2016-02-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USSR2.0
Vad gjorde din heroiska flotta ?, flydde hemåt.. jo fast något annat lär vi inte höra.
Man sänkte
Citat:
2 frigates
1 gunboat
6 Boghammar speedboats (estimated)
2 F-4 fighters
2 platforms
Och förlorade själv bara en hkp. Man visade Iran vem som bestämde och det verkar ju hålla minnas eftersom dom släppte både båtar och personal jävligt fort.

Svara nu helt ärligt tror du Irans flotta+flygvapen kan mäta sig med USN? Det blir ju totalslakt thumbsup:
Citera
2016-02-02, 17:38
Medlem
Citat:
Nej, vem har sagt något om IRN vs USN, du snackar om att att US tog sig an Sovjet likt ett parti luffarschack, dock hade man förlorat i 9fall av 10, inte samma odds mot enbart Iran.
Tråden handlar om Iran.
Sedan tog jag upp att SSSRs flotta var vida underlägsen USN i allt utom möjligen ubåtar där man spela jämt och att SSSR aldrig kunde orsaka skada på USN utom inom området för deras marina flyg. Och att därför tro Iran skulle ha någon chans är helt befängt. Det är som att tro ryska flottan skulle kunna göra nått idag mot USN.

Man bombar fortfarande Syrien och varken Obama eller Putin vill hamna i krig med varandra. Rysslands enda skydd är deras nuclerära kapacitet som även om den är sämre än USAs får anses räcka
Citera
2016-02-02, 17:39
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boatsman95
Baserat på Irans agerande så kan vi ju också dra slutsatsen att Iran inte vågade ha kvar amerikanerna efter påtryckningar från USA.

Det hör ju inte till vanligheterna att man tillfångatar besättningen på samma sätt som man inte skjuter ned flygplan som flyger i ens luftrum även om det förekommer.

Sen ska man ha klart för sig att bara för att man kan skjuta och bomba ett land så är det självklart att man drar sig för det om man kan lösa det diplomatiskt. Vilket man ju gjorde och 16 timmar senare satt de amerikanska gossarna i Qatar helt oskadda, med båtarna i amerikanska händer.

Att vägra starta ett krig för 16 soldater handlar inte om att man är feg eller omanlig utan att det inte finns någon som helst anledning för det. Sedan har man också börjat få med sig Iran i kriget mot IS och för att inte hälla ännu mer bensin på elden i Mellanöstern så låter man bli att ens försöka hindra Iran militärt och gör det istället diplomatiskt.

Vadå påtryckningar? De var i Iran, vad är typ problemet här? Vad kan man göra med påtryckningar när Iran har rätt här?
Asså, tror du på dig själv eller? Tror inte irans revolutionära garde bryr sig om USA tänker starta krig eller inte. De har fått order för att besvara ifall USA beter sig hotfullt. Det är revolutionära gardet som bestämmer vem som ska släppas det är typ inte Zarif.

Hörru, Iran krigade mot IS från början när USA höll på med att rusta upp IS. Varför ljuger du?
Citera
2016-02-02, 17:41
Medlem
USSR2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Tråden handlar om Iran.
Sedan tog jag upp att SSSRs flotta var vida underlägsen USN i allt utom möjligen ubåtar där man spela jämt och att SSSR aldrig kunde orsaka skada på USN utom inom området för deras marina flyg. Och att därför tro Iran skulle ha någon chans är helt befängt. Det är som att tro ryska flottan skulle kunna göra nått idag mot USN.

De kan orsaka ganska vidomstattande skada men du är för dum för att förstå det, givetvis var man överlägsen IRN på 80-talet.
Citera
2016-02-02, 17:43
Medlem
Citat:
De kan orsaka ganska vidomstattande skada men du är för dum för att förstå det, givetvis var man överlägsen IRN på 80-talet.
Angående rysslands kärnvapen, så tänker ja citera en fransman hur huvudet.
USA/SSSR kan förinta värden 100 gånger var vi kan bara göra det en gång men det räcker.

