2015-07-02, 17:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej Mercinho!

Det är dessvärre inte möjligt i ett och samma konto, men om du öppnar ett ytterligare konto uppnår du det du vill om du handlar in aktierna på olika konton. Du kan även döpa dem så att du lättare kan hålla isär vilken depå som är vilken. Det smidigaste sättet att öppna ytterligare konton är att göra det i inloggat läge, vilket gör att du slipper avtalen samtidigt som dina nya konton hamnar under samma inloggning. Skulle du vilja namnge dina konton så hittar du den funktionen under Mina sidor -> Profil -> Sajtinställningar -> Namnge konton.

Ha en härlig sommar och lycka till med investeringarna!

/Kristoffer, Avanza

Är det nåt ni funderar på, nåt som ligger i pipen, att ta fram en sådan funktion som Mercinho efterfrågar?

Jag har själv stört mig på att det inte finns någon sådan funktion, fast då i KF jag har hos NN. Den lösning du föreslår är nämligen inte speciellt smidig om man fyllt på 10-15 ggr i 5-10 olika aktier och inte bara vill kunna se GAV...jag vill gärna undvika att behöva öppna 10 olika depåer, känns som en extremt omständlig lösning på ett problem som inte borde vara så stort eller svårt att lösa.

Vad jag skulle vilja göra är att inte bara se portföljen i sin helhet med de olika aktieslagen vertikalt presenterade på varandra. Jag vill kunna ordna dom i varsin kolumn där inköpen presenteras var för sig därunder rad för rad. Då kan man se vilka olika aktier man köpt vid olika tidpunkter och vilket pris de alla hade vid dessa tidpunkter. Det blir något av både portföljens och de enskilda innehavens kronologi, skulle man kunna säga.
Citera
2015-07-02, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Är det nåt ni funderar på, nåt som ligger i pipen, att ta fram en sådan funktion som Mercinho efterfrågar?

Jag har själv stört mig på att det inte finns någon sådan funktion, fast då i KF jag har hos NN. Den lösning du föreslår är nämligen inte speciellt smidig om man fyllt på 10-15 ggr i 5-10 olika aktier och inte bara vill kunna se GAV...jag vill gärna undvika att behöva öppna 10 olika depåer, känns som en extremt omständlig lösning på ett problem som inte borde vara så stort eller svårt att lösa.

Vad jag skulle vilja göra är att inte bara se portföljen i sin helhet med de olika aktieslagen vertikalt presenterade på varandra. Jag vill kunna ordna dom i varsin kolumn där inköpen presenteras var för sig därunder rad för rad. Då kan man se vilka olika aktier man köpt vid olika tidpunkter och vilket pris de alla hade vid dessa tidpunkter. Det blir något av både portföljens och de enskilda innehavens kronologi, skulle man kunna säga.

Kul med 93 olika GAV i en aktie om man köper i omgångar. Delavslut ska också visas med olika GAV? Ska man kunna välja vilka som ska summeras och vilka som inte ska göra det? En onödig funktion då det inte tillför något av värde, det är bara psykologi. Ni vet att ett grundinnehav är långsiktigt och aktier utöver det är tradinginnehav. Med det sagt så förstår jag ända att det tar emot att höja ett väldigt attraktivt GAV om man har det och vill trada på en högre prisnivå. Lösningen att ha ett konto för långsiktiga innehav och ett konto för tradinginnehav är en bra lösning. Att varje prisnivå ska bli en egen rad på kontot kan inte bli bra. Historiken finns om du vill se när, hur många aktier och till vilket pris du köpte dem.
Citera
2015-07-02, 20:58
Medlem
"Nu är Android-appen uppdaterad med nya funktioner! Läs mer och ladda ner här"

Varför behöver Avanza få tillgång till samtalsloggen på telefonen?
Android.
Citera
2015-07-03, 14:38
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Hej!

Vi har inga planer på en sådan funktion i dagsläget. Jag förstår dock vad du menar och jag tar din feedback vidare till vår utvecklingsansvarige. Ska man få till en sådan funktion är det väldigt viktigt att den är tydlig så att vi inte riskerar att förvirra mer än vad det skapar värde.

Ett annat tips som du kan använda dig av så länge är att sortera bevakningslistan efter det specifika innehavet och endast visa "Värdepapperstransaktioner". Då får du en tydligare överblick, även om jag vet att det inte är riktigt det du är ute efter.

Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
"Nu är Android-appen uppdaterad med nya funktioner! Läs mer och ladda ner här"

Varför behöver Avanza få tillgång till samtalsloggen på telefonen?
Android.

Hej!

Vi tog bort det i den absolut senaste uppdateringen, men tidigare behövdes det på grund av en funktion som automatiskt ringde vår kundtjänst om man klickade på den knappen. Numera visar vi bara upp numret, vilket gör att appen inte kräver det tillståndet.

Trevlig helg!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-07-03, 18:22
Medlem
Handelsposter på 0,005 avrundas uppåt till 0,01 i den senaste versionen av appen......
Och ja, aktien har ett handelsintervall på 0,005
Citera
2015-07-03, 21:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremnazist

Att det inte tillför något vad gäller möjligheten att enklare eller mer framgångsrikt bedriva handel behöver inte innebära att det är en funktion som det saknas orsaker till att skapa. Jämför t.ex. med merparten av funktionerna i en mobiltelefon eller i de flesta program till datorer, eller med alla möjliga inställningsmöjligheter som finns på TV-apparater, köksmaskiner, bilstereoapparater m.m. Eller det kanske tydligaste, den uppsjö av onödiga appar vi har.

