2016-02-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenevaken
I Thybergs brev. vad gäller den turkiska tjejen:
"1. Hon har flertalet revben på ena sidan bortopererade liksom lungan på denna sida – detta gjordes av Macchiarin på hennes första dag i Stockholm, sannolikt på grund av oskicklighet."
För Beyenes del:
"För att börja från början så var det så att patienten redan under operationen skadades allvarligt. Man lyckades skära sänder artären till höger lunga och fick ägna betydande del av ingreppet för att försöka laga den. Detta lyckades inte och som kunde konstateras vid obduktionen hade patienten under längre tid levt med en i princip död högerlunga. Detta hade självklart inte varit till hans fördel."

http://newsvoice.se/2016/01/19/patie...pa-karolinska/

Jag har läst breven och saknar ord!!! Om Thybergs uppgifter stämmer så är det värre än jag någonsin kunde föreställa mig!

Den eritreanska mannen hade kanske inte ens en tumör utan valdes cyniskt ut som försökskanin!? Macchiarini förstörde hans ven till lungan samt förstörde även en lunga mm på den turkiska flickan?

Jag blir helt kall inombords om detta stämmer. Vilken fruktansvärd nonchalans att leka med människors liv och hälsa.

Jag trodde fallet med ryskan var den värsta skandalen men nu verkar allt lika katastrofalt!
Citera
2016-02-02, 16:04
Medlem
studentrolands avatar
De i tråden omnämnda A. Hamsten, Urban Lendahl och Harriet Wallberg-Henriksson sitter alla med bland de 50 ledamöterna i Nobelförsamlingen som bestämmer vem som skall få Nobelpriset i medicin... och Urban Lendahl sitter sedan 2015 med som sekreterare i Nobelkommitén som föreslår vilka som kan tänkas få Nobelpriset...
Citera
2016-02-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Fantastisk sammanställning...
Tilläggas kan att en 31-årig tjeckisk kvinna opererades i Florens år 2010 samtidigt som den engelska 19-åringen från Brighton, och att den Irländske pojken Ciaran Finn-Lynch som opererades i mars 2010 i London? fortfarande lever...hans transplantation har tydligen lyckats, kanske tack vare att den inte utfördes med en plaststrupe...
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
kl 12 börjar hearingen på KI då får vi höra hur kollegorna till Slaktar Paolo (Owe Thörnqvist: Albin och Pia) gillar läget.

F.ö. mäkta imponerad av Havererads sammanfattning!
Tänk om KI eller media i Sverige varit så ambitiösa, då hade vi sluppit en del offer för Slaktarn från Pisa.
PÅ FB finns en del begåvningar, tro inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Primulina
Denna hearing, kan man ta del av den på distans? Nån direktsändning, bild eller ljud?

Lysande jobb av Havererad!
Tack, trevligt att få respons! Jag såg att det inte gick att klistra in det jag sammanställt på ett enkelt sätt, därför borde jag ladda upp ett dokument och länka till det istället men jag är en snäll gubbe som inte gjort sådant här förut på Flashback, så jag måste undersöka hur man gör. Jag hoppas man får förfoga över ett uppladdat dokument så man kan uppdatera det ifall det framkommer fler intressanta fakta eller falsarier.
Citera
2016-02-02, 16:16
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har läst breven och saknar ord!!! Om Thybergs uppgifter stämmer så är det värre än jag någonsin kunde föreställa mig!---
Skillnaderna i beskrivning av vad som försiggick före, under och efter operationen av pat.1 i Gerdins brev går tydligt isär om man samtidigt läser artikeln i Lancet ang. samme patient;
Citera
2016-02-02, 16:49
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havererad
--- Jag hoppas man får förfoga över ett uppladdat dokument så man kan uppdatera det ifall det framkommer fler intressanta fakta eller falsarier.
Ytterligare bakgrundsinfo. kan ju t.ex. tänkas vara den artikeln som beskriver forskningstransplantationen av naturliga stamcellsbehandlade luftstrupar på grisar som gjordes av bl.a. Birchall, Macchiarini och P. Jungebluth år 2010 i Barcelona... de grisar som fick dubbelbehandlade implantat överlevde tydligen med god prognos, precis som pojken från Irland som opererades av M. Birchall i London med samma teknik senare samma år...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-02 kl. 17:26.
Citera
2016-02-02, 17:18
Medlem
Jofs avatar
Vår Mackaroni kanske inte är läkare, kanske gått en slaktarkurs, men troligen misslyckats med den?! Slår det mig efter läsning av inlagor här om hans framfart.

