Citat:
Med tanke på att Andemariam själv uttalar sig inför Bosse Lindkvist's kamera om vad han visste om operationen i dokumentären "Experimenten" del 3, c:a 25 min. in i historien, där han säger att operationen prövats tidigare på "grisar och andra djur" och hans änka i dokumentären var av samma uppfattning när den spelades in, att operationen tidigare fungerat på djur, vilket ju genom frånvaron av bevis därför inte kan ha varit fallet, så hade ju uppenbarligen i alla fall den första patienten som opererades med plaststrupe i Sverige vilseletts...?Det (av mig) fetade: Det beror nog på vad de fick vet innan ingreppen.
Som jag skrivit tidigare så utför man ofta banbrytande ingrepp på moribunda patienter men de informeras alltid om riskerna, ställda mot deras prognos, för den behandling man vill använda.
Om de patienter det handlar om här, fått någon information om hur vanskliga experimenten var vet jag inte. Frågan är om någon annan, nu levande, säkert vet heller.
Som jag skrivit tidigare så utför man ofta banbrytande ingrepp på moribunda patienter men de informeras alltid om riskerna, ställda mot deras prognos, för den behandling man vill använda.
Om de patienter det handlar om här, fått någon information om hur vanskliga experimenten var vet jag inte. Frågan är om någon annan, nu levande, säkert vet heller.
Några dokumenterade djurförsök med plaststrupar hade ju aldrig tidigare genomförts, och Andemariam och hans fru hade således helt enkelt bibringats en felaktig uppfattning om "hur vanskliga experimenten var"...
Eller var det frågan om en normal sjukvårdande/livräddande operation som Hamsten menar? ... eftersom inga tidigare dokumenterade djurförsök gjorts med dylika plastimplantat vare sig på råttor, grisar eller andra djur så är det väl rimligt att med en enorm portion välvilja tänka sig att det kanske kan ha varit frågan om s.k. "klinisk forskning" eller kanske "patientnära forskning", men eftersom resultatet av operationen sedan publiceras i Lancet med hänvisning till att den utförts på CLINTEC/ACTREM inom Karolinska Institutet, så publiceras ju transplantationsresultatet som akademisk forskning, väl?...utan dokumenterade etiska tillstånd...?
Citat:
Correspondence to:
Prof Paolo Macchiarini,
Advanced Center for
Translational Regenerative
Medicine (ACTREM), European
Airway Institute, Division of Ear,
Nose and Throat (CLINTEC),
Karolinska Institutet,
Alfred Nobels Allé 8, Huddinge,
SE-141 86 Stockholm, Sweden
paolo.macchiarini@ki.se
http://www.svt.se/svts/article297093...cet%202011.pdf
Prof Paolo Macchiarini,
Advanced Center for
Translational Regenerative
Medicine (ACTREM), European
Airway Institute, Division of Ear,
Nose and Throat (CLINTEC),
Karolinska Institutet,
Alfred Nobels Allé 8, Huddinge,
SE-141 86 Stockholm, Sweden
paolo.macchiarini@ki.se
http://www.svt.se/svts/article297093...cet%202011.pdf
Senast redigerad av studentroland 2016-02-02 kl. 23:48.
Senast redigerad av studentroland 2016-02-02 kl. 23:48.