Många funktioner finns inte för att dom behövs, utan för att folk helt enkelt gillar dom. Själv gillar jag att kunna överblicka en exposé och kronologi av mina innehav och affärer. Om tillräckligt många gillar det, ja då finns det affärsmässiga skäl till att skapa en sådan funktion.

Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

Som jag skrev ovan, om det finns affärsmässiga skäl för er att skapa denna eller andra funktioner, ja då både hoppas och antar jag att ni skapar dom. Jag tror personligen att många sparare, speciellt yngre småsparare, vilka ni ju är den tydligaste attrahenten av, lägger stort värde vid vad som visuellt går att framställa på en hemsida, och hur olika funktioner visuellt framstår. Två hemsidor som tillhandahåller samma funktion kan visuellt framställa den på helt olika sätt och därför framstå som intressant eller ointressant, modern eller gammalmodig, kunnig eller okunnig osv.
Citera
2015-07-03, 21:38
Bannlyst
Citat:

Att det inte tillför något vad gäller möjligheten att enklare eller mer framgångsrikt bedriva handel behöver inte innebära att det är en funktion som det saknas orsaker till att skapa. Jämför t.ex. med merparten av funktionerna i en mobiltelefon eller i de flesta program till datorer, eller med alla möjliga inställningsmöjligheter som finns på TV-apparater, köksmaskiner, bilstereoapparater m.m. Eller det kanske tydligaste, den uppsjö av onödiga appar vi har.

Många funktioner finns inte för att dom behövs, utan för att folk helt enkelt gillar dom. Själv gillar jag att kunna överblicka en exposé och kronologi av mina innehav och affärer. Om tillräckligt många gillar det, ja då finns det affärsmässiga skäl till att skapa en sådan funktion.

Men du vill väl se det hela tiden? Kronologin kan du se i historiken under önskad period. Sortera så du bara ser ett värdepapper så får du en bra överblick.
Citera
2015-07-04, 00:48
Avslutad
Har läst lite i tråden och är grymt imponerad av alla svar från Avanza!

Min undran är, jag har läst om optioner och var lite nyfiken på att testa det, men courtaget är ju 99 kr och då lär en småsparare som jag knappast kunna göra några vinster. Har ni några planer på att införa olika courtagenivåer även där?
Citera
2015-07-06, 14:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Handelsposter på 0,005 avrundas uppåt till 0,01 i den senaste versionen av appen......
Och ja, aktien har ett handelsintervall på 0,005

Hej!

Jag kontrollerade precis med mobilteamet som inte kunde hitta några problem med logiken i den delen av appen. Vilket värdepapper har du problem med? Skulle underlätta felsökningen om vi kan börja i den änden.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
Har läst lite i tråden och är grymt imponerad av alla svar från Avanza!

Min undran är, jag har läst om optioner och var lite nyfiken på att testa det, men courtaget är ju 99 kr och då lär en småsparare som jag knappast kunna göra några vinster. Har ni några planer på att införa olika courtagenivåer även där?

Vi har i dagsläget inga planer på att förändra courtaget vad gäller optioner. Om du är intresserad och kunnig inom derivat vill jag däremot tipsa dig om Avanza Markets, där du kan handla certifikat och Mini Futures courtagefritt vid order över 1000 kronor. Jag är medveten om att det inte är samma sak som optioner, men det kan eventuellt vara ett alternativ om du känner att optionshandeln är för dyr.

Tänk dock på att det här är komplicerade produkter, så ta god tid på dig att sätta dig in i utbildningmaterialet och tveka inte att höra av dig om du har några frågor. Produkterna är inte för alla!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-07-06, 15:47
Medlem
Går det inte att lägga Stopp Loss på amerikanska aktier?
Citera
2015-07-06, 16:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Går det inte att lägga Stopp Loss på amerikanska aktier?

Hej!

Det går dessvärre inte på grund av tekniska skäl. Vi ser över möjligheten av bygga om vissa delar av våra system för att bland annat det här ska bli möjligt, men en sådan förändring skulle tyvärr ta relativt lång tid. Det är med andra ord ingenting som ligger nära i tiden.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-07-07, 09:29
Medlem
Hej, tack för svaret på förra frågan, har en ny:

Jämförde 10min-upplösning på omxs30 vs era mini futures och fick inte det riktigt att gå ihop.
Men såg att det stämde när jag tittade på dagsupplösning istället.

OMXS30 i 10min-upplösning
6juni 17:30-17:39 Close: 1553,6
7juni 09:00-09:09 Open: 1530,87
Minus 22,73 över natten.

OMXS30 i 1dag-upplösning
6juni Close: 1526,94
7juni Open: 1537,66
Plus 10,72 över natten.

Varför är det så här? Stänger staplarna i dagsupplösning senare än 10min-upplösningen? Vet ni vilka tider open och close är för dagsstaplar?
Senast redigerad av workinman 2015-07-07 kl. 09:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in