2016-02-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Seriöst, kan kronofogden länsa mina konton bara sådär? Säg inte att jag måste spara pengarna i madrassen för att vara safe.
Klart de kan. Att inte betala sina skulder får såklart konsekvenser. Vilken fantasivärld lever du i?

Betala dina skulder istället så slipper du oroa dig. Du har ju uppenbarligen pengarna eftersom du har råd att handla aktier.
Citera
2016-02-04, 19:18
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Klart de kan. Att inte betala sina skulder får såklart konsekvenser. Vilken fantasivärld lever du i?

Betala dina skulder istället så slipper du oroa dig. Du har ju uppenbarligen pengarna eftersom du har råd att handla aktier.

Jag har inte råd att betala skulden då den är stor. Hur mycket får jag komma upp i innan dem tar pengarna ifrån mig? Här tänkte jag vara duktig och börja spara varje månad inför framtiden men så verkar det inte komma att bli, iallafall i inte så som jag hade tänkt mig.
Citera
2016-02-04, 19:54
Medlem
Citat:
Jag har inte råd att betala skulden då den är stor. Hur mycket får jag komma upp i innan dem tar pengarna ifrån mig? Här tänkte jag vara duktig och börja spara varje månad inför framtiden men så verkar det inte komma att bli, iallafall i inte så som jag hade tänkt mig.

Om du har skulder ska du först avbetala det innan du börjar spara.
Citera
2016-02-04, 20:38
Medlem
Citat:

Du "tänkte vara duktig" genom att inte betala dina skulder? Det duktiga är givetvis att betala av på skulden och när den är avbetald börjar du spara.

"Buhu, skulden är så stor att jag inte kan betala hela så då tänker jag inte betala någonting alls".

Jävla bebis.
Citera
2016-02-05, 03:51
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Kan kronofogden konfiskera pengar/värdepapper/aktier som man har på Avanza?
Ja, fast inte från din kapitalförsäkring. En försäkring kan inte utmätas av kronofogden.
Citera
2016-02-05, 05:18
Bannlyst
Tjena har ni något konto där man kan träna med låtsaspengar?
Citera
2016-02-05, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
Ok tack för svaret.
Vilka skillnader finns mellan SDB och en riktigt aktie? Är det enklare att bara köpa den amerikanska aktien?

någon?
Citera
2016-02-05, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
någon?
Kan säkert finnas någon teknisk juridisk detalj som skiljer men i praktiken för dig som ägare så spelar det ingen roll. Enklaste är att handla depåbeviset eftersom du slipper USA-courtaget och växlingsavgiften.
Citera
2016-02-05, 10:19
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du "tänkte vara duktig" genom att inte betala dina skulder? Det duktiga är givetvis att betala av på skulden och när den är avbetald börjar du spara.

"Buhu, skulden är så stor att jag inte kan betala hela så då tänker jag inte betala någonting alls".

Jävla bebis.

Nej, ska göra en avbetalningsplan och sen skuldsanering. Självklart vill jag vara skuldfri men samtidigt måste jag spara inför sommaren och framtiden då jag inte kommer ha någon inkomst under både juni och juli. Har även hyror att betala och måste ha pengar till mat och sådant. Undrar helt enkelt bara om fogden kan tömma mitt konto bara sådär hur som helst. Ni som är kunniga inkom detta får gärna svara medans idioter som inte tillför ett skit uppmanas vänligt men bestämmt att inte svara.
Citera
2016-02-05, 14:17
Medlem
joxxes avatar
Bah. När ska man egentligen kunna lägga avancerade ordrar och handla med stop loss i mobilappen?
Surfar nästan enbart via hemsidan i mobilen, fungerar ju men man få jobba med zoomen...
Citera
2016-02-05, 17:24
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Nej, ska göra en avbetalningsplan och sen skuldsanering. Självklart vill jag vara skuldfri men samtidigt måste jag spara inför sommaren och framtiden då jag inte kommer ha någon inkomst under både juni och juli. Har även hyror att betala och måste ha pengar till mat och sådant. Undrar helt enkelt bara om fogden kan tömma mitt konto bara sådär hur som helst. Ni som är kunniga inkom detta får gärna svara medans idioter som inte tillför ett skit uppmanas vänligt men bestämmt att inte svara.

Varför gör du saker svårare än de är?
Ring KFM på måndag och lägg upp en betalningsplan så slipper du oroa dig.

Vill du inte det, ring Avanzas kundtjänst och fråga.

Vill du ha ett råd i all välmening, gambla inte bort dina pengar på avanza (Jag såg din post i daytrader-tråden) utan använd denm till avbetalning samt fasta kostnader (ja, en och annan Triss kan du väl köpa).
Citera
2016-02-08, 13:00
Medlem
Hej!

Har alltid försökt att börja månadsspara men har aldrig lyckats pga att pengarna varit alldeles för lätt tillgängliga när jag bara sparat dom på samma bank som jag har mitt allkonto på.
Så jag förde över en summa pengar på avanza sparkonto+ collector.

Nu vill jag ha några frågor ang det.

1. När börjar man få ränta på pengarna?
2. Om tex. min frys skulle gå sönder och jag behöver köpa en imorgon, skulle jag kunna göra överförningen från sparkontot på avanza och hinna få pengarna dagen efter till mitt bankkonto då?
3. (Denna fråga är jag inte så insatt i.) Hur funkar det när man ska deklarera och har pengar på avanza? Behöver man skatta på pengarna man har på sparkontot eller hur funkar det??

MVH
Drabek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in