Därimot har aldrig ryssland varit en flottstat och det kvarstår att deras flotta är underlägsen USN men nu är vi rejält OT
Citera
2016-02-02, 19:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
Iom att de grät följer att de blev livrädda. Kom igen nu, höj din nivå. Om du vill ha bevis vet du vad som gäller. Vill du se en bild på en gråtande marinsoldat?
Du behärskar inte svenska språket så bra och kan inte hålla isär orsak och verkan, höj din språkliga nivå.

Det är du som inte verkar begripa vad som gäller men jag ska ta det en gång för alla så t o m en färsking som du på detta forum förstår: Den som kommer med ett påstående har den förbannade skyldigheten att presentera bevis för det också. Då tar vi det en gång till:

1. Bevisa att de grät. Visa bild eller film.
2. Bevisa att de blev livrädda. Bild, film, intervju e dyl.
3. Bevisa att iranierna låste missiler mot hangarfartygen.
4. Alternativt, erkänn att du snackar så djävla mycket skit bara.

Citat:
Det är samma sak, vadå kopia av vad, är viggen en kopia av av det första jetplanet ?.. tänkt efter. alla kunde dessa saker långt innan någon stridsbåt 90 sjösattes.
Nej du har fel, 25 är inte 60. Sluta svamla så förbannat mycket och håll dig till det djävla ämnet!
Citera
2016-02-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Vadå påtryckningar? De var i Iran, vad är typ problemet här? Vad kan man göra med påtryckningar när Iran har rätt här?
Asså, tror du på dig själv eller? Tror inte irans revolutionära garde bryr sig om USA tänker starta krig eller inte. De har fått order för att besvara ifall USA beter sig hotfullt. Det är revolutionära gardet som bestämmer vem som ska släppas det är typ inte Zarif.

Hörru, Iran krigade mot IS från början när USA höll på med att rusta upp IS. Varför ljuger du?
Ja, de var i Iran något annat har jag inte påstått. Och ja, Iran har rätt att borda fartyget när de befinner sig i deras territorialvatten, något annat har jag inte påstått. Sedan skrev jag inte att USA skulle anfalla heller utan svarade på påståendet att USA skulle anfalla bara för skojs skull.

Och IRGC bryr sig nog i allra högsta grad om USA anfaller.

Åfan, så IRGC kan själva välja att göra hur de vill utan att Iranska staten har något att säga till om? Du tror inte att USA typ kan ha sagt att "ni kommer få ett helvete om vi inte får tillbaka våra soldater" och att Iran snällt lydde? Hade man, som du skriver, inte brytt sig alls om vad USA sagt så hade man väl behållit både båtar och besättning? Men hur föll det ut, jo Iran lämnade snällt tillbaka både besättningen och båtarna.

Då omformulerar är jag mig, USA och Iran har börjat slåss mot IS tillsammans och att riskera det och dessutom potentiellt få Iran att falla sönder som en konsekvens av ett potentiellt krig då låter man bli att anfalla. Men det är en annan fråga.
Citera
2016-02-02, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boatsman95
Ja, de var i Iran något annat har jag inte påstått. Och ja, Iran har rätt att borda fartyget när de befinner sig i deras territorialvatten, något annat har jag inte påstått. Sedan skrev jag inte att USA skulle anfalla heller utan svarade på påståendet att USA skulle anfalla bara för skojs skull.

Och IRGC bryr sig nog i allra högsta grad om USA anfaller.

Åfan, så IRGC kan själva välja att göra hur de vill utan att Iranska staten har något att säga till om? Du tror inte att USA typ kan ha sagt att "ni kommer få ett helvete om vi inte får tillbaka våra soldater" och att Iran snällt lydde? Hade man, som du skriver, inte brytt sig alls om vad USA sagt så hade man väl behållit både båtar och besättning? Men hur föll det ut, jo Iran lämnade snällt tillbaka både besättningen och båtarna.

