Citat:
Ursprungligen postat av
maconero
Vad är era tankar kring köpa bostad i Sverige med dessa höga priser? Är det verkligen förnuftigt att köpa bostad och skuldsätta sig till pungkulorna?
Jag känner en person som bor i Knivsta och köpte tomten och sedan byggde huset i tomten. Hela kostnaden blev 7 miljoner varav 5 miljoner är lånade av banken. Han och hans fru tvingas till att jobba dygnet runt för NCC och en IT konsultbolag. Om bolagen skulle få för sig att nedbanta, båda skulle ligga riktigt illa.
Hinner de bo i huset ett par år har ju värdet stigit med en miljon eller två, så det är bara att sälja och casha in om de blir av med jobben.
Citat:
Ursprungligen postat av
maconero
Ni som har bostäder med flera miljoner i skuld till banken...hur ser ni på det? Äga en bostad med flera miljoner i skuld? Den dagen räntorna börja gå tillbaka mot 2-3 procent, kan det bli riktigt jobbigt för många.
2-3 procent, löjligt. När jag köpte min bostad 1990 var räntan 13 procent.
En ränta på 4-5 procent är inga problem. Har man ett lån på 3 miljoner och räntan är 4 procent blir kostnaden 120 000 om året, 10 000 i månaden. Det är ju ingenting, normalhushållet drar väl in åtminstone 45-50 000 netto i månaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
maconero
Istället för att köpa en bostad värd 2 miljoner och lånar pengar, är det inte bättre att investera pengar i ett annat land?
Jag äger visserligen ingen bostad i Sverige trots att jag var väldigt bära att fullgöra affären förra året. Nu börjar jag tänka på allvar att istället köpa en bostad utomlands och med det jag har kvar på kontot, jobba självständigt. Det bästa är jag skulle inte äga några pengar till banken.
Är det några fler här som dissar Sverige för första bostadsköpet och köper utomlands?
Lite konstigt resonemang för de flesta av oss. Kan bli lite knepigt att ta sig till jobbet på morgonen om man jobbar i Stockholm och bostaden ligger i Grekland (där är det visst billigt).