Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Herregud, är du verklig eller bara ett troll? Du skriver som ett troll, men jag ska ge dig en chans till att visa att du är en ärligt intresserad debattör.
Pröva kom med argument istället för att tramsa på, skall du vara stor i käften så måste du kunna leverera med och inte vara den impotenta propellermössa/foliehatt du uppträder som.
Citat:
Det är nog det enda nogorlunda sanna som du skrev i ditt inlägg,
Du menar det enda som inte vart för komplext för dig att intellektuellt greppa
Citat:
Återigen, reflektion avger inga fotoner. Var har du fått den konstiga uppfattningen ifrån?
Nej och hoppar du ut från en byggnad flyger du ut i världsrymden med...
Du är ju bara korkad och ointelligent.
Citat:
Jag har aldrig hävdat det. Det påstod du, helt utan någon som helt verklighetsgrund. Var har du fått den uppfattningen ifrån?
Jaså är inte solen en ljuskälla numera, resten av påståendet kan du läsa i troligen valfri fysikbok för grundskolan eller se på YT där man visar fysikvideos för små barn.
Citat:
Var har du fått uppfattningen om att silverlagret producerar fotoner ifrån? Vilken vetenskaplig text visar att så är fallet?
Som sagt var, du har svårt med detta intellektuellt. Att bara undvika att svara på frågeställningar och komma med motfrågor betyder inte att du har rätt, det betyder enbart att du saknar svar.
Citat:
Jag har aldrig skrivit om ordböcker äldre än 1800-talet. Varför skulle jag ha gjort det? Det var ju ett ord i dagens svenska som vi diskuterade, och det ordet användes tidigast i svenskan år 1853. Vad skulle jag då med en 2700 år gammal ordbok till?
Hur skall du då kunna veta vad författaren av bibeltexterna avsåg?
Citat:
Okej, lille MeanMe, jag ska förklara det som du tydligen inte lärde dig i skolan:
Det man ser när man tittar på föremål är reflekterat ljus som kommer in i ögat. Vitt ljus består av ljusstrålar i alla färger, och varje färg har en egen frekvens. Beroende på föremålens fysiska egenskaper så reflekteras ljuset olika och vissa frekvenser absorberas, medan andra reflekteras, vilket ger upphov till olika färger.
Det vi ser är alltså återkastat ljus från föremålen omkring oss, och färgerna är det ljus som INTE absorberats av föremålet. Det innebär att vitt är nästan hundraprocentigt reflekterat ljus, medan svart är nästan inget reflekterat ljus. Det är därför som en svart yta blir betydligt varmare än en vit yta. Och eftersom månens ljus är reflekterat ljus så kan man inte se månen under nymåne.
Hur går reflektionen till rent kvantmekaniskt i silveratomen, fattar du den frågan eller måste jag upprepa den? Ditt svar är det svar en icke på vetenskap utbildad kvällstidningsreporter ger som svar i en populärvetenskaplig frågespalt på seriesidan, det var inte det jag frågade efter.
Så nu prövar du på det igen och försöker svara på frågan.
Hur går reflektionen till rent kvantmekaniskt i silveratomen?
Citat:
Hur menar du här? Vilken typ av experiment menar du?
För att skapa ljus så krävs en omvandling av energi. Tillfört ljus sig skapar inte mer ljus, så den tillförda energin måste vara något annat. Var står det att en spegel som man mäter fotoner från har avgett dessa fotoner? Var finns denna vetenskapliga text som du hänvisar till om att silverlagret i en spegel avger fotoner på grund av tillförd energi?
Vart det svårt nu?
Var stycket för komplext för dig?
Testa koncentrera dig på frågan ovan istället och försök att leverera ett vettigt svar där. Du har redan visat för mig att du bara snackar en massa skit men jag tycker det skall framgå med extra tydlighet för alla andra innan jag avfärdar dig som den foliehatt och propellermössa du är.