Då omformulerar är jag mig, USA och Iran har börjat slåss mot IS tillsammans och att riskera det och dessutom potentiellt få Iran att falla sönder som en konsekvens av ett potentiellt krig då låter man bli att anfalla. Men det är en annan fråga.

Varför lämnade inte Iran tillbaka spionerna som man bytte några dagar senare under påtryckningar så som du beskriver? Utan Iran fick en massa pengar o flera iranier fria i utbyte.

Varför lämnade inte Iran tillbaka drönare man tagit tidigare?

Varför bad marinsoldaten om ursäkt? O varför grät de?

Varför FÖRHANDLADE USA med Iran om kärnavtalet?

Din analys om påtryckningar är fel. Men du försöker iaf, bättre än många i tråden.
Senast redigerad av -boof- 2016-02-02 kl. 20:41.
Citera
2016-02-02, 20:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Varför lämnade inte Iran tillbaka spionerna som man bytte några dagar senare under påtryckningar så som du beskriver? Utan Iran fick en massa pengar o flera iranier fria i utbyte.

Din analys om påtryckningar är fel. Men du försöker iaf, bättre än många i tråden.
Idiot! Varför skulle Iran återlämna sina spioner efter utväxlingen? Är man överens så är man, det finns ju för helvete ingen anledning utan bytt är bytt. Nu var det Iran som satt med trumf på hand med några amerikanska sjömän i fångenskap, varför i helvete skulle Iran även lämna tillbaka drönaren? Du är ju totalt djävla väck bara

Marinsoldater var de väl ändå inte, flottister var det. De bad om ursäkt för att de gjort olovligt intrång på iranskt territorium. Helt rätt.

Bevisa att de grät eller håll din lilla käft stängd om den saken. Här gråter ingen: https://www.youtube.com/watch?v=Lz-kjq0E79E och inte här heller (iransk TV): https://www.youtube.com/watch?v=WRSP0hklnak

Kärnavtalet blev som USA och det mesta av Irans omvärld ville ha det och Iran kommer att må mycket bättre sedan det blev till, ett klokt beslut av alla parter. Men det tecknades före denna incident och hör förstås inte hit.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-02-02 kl. 20:49.
Citera
2016-02-02, 21:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag erbjuder -boof- tillfälle att svara seriöst utan trams på de frågor jag ställt som gäller trådens ämne samt bemöta mina svar seriöst. Klarar du inte det så behöver du inte skriva.
Citera
2016-02-02, 22:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vem är du att erbjuda nåt här? Hade du frågat med vänlig ton hade du redan haft länken. Vill du se en bild på en gråtande marin vet du vad som gäller.
Att du ska svara seriöst och hålla dig till ämnet borde man inte behöva säga men tydligen så fattar du inte det.

Jag repeterar, nu med fetmarkering: Det är du som inte verkar begripa vad som gäller men jag ska ta det en gång för alla så t o m en färsking som du på detta forum förstår: Den som kommer med ett påstående har den förbannade skyldigheten att presentera bevis för det också. Då tar vi det en gång till:

1. Bevisa att de grät. Visa bild eller film.
2. Bevisa att de blev livrädda. Bild, film, intervju e dyl.
3. Bevisa att iranierna låste missiler mot hangarfartygen.
4. Alternativt, erkänn att du snackar så djävla mycket skit bara.

Att vi inte redan har fått svar känns lite som att du inte klarar av att svara. Det är ok men erkänn i så fall att du ljög.
Citera
2016-02-02, 23:14
Medlem
Citat:

Vilka spioner?

Varför skulle USA kräva Iran på en drönare som USA förnekar finns? (Ja, den finns troligen, men USA nekar)

Varför de grät får du fortfarande visa en källa på, men förmodligen för att de var livrädda för att de blev tillfångatagna.
För att de hade gjort fel.

Kanske för att man hoppas att Iran ska ändra sig så man kan ha mer normala relationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in