visade sig vara ungefär en halvstorlek för stora. Jag skickade tillbaka skorna igår och behöver nu er hjälp med att hitta ett par liknande skor i Stockholm.

Jag var nöjd med Meermin skorna men har inte tid att byta då jag ska gå på bröllop redan nu på lördag. Därför behöver jag er hjälp om tips på butiker i Stockholm som säljer skor som liknar de Meermin skorna jag köpte (se länk). Budget 0 - 2500 kr ungefär. Ju billigare desto bättre så klart men i och med att jag bara har morgondagen på mig så får jag ta det jag får tag på.

Tack på förhand.

Jerns bör kunna ha Loake Aldwych (iofs. med toe cap).
http://www.putfeetfirst.com/se/Herr/Dressade_skor/Loake%2C-Aldwych/p/289673

Bäckmans Skoservice bör kunna ha Loake Aldwych (se ovan).
http://www.backmansskoservice.se/shop/p/loake-aldwych-black/

Skoaktiebolaget kanske har någon vanlig cap-toe oxford (eller wholecut).
http://www.skoaktiebolaget.se/

Samtliga dessa går dock över din budget, men Loake Aldwych med endast några hundralappar. Billigare än så känner jag inte till med ordentlig kvalitet, men Jerns/Nilson har säkert varianter av lägre kvalitet för en billigare penning.
Citera
2016-02-04, 21:02
Medlem
Besök Mano skoservice, de har en del skor som ligger i det undre prisskiktet av kvalitetsskor. Kommer inte ihåg exakt vad de har men har för mig att ett hyffsat känt märke kör private label till dem.
Citera
2016-02-04, 21:09
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Besök Mano skoservice, de har en del skor som ligger i det undre prisskiktet av kvalitetsskor. Kommer inte ihåg exakt vad de har men har för mig att ett hyffsat känt märke kör private label till dem.

Ja, Andrés Sendra.
Citera
2016-02-05, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyandDaughters
Godkväll mina herrar,

Tack på förhand.
Eftersom det är akut är faktiskt mitt råd att ta den billigaste skiten du kan hitta som ändå ser presentabel ut och acceptera att du har gjort bort dig som är ute i sista stund. Det kanske inte är ett så roligt alternativ, men bättre än att stressköpa ett par för 2500. Du kanske till och med kan hitta ett par begagnade på Myrorna för en hundring.
Citera
2016-02-05, 02:44
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IntrovertCyniker
Jerns bör kunna ha Loake Aldwych (iofs. med toe cap).
http://www.putfeetfirst.com/se/Herr/Dressade_skor/Loake%2C-Aldwych/p/289673

Bäckmans Skoservice bör kunna ha Loake Aldwych (se ovan).
http://www.backmansskoservice.se/shop/p/loake-aldwych-black/

Skoaktiebolaget kanske har någon vanlig cap-toe oxford (eller wholecut).
http://www.skoaktiebolaget.se/

Samtliga dessa går dock över din budget, men Loake Aldwych med endast några hundralappar. Billigare än så känner jag inte till med ordentlig kvalitet, men Jerns/Nilson har säkert varianter av lägre kvalitet för en billigare penning.

Tror att shoegazing har skoköpguide för Sthlm, kolla på hans sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in