2016-02-01, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
fast problemet är väl att om nu räntan går upp till den nivån så kommer konsumtionen att minska automatiskt vilket är dåligt för landet, denna effekt kan ju ytterligare dra ner priserna? eller tänker jag fel där?

Ingves gör allt för att få upp inflationen till 2% men har ändå inte lyckats. Men om han skulle lyckas i framtiden är det möjligt att räntorna stiger något men enligt Riksbankens bedömning är det bra för landet.
2016-02-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ingves gör allt för att få upp inflationen till 2% men har ändå inte lyckats. Men om han skulle lyckas i framtiden är det möjligt att räntorna stiger något men enligt Riksbankens bedömning är det bra för landet.

Fast nu skulle vi ju inte lyssna på Riksbanken om vi tolkade dig rätt förut, eftersom du hänvisade till deras inkompetens när det gäller ränteprognoser.

Vad tycker marknaden om högre räntor?
2016-02-01, 14:02
Medlem
Citat:
en reflektion ifrån min sida som van hemmet-besökare är att det inte verkar vara samma hets längre .
en del objekt har legat ute 40 dagar och man har haft ytterligare än visning men ändå inte fått några bud.

ett objekt går att jämföra med ett som såldes för ganska exakt ett År sedan, detta gick då direkt efter första visningen och dessutom en bra budgivning med flera inblandade .

detta gäller En av de tre storstädersregionerna

någon annan som sett samma mönster ? detta gäller bostadsrätter med lite högre avgift
villorna verkar gå i samma takt som tidigare
Det kanske kan stämma, kollar man däremot slutpriser så kan inte jag se en direkt sjunkande trend.

http://www.hemnet.se/salda/resultat
Senast redigerad av kroppskultur 2016-02-01 kl. 14:09.
2016-02-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det kanske kan stämma, kollar man däremot slutpriser så kan inte jag se en direkt sjunkande trend.

Tycker mig också se en sjunkande trend.

Avsluten går fortfarande högt. Men färre spekulanter per objekt.

De riktigt heta objekten i bra lägen, med balkong, bra planlösning de går ofta med bra slutpriser.

Men de mindre "bra" objekten som också ofta gick väldigt dyrt och hetsigt innan har lugnat ner sig. Säljarna verkar inte få vad de förväntar sig, och har ibland gått ut med ett ganska lågt utgångspris som de egentligen inte kan tänka sig sälja för.

Dvs. avsluten som statistiken visar på det du visar. Men i och med det blir trögare så riskerar en vändning komma om trenden fortsätter. Även hört mäklare yttra sig att vissa objekts avslut tydligt har blivit svårare.
2016-02-01, 17:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Vad är era tankar kring köpa bostad i Sverige med dessa höga priser? Är det verkligen förnuftigt att köpa bostad och skuldsätta sig till pungkulorna?

Jag känner en person som bor i Knivsta och köpte tomten och sedan byggde huset i tomten. Hela kostnaden blev 7 miljoner varav 5 miljoner är lånade av banken. Han och hans fru tvingas till att jobba dygnet runt för NCC och en IT konsultbolag. Om bolagen skulle få för sig att nedbanta, båda skulle ligga riktigt illa.
Hinner de bo i huset ett par år har ju värdet stigit med en miljon eller två, så det är bara att sälja och casha in om de blir av med jobben.

Citat:
Ni som har bostäder med flera miljoner i skuld till banken...hur ser ni på det? Äga en bostad med flera miljoner i skuld? Den dagen räntorna börja gå tillbaka mot 2-3 procent, kan det bli riktigt jobbigt för många.
2-3 procent, löjligt. När jag köpte min bostad 1990 var räntan 13 procent.
En ränta på 4-5 procent är inga problem. Har man ett lån på 3 miljoner och räntan är 4 procent blir kostnaden 120 000 om året, 10 000 i månaden. Det är ju ingenting, normalhushållet drar väl in åtminstone 45-50 000 netto i månaden.

