2016-01-22, 02:27
Medlem
Rustnings avatar
Nu är jag inte den som brukar hävda mig genom vad jag dricker eller klanka ner på folk som bara groggar hela tiden men jag undrar ändå vad som av de flesta ses som den mest sofistikerade drycken. Calvados? Punsch? Prosecco?
Citera
2016-01-22, 10:39
Medlem
Feadogs avatar
Vad menar du med sofistikerad? Om du menar i betydelsen kultiverad och världsvan så kan inte en dryck vara sofistikerad, då är det människorna som dricker den som är det. I min värld är duktiga sommelierer sofistikerade i dryckernas värld, och de ska vara kunniga om både öl, vin och diverse lagrad och olagrad sprit. Alltså kan man aldrig säga att en viss dryck är sofistikerad, än mindre en viss dryckessort.

Om du menar sofistikerad i betydelsen komplicerad eller invecklad (jfr. en sofistikerad maskin) så får du utveckla ytterligare. Komplicerad i produktionsmetod eller smak och karaktär? Om man pratar om produktionsmetoder så kan allt göras hur komplicerat som helst och vissa producenter tävlar i princip om att göra det så krångligt för sig som möjligt oavsett om det gäller öl, vin eller sprit. Om du pratar om komplicerad karaktär och smak så är det väl en subjektiv fråga. Personligen finner jag grappa mycket svårt och komplicerat, medan vin, whisky, cognac, calvados och den mesta öl är enkelt att gilla
Senast redigerad av Feadog 2016-01-22 kl. 10:41.
Citera
2016-01-25, 11:21
Medlem
-lynx-s avatar
håller med om att de är helt beroende på definitionen, men ses inte rödvin och whisky som rätt "sofistikerade" drycker? börja rabbla massa årgångar, druvor, gårdar, ekfat, köldknäppar, etc känns ju rätt drygt och därmed också rätt sofitikerat...
Citera
2016-01-25, 11:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rustning
Nu är jag inte den som brukar hävda mig genom vad jag dricker eller klanka ner på folk som bara groggar hela tiden men jag undrar ändå vad som av de flesta ses som den mest sofistikerade drycken. Calvados? Punsch? Prosecco?
Marinella, Aurora eller Kir.
Citera
2016-01-25, 20:53
Medlem
magpies avatar
Torr sherry eller väldigt mogen Madeira.
Citera
2016-01-26, 14:43
Medlem
CheapyTrashmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Hahaha du var rolig där
Citera
2016-01-26, 15:54
Medlem
TilleyHats avatar
Om man med någonting sofistikerat menar det som kanske de flesta lägger i begreppet (förfinad, elegant, raffinerad) så är det väl svårt att låta bli att nämna champagne. Men givetvis finns det andra sofistikerade alkoholdrycker också för den delen. Några av de mest klassiska cocktailarna är mycket sofistikerade och samtidigt enkla. Exempel: Dry Martini, Manhattan, Old Fashioned, etc.
Citera
2016-02-02, 18:01
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Mängder av absint har inmundigats av stora konst- och litteraturprofiler. De sofistikerade bohemernas dryck.
Citera
2016-02-02, 19:04
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag låter fördomarna flöda fritt.
Jag skulle hellre ha bordssällskap av någon med en Dry Martini eller Manhattan än U-båt eller Isbjörn.
Citera
2016-02-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Även mäsk är riktigt sofistikerat.
Citera
2016-02-05, 20:58
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag låter fördomarna flöda fritt.
Jag skulle hellre ha bordssällskap av någon med en Dry Martini eller Manhattan än U-båt eller Isbjörn.

Med isbjörn så menar du Bjørnebryg?
Citera
2016-02-05, 21:01
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Med isbjörn så menar du Bjørnebryg?

Neeej. Inte Bjørnebryg
Citera
  • 1
  • 2