2016-02-03, 22:23
Medlem
KeithRichardss avatar
Den allra första dokumentationen av pappans rapport, nedskriven 2015-06-08 04:58:
Citat:
Stefan hör hur Lisa pratar med någon. Han hör dock inte om det är en mansröst eller
kvinnoröst.
Det Stefan hör är att Lisa säga är " nu är det klart".
Stefan noterar också att Lisa låter normal i sitt tonläge. Strax efter det avslutas samtalet.
Så det behöver inte alls ha varit en kvinna som hördes.
2016-02-03, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Rebecca har uttryckt att dom hade bråttom till en "buss i Skara där". Dom slutade lite tidigare så 18.45 borde varit den buss Lowa satsade på att komma med eftersom att dom hade bråttom, men kan ha kommit iväg senare än 18.15, pratat med Lisa medan hon råkade ringa sin far, och Lowa steg på den senare bussen.
Åkte de så sent hade de inte bråttom. Det är 40 min till nästa buss.
2016-02-03, 22:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det står i fupen.

Självklart står det inte i FUP:en att det var ett beställningsjobb. Sluta ljug.
2016-02-03, 22:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Men de har väl inte kommenterat detta heller?

Man skulle ju stänga 18.00 och det var gott om tid denna dag. Att de skulle vara kvar och drälla efter en arbetsdag så pass sent som 18.26 passar inte alls in i bilden.

Bägge kollegor har antingen så smått verifierat, eller helt missat det/ej lyssnat in på det genom ett bemötande genom uppgifter.
Rebecka på sid.121
Lowa på sid.128
Per Jenvén förhör vid båda tillfällen och lägger fram uppgiften om fickringningen kl 18.26 för båda tjejerna, utan att någon av dom reagerar på om dom ens var kvar vid det klockslaget.

Det är ett ganska stort ställe att klappa igen/köra stängningsrutin på. Runda 20-30min från det att stället stänger för gäster är nog den realistiska vardagen på café på klostret, även om det låter mycket.
2016-02-03, 22:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bägge kollegor har antingen så smått verifierat, eller helt missat det/ej lyssnat in på det genom ett bemötande genom uppgifter.
Rebecka på sid.121
Lowa på sid.128
Per Jenvén förhör vid båda tillfällen och lägger fram uppgiften om fickringningen kl 18.26 för båda tjejerna, utan att någon av dom reagerar på om dom ens var kvar vid det klockslaget.

Det är ett ganska stort ställe att klappa igen/köra stängningsrutin på. Runda 20-30min från det att stället stänger för gäster är nog den realistiska vardagen på café på klostret, även om det låter mycket.
Rebecka säger under ed att det normalt tar 5-15 min att stänga, och att det var lite att göra den här dagen.
2016-02-03, 22:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
De uppgifter som finns stödjer antagandet att det troligtvis inte var någon av kollegorna som Lisa talade med under fickringningen.

Jo, stödjer gör det, men det är obekräftat hur man än vrider och vänder på det, även om jag också står aningen mer i lutningen mot att det faktiskt är NB som stod intill vid fickringningen.
Men jag skulle inte blotta halsen på det..

Lisa´s fras/tonläge kan ändå ha naturlig förklaring, oavsett vem som stod intill vid kl 18.26
2016-02-03, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jo, stödjer gör det, men det är obekräftat hur man än vrider och vänder på det, även om jag också står aningen mer i lutningen mot att det faktiskt är NB som stod intill vid fickringningen.

Lisa´s fras/tonläge kan ändå ha naturlig förklaring, oavsett vem som stod intill vid kl 18.26
Rebecka såg Lisa gå runt hörnet medan hon och Lowa låste, så även om låsningen skedde 18:26 kan den inte ha hörts i fickringningen.
2016-02-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åkte de så sent hade de inte bråttom. Det är 40 min till nästa buss.

Ja det har du rätt i. Men jag kan ha bråttom, men komma iväg senare, det kan ha hänt Rebecca och Lowa också. Hur som helst, varför reagerade ingen av tjejerna på tiden 19.26 när polisen la fram det för dom?
2016-02-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Konversation och konversation, det var väl inte så värst mycket man fick höra Lisa säga? Tillräckligt lite för att det kunnat sägas till någon innan dess att man förstod att vederbörande inte förstod svenska så värst bra.
Vi vet inte exakt vad hon sade heller:
FUP sid 13: Det Stefan hör är att Lisa säga är "nu är det klart".
FUP sid 69: …Stefan. Han sa att han kom ihåg att Lisa sa "Det är klart"
FUP sid 78: Han har berättat att han hörde Lisa säga något liknande "ja men det har jag redan kollat" eller "det är redan klart".
FUP sid 121: Då Stefan svarade hörde han Lisas röst säga "nu är det klart".
FUP sid 128: Däremot hörde han Lisas röst som talade till någon och sa "nu är det klart".

Syftningen kan vara att något tidigare klarats av, att något just klarats av, att något är [själv]klart (="javisst").
2016-02-03, 22:40
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:

Det är ändå rätt märkligt att hon "råkar" fickringa just den kvällen hon blir mördad.
Jag misstänker själv att hon velat förmedla något till omvärlden, samtidigt som hon håller god min gentemot
2016-02-03, 22:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det är ändå rätt märkligt att hon "råkar" fickringa just den kvällen hon blir mördad.
Jag misstänker själv att hon velat förmedla något till omvärlden, samtidigt som hon håller god min gentemot

Hata slumpen.. En ofrivillig fickringning strax före hon mördas kan ifrågasättas. Jag tror att det var ett rop på hjälp men att hon inte vågade vara tydligare än så.
2016-02-03, 22:55
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hata slumpen.. En ofrivillig fickringning strax före hon mördas kan ifrågasättas. Jag tror att det var ett rop på hjälp men att hon inte vågade vara tydligare än så.
Exakt. Han kanske var något klängig och framfusig utan att vara direkt otrevlig. Om man samtidigt tänker på att NB saknar framtänder och kan lukta illa, förstår man att situationen kan ha varit olustig, även om Lisa naturligtvis inte kunde vetat vad som skulle ske.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-03 kl. 22:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in