Citat:
Istället för att köpa en bostad värd 2 miljoner och lånar pengar, är det inte bättre att investera pengar i ett annat land?
Jag äger visserligen ingen bostad i Sverige trots att jag var väldigt bära att fullgöra affären förra året. Nu börjar jag tänka på allvar att istället köpa en bostad utomlands och med det jag har kvar på kontot, jobba självständigt. Det bästa är jag skulle inte äga några pengar till banken.
Är det några fler här som dissar Sverige för första bostadsköpet och köper utomlands?
Lite konstigt resonemang för de flesta av oss. Kan bli lite knepigt att ta sig till jobbet på morgonen om man jobbar i Stockholm och bostaden ligger i Grekland (där är det visst billigt).
2016-02-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hinner de bo i huset ett par år har ju värdet stigit med en miljon eller två, så det är bara att sälja och casha in om de blir av med jobben.

2-3 procent, löjligt. När jag köpte min bostad 1990 var räntan 13 procent.
En ränta på 4-5 procent är inga problem. Har man ett lån på 3 miljoner och räntan är 4 procent blir kostnaden 120 000 om året, 10 000 i månaden. Det är ju ingenting, normalhushållet drar väl in åtminstone 45-50 000 netto i månaden.

Hoppas verkligen att du är ironisk.
2016-02-01, 19:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och låt staten även producera bilar, kläder, mat och nöjen, vad ska vi med privata företag till. Vänta, är det inte någon som har provat detta?

Där satt den!
Imponerade intellektuell prestation och välformulerat bidrag.....för någon med 85 i IQ

K-sune (hjärta) Svenne .
Senast redigerad av slemhog 2016-02-01 kl. 19:24.
2016-02-01, 19:53
Medlem
Vad skulle handa med Stockholms ekonomi om politikerna gjorde allvar av hotet och byggde bort bostadsbristen i Stockholm?
2016-02-01, 20:14
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur

nej det är sant men som sagt allt fler objekt verkar ta allt längre tid att bli av med, nu jämför jag ju med för ett år sedan och det var väl då hetsen var som störst innan amorteringskravet skulle komma som aldrig kom
2016-02-01, 20:23
Medlem
mjohan84s avatar
sitter och läser prisstatistik på olika objekt , kan förstå folk som köper dyra objekt hyfsat centralt runt den tre storstadsregionerna men när vi pratar "vischan" där det alltid tidigare varit jättesvårt att sälja verkar ju också priserna och trenden ha ändrats i likhet med lägenheter i förorterna, är inte det ett tecken på att något är fel ? att man köper en lägenhet för 3-4 milj på ett bra ställe men att köpa ett hus för typ 2.5 milj på ett ställe där det var osäljbart för typ 5 år sedan eller en lägenhet för typ 1.8 miljoner i någon förort till Stockholm , är det inte dessa som sitter sämst till vid en dipp?
2016-02-01, 20:31
Medlem
Citat:
sitter och läser prisstatistik på olika objekt , kan förstå folk som köper dyra objekt hyfsat centralt runt den tre storstadsregionerna men när vi pratar "vischan" där det alltid tidigare varit jättesvårt att sälja verkar ju också priserna och trenden ha ändrats i likhet med lägenheter i förorterna, är inte det ett tecken på att något är fel ? att man köper en lägenhet för 3-4 milj på ett bra ställe men att köpa ett hus för typ 2.5 milj på ett ställe där det var osäljbart för typ 5 år sedan eller en lägenhet för typ 1.8 miljoner i någon förort till Stockholm , är det inte dessa som sitter sämst till vid en dipp?

De som ligger sämt till vid en dipp är de som av olika anledningar måste sälja.
2016-02-01, 20:38
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Jag har stått i Stockholms stads bostadsförmedling i 10 år och får inte bostad nånstans förutom i orten då, och ingen bostadsrätt inne i stan blir det heller inte. Jag kommer att dö här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in