Men en hejare på att skriva CV måste han ju ändå vara, det får man ge honom. Sen är han jättefin i kontakten också (och för en här på FB som trodde att detta är ett omdöme som får mig att falla för slaktaren, så vill jag påpeka att den är djupt ironiskt menad). Något som fått både kvinnor och män att falla som käglor. Obs att förra rektorn på KI var en kvinna.
Den lite märklige nuvarande rektorn med det stela smilet, har nog bara varit en nickedocka.
Citera
2016-02-02, 18:10
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Lite synd är det om Hamsten. Han fick den här situationen i knät när Macchiarini redan var etablerad på KI. Det var nuvarande universitetskanslern, Harriet Wallberg-Henriksson, som var rektor när Macchiarini först anställdes. Men man märker ju vilken svag figur han är. Han är ju liksom inte den tyngste rektor som KI har haft. Bengt Samuelsson eller Hans Wigzell hade agerat med en helt annan medial pondus också om de hade varit ute i sånt här blåsväder.
Sant, men jag vill hävda att det är i det närmaste ett anställningskrav. Se tidigare och nuvarande professorer vid de största universiteten i Sverige. I regel är det individer som är mähän och inte stöter sig åt något håll. De har en gång förskjutits ur forskarskrået då de inte uppvisat några resultat att tala om, och blivit administratörer. Därifrån skjuts dessa medelmåttor snett uppåt tills någon av dem plötsligt når rektorstjänsten.

Det är olyckligt att de individer som hamnat inom administrationen pga tillkortakommanden inom forskningskunnande kommer att jobba med frågor som har väldigt stort inflytande inom just forskningsfrågor.
Citera
2016-02-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
LÅNGT ifrån, skulle jag säga. De flesta läkare kan noll och inget om forskning, även om de är disputerade. De lotsas genom hela doktorandutbildningen genom att någon bma/labass gör alla deras försök, de lägger någon enstaka vecka här och var på forskning, och får sedan en doktorsexamen och går ut och hävdar sig vara experter och ger sig på patientförsök utan att klara av att bedöma om försöken är rimliga och motiverade eller ej i förhållande till in vitro resultaten. Här har man hoppat rakt på patientförsök helt utan djurförsök och utan att ha kunskapsbasis eller viljan att bedöma om det fanns någon rimlig chans att lyckas med transplantationerna.

Dags att nedgradera läkare till vad de är, kroppstekniker. Borde vara i samma karriärsstege som sjuksköterskor, istället gör lekplats för narcissister som kunde och orkade få alla rätt på proven.
Citera
2016-02-02, 20:30
Medlem
Zcapegoats avatar
Hela den här historien är så förfärlig att man inte har ord för det. Tycker inte att makaronen är ett dugg bättre än Harold Shipman.
Citera
2016-02-02, 20:33
Medlem
Mooskys avatar
Härvan kring den numera avstängde och polisanmälde kirurgen Paolo Macchiarini, växer. Redan år 2011 beviljade Vetenskapsrådet Macchiarini ett forskningsbidrag i miljonklassen. Syftet var att transplantera biotekniskt framställda hjärtan.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/k...ntera-hjartan/
Citera
2016-02-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed Atta
Makaronen äventyrar patientsäkerheten och borde ha lex-maria anmälts. Den mannen skulle inte ens få förtroende att operera bort blindtarmen på folk än mindre transplantera luftstrupar.

Klart att Paolo M aka skandalkirurgen har nån form av diagnos: narcissist, psykopat, mytoman m.m och frågan är hur mycket läkare han egentligen är.

Vad gör Paolo nu ? Håller han i skalpellen igen finns risken att han råkar snitta fel på nån ny stackare.
Just vad gäller handlaget vid kirurgiska operationer är han mycket skicklig. Han är även skicklig på att dupera, främst, kvinnor men även män.
Citera
2016-02-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Ki genom rektor A. Hamsten verkar ju ansvara för sin forskning genom att försvara att den bedrivs utan etiska tillstånd... patientsäkerheten på KS är väl inte ifrågasatt av någon, utan det är väl patientsäkerheten i Ryssland som i så fall ifrågasätts av KI? ...så hur forskning på KI som publiceras i Lancet kan bedrivas i Sverige på KS utan etiska tillstånd är väl huvudfrågan, och om det finns något annat svar på den frågan än att forskningen bedrivs inom ramen för en s.k. "offentlig-privat samverkan", d.v.s. "OPS-forskning", så har i alla fall inte jag hört nå't sån't svar än...

I länken ovan som sign. NurseRached bifogade står ju som punkten 8;

Så, frågan är väl om de tre patienterna som opererades på KS var/är att betrakta som forskningsdeltagare eller ej?
Det (av mig) fetade: Det beror nog på vad de fick vet innan ingreppen.

Som jag skrivit tidigare så utför man ofta banbrytande ingrepp på moribunda patienter men de informeras alltid om riskerna, ställda mot deras prognos, för den behandling man vill använda.

Om de patienter det handlar om här, fått någon information om hur vanskliga experimenten var vet jag inte. Frågan är om någon annan, nu levande, säkert vet heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in