2016-02-01, 17:11
Medlem
DolphinMelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Han hade ju åtminstone kunnat öka en dag eller två när han kommit upp mot 6500 för att ge de som betalar nån sorts valuta. Vi betalar ju för att få fler dagar. Trodde jag.

Äh vad spelar det för roll egentligen? Pungar ut lite pengar själv men känner att det kvittar om han sänder podd 24/7 eller om det är två veckor i månaden. Tror som du att han inte kommer komma upp i målsumman med nuvarande format. Som vi tidigare snackat om här i tråden och som de nämner i dagens program så är det för långt upphåll att sända två veckor i sträck och sedan "försvinna" två veckor.. Varannan vecka hade varit perfekt för mig.
Citera
2016-02-01, 18:13
Medlem
swimp78s avatar
Jag tycker det är lite på gränsen till att scamma lyssnarna att helt plötsligt säga att det inte blir 3 veckor utan uppmana att skänka pengar till en summa som inte kommer uppnås. Han är noll transparent mot lyssnarna och uppenbart nervös att nån ska se igenom vågen han rider på sen gamla amk. Om han sagt på ett tidigt stadium att "jag behöver betala hyran också , jag plockar ut 17000 i månaden av patreonpengarna till mig själv". Men istället försöker han mumla fram nåt om "en liten slant till mig själv " och antyder att mestadelen av 60 000 kr går till studiotid 8 dar i månaden. Det är ju uppenbart bull. Det ät att pissa på lysnarna som sponsrar honom. Vi trodde det skulle bli 3 veckors podd när pengarna nådde 6600 nånting. Nu behåller han pengarna istället och gör inte det han uppmanat oss betala för att få.
Citera
2016-02-01, 20:56
Medlem
robomans avatar
Jag kan hålla med om att det är lite märkligt beteende kring pengarna. Idag när Jonatan frågade vad det kostade att hyra så sa Martin i samma andetag att det kostar ungefär 20 000 i veckan, att han inte ville prata om det och att han har transparens inför sina patreons. Han vill låta som att han är öppen med det, men utan att behöva prata om det.

En sak jag funderat över tidigare är det här målet med vad som krävs för att han ska bygga en studio. Om det nu var 3000$ extra eller vad det nu var, då har jag tänkt att han väl kunde göra det med 1000$ extra, men om han bara sparar i istället för en. Nu insåg jag idag att det inte var en engångssumma han ville ha för att kunna köpa grejer, utan hyran för en egen lokal. Det förklarar den saken. Jag trodde att han ville bygga en studio hemma...
Citera
2016-02-01, 22:21
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
En sak jag funderat över tidigare är det här målet med vad som krävs för att han ska bygga en studio. Om det nu var 3000$ extra eller vad det nu var, då har jag tänkt att han väl kunde göra det med 1000$ extra, men om han bara sparar i istället för en. Nu insåg jag idag att det inte var en engångssumma han ville ha för att kunna köpa grejer, utan hyran för en egen lokal. Det förklarar den saken. Jag trodde att han ville bygga en studio hemma...
Yikes, vad snurrigt jag skrev. Menade att jag tänkte att han kunde spara lägre belopp under längre tid.
Citera
2016-02-02, 11:37
Medlem
camejos avatar
Jag har börjat tro att de kommer nå 8000, eller jag är iaf inte säker på att de inte kommer att göra det. Rasslade in ~120 nya patreons i januari. 400 till så är han där.
Citera
2016-02-02, 12:23
Medlem
swimp78s avatar
Så.. Han har snart 10 000 kr mer i månaden än förra men utökar alltså inte podden med en enda dag. Det kommer han inte gör ens när han har 17000 mer i månaden än förra.

Hur mycket tror ni soneby lyfter i månaden son "lön" till sig själv utöver stydiohyran. 17-18000kr? Mer ? Bra ändå för 8 dagars jobb.

Är det skattefritt ?

Stödde podden ekonomiskt förr men bristen på transparens kring pengarna inför donatorerna fick mig att sluta.

PS. Ska sluta tjata om detta i tråden nu. Lovar. Blir bara sur.
Citera
2016-02-02, 14:04
Medlem
camejos avatar
Citat:
Är det skattefritt ?

http://cornucopia.cornubot.se/2016/01/varfor-har-du-inte-patreon.html

Citat:
Men framför allt är det skatterättsligt tveksamt att använda Patreon, och jag följer svensk lag, bokföringsregler och skatteregler till 100%.

Till en början ska givetvis Patreonintäkterna räknas som inkomst av tjänst - att få pengar som "gåva" för arbete man lägger ner ska beskattas, i synnerhet om man råkar utföra detta arbete som egen företagare.

Inget konstigt i sig, bara att bokföra i företaget som exportinkomst av tjänst.
Citera
2016-02-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
http://cornucopia.cornubot.se/2016/01/varfor-har-du-inte-patreon.html

Det läggs ju på 25% moms på allt som man som patreon betalar in för att backa projekten.
Citera
2016-02-02, 18:47
Medlem
swimp78s avatar
Jag har för mig att jag läst att patreonpengar kommer direkt utan skatt osv eftersom det är från usa och räknas som "gåva"

Sen är det väl upp till mottagaren vad de uppger i deklarationen. Vissa projekt kanske kan ses som en gåva. Men i andra fall är det ju i princip betalning för en tjänst. Oklart kanske vad "stöd en podcast" är? Har dålig koll på sånt

I nuläget får projektet närmare 60 000 kronor från patreon. Hur stor del som soneby plockar ut som nån sorts lön till sig själv och huruvida han skattar eller ej är oklart.
Citera
2016-02-02, 19:15
Medlem
starbounds avatar
Skattelagstiftning är ju inte alltid superflexibel till nya företeelser. Kanske är rimligt att Martin inte vill prata om det så att Skatteverket får håll på honom.

Problemet är också momsen. Att som svensk sälja tjänster/produkter till svenskar omvägen via Patreon i USA kommer med 99.99% säkerhet att tolkas som momsfiffel.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/0...e-patreon.html

Men om det inte är av det skälet så borde han vara öppen med vad han tar ut själv. Det är upp till honom om han vill ha 40 lax i månaden för att göra programmet men var öppen med det.
Senast redigerad av starbound 2016-02-02 kl. 19:22.
Citera
2016-02-02, 19:40
Medlem
swimp78s avatar
Jag har för mig att det som skiljer gåvor från betalning är om man erbjuder en viss tjänst pga pengarna. Typ "Betala in så får ni fler videos" = försäljning. "Stöd mig i mitt skapande" = gåva. Kanske därför han slutat prata om olika patreonnivåer med si och så många veckors podd?
Citera
2016-02-03, 09:28
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Jag har för mig att det som skiljer gåvor från betalning är om man erbjuder en viss tjänst pga pengarna. Typ "Betala in så får ni fler videos" = försäljning. "Stöd mig i mitt skapande" = gåva. Kanske därför han slutat prata om olika patreonnivåer med si och så många veckors podd?

Nja. En gåva har rent benefik karaktär, dvs givaren har endast en gåvoavsikt. I detta fallet är det visserligen frivilligt att bidra men bidraget hänför sig till en utförd arbetsprestation. Om AMK Morgon inte hade funnits hade bidragen inte kommit in. Har väldigt svårt att se att detta inte ska tas upp till beskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in