2016-02-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Muskler kontraherar och leder kröker sig vid likstelhet. I ett sånt läge är det omöjligt att få in kroppen alls.

Lillebror säger att dom var hemma alla tre på senkvällen.

NB måste ha fått in henne i skåpet inom ett par timmar.
För min del har jag inga problem med deras vittnesmål, de kan inte ligga till grund för vad som skedde tidsmässigt. Förundersökningsledaren har igentligen inte intresserat sig för hur kroppen kom till Martorp, och de kan man föstå, de hade tillräckligt på NB.
2016-02-03, 21:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lowa skulle med en buss, och hon hann inte med den om de åkte efter 18:26. 18:15 uppskattar Rebecka att de åkte.

Det finns ganska många uppskattade tider om när dom tre faktiskt lämnade ytterdörren till caféet.
Kl 18.15 må vara tiden alla tre loggat i boken.
Tex på sid.116 & sid.118 uppger Rebecka att dom lämnade ca 18.20.
Ingen av kollegerna verkar heller inte utesluta att det är dom själva som cirka-uttrycket det är klart riktats till, trots att dom bemöts med tidpunkten för fickringningen.

Har du kört bil på 70/90-vägar efter Maps någon gång?
2016-02-03, 22:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ja bara Lisa om man skall gå strikt efter vittnens tidsangivelser, men dessa tidsangivelse är troligen uppskattade, det finns inget att hänga upp dem på annat än själva Fickringningen.

Det finns vad som behövs för att utreda den biten. Men så vitt jag vet har det inte gjorts - i vart fall ger inte FUP stöd för att så varit fallet.
2016-02-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns ganska många uppskattade tider om när dom tre faktiskt lämnade ytterdörren till caféet.
Ingen av kollegerna verkar heller inte utesluta att det är dom själva som cirka-uttrycket det är klart riktats till, trots att dom bemöts med tidpunkten för fickringningen.

Det finns ett vittne som ser tjejerna lämna i sin röda bil 18:22. Vittnet var en bilist som också var ganska säker på tiden.
2016-02-03, 22:05
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Men de har väl inte kommenterat detta heller?

Man skulle ju stänga 18.00 och det var gott om tid denna dag. Att de skulle vara kvar och drälla efter en arbetsdag så pass sent som 18.26 passar inte alls in i bilden.
2016-02-03, 22:06
Medlem
Citat:
Eftersom varken Lowa eller Rebecka sa något om brådska utgår jag från att Lowa hann med bussen 18:45, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Enligt Rebecka åkte de ca 18:15.

I tv-klippen dagarna efter försvinnandet ( finns i trådstarten bl.a.) betonar tjejerna flera gånger att de hade BRÅTTOM för att de skulle hinna med bussen. De sa inte att de missat bussen så det bör de inte ha gjort.
2016-02-03, 22:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Om Rebecka uppskattar tiden till 18:20 så kopplade hon inte tidpunkten för fickringningen, och borde ha haft mycket bråttom till busstationen. Dessutom är inte 18:20 detsamma som 18:26. Ska man köra en väg som Google har uppmätt till 24 minuter mellan 18:27 och 18:45 kör man fort, 33 % snabbare än Google, och man har bråttom före avfärd.
2016-02-03, 22:15
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns vad som behövs för att utreda den biten. Men så vitt jag vet har det inte gjorts - i vart fall ger inte FUP stöd för att så varit fallet.

Som så mycket annat i denna "gedigna" FUP. Man blir ju mörkrädd av hur mycket inkompetent folk det måste finnas inom rättsväsendet som anser att denna FUP är bra och väl genomförd.
2016-02-03, 22:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det finns ett vittne som ser tjejerna lämna i sin röda bil 18:22. Vittnet var en bilist som också var ganska säker på tiden.

Det är nog där någonstans sanningen ligger på minuten tidsmässigt.

Men jag håller det som sagt öppet för att inget bör uteslutas.

Citat:
Om Rebecka uppskattar tiden till 18:20 så kopplade hon inte tidpunkten för fickringningen, och borde ha haft mycket bråttom till busstationen. Dessutom är inte 18:20 detsamma som 18:26. Ska man köra en väg som Google har uppmätt till 24 minuter mellan 18:27 och 18:45 kör man fort, 33 % snabbare än Google, och man har bråttom före avfärd.

Ja, du kan ju gärna få tro på att google´s tidsuträkning är exakt vid transport 23km från A till B i lagstadgad hastighet.
Jag har inget behov av att övertyga någon, utan det räcker att jag själv vet att beräknad tidsåtgång ej är exakt under någon som helst omständigheter, vare sig man kör snabbare på den inmatade stäckan eller ej.
2016-02-03, 22:19
Medlem
Citat:
Eftersom varken Lowa eller Rebecka sa något om brådska utgår jag från att Lowa hann med bussen 18:45, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Enligt Rebecka åkte de ca 18:15.

Rebecca har uttryckt att dom hade bråttom till en "buss i Skara där". Dom slutade lite tidigare så 18.45 borde varit den buss Lowa satsade på att komma med eftersom att dom hade bråttom, men kan ha kommit iväg senare än 18.15, pratat med Lisa medan hon råkade ringa sin far, och Lowa steg på den senare bussen.
2016-02-03, 22:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Ja, du kan ju gärna få tro på att google´s tidsuträkning är exakt vid transport 23km från A till B i lagstadgad hastighet.
Jag har inget behov av att övertyga någon, utan det räcker att jag själv vet att beräknad tidsåtgång ej är exakt under någon som helst omständigheter, vare sig man kör snabbare på den inmatade stäckan eller ej.
33 % tolerans är inte exakt. 57,5 km/h i genomsnittshastighet skiljer sig betydligt från 76,7 km/h.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-03 kl. 22:24.
2016-02-03, 22:23
Medlem
Citat:

De uppgifter som finns stödjer antagandet att det troligtvis inte var någon av kollegorna som Lisa talade med under fickringningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in