2016-02-01, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag har fått den uppfattningen att Irina har en advokat i Litauen som rådde och anvisade henne, därför hela upplägget som Irina gjorde var mycket smart och genomtänkt.
Man kan se att hela upplägget som Irina nu gjorde med att vittna i Litauen över Skype och därmed svära eden, satte åklagaren i en mycket besvärlig situation.
Irina lyckades snärja in åklagaren som gör att HR som skall komma med en dom måste få det svårt.
Naturligtvis har IR en stor del i det, därför det är hon som begärde att Irina skulle vittna, som hon också gjorde.
Det fanns krafter som försökte stoppa det här att hon skulle vittna från Litauen, men det gick inte att stoppa det.
Det fetstilta - det du beskriver här det motsäger att Irina B skulle vara en gudfruktig kvinna som talar sanning då hon "vittnar inför Gud." Du beskriver det hela som ett smart och beräknande upplägg som hon nog fått hjälp av advokat att planera. Du beskriver hur hon lyckades "snärja in åklagaren". Och "upplägget med att svära eden satte åklagaren i en mycket besvärlig situation." Det låter inte som en god och ärlig människa utan snarare en manipulerande och lögnaktig människa utan moral. Av din beskrivning att döma.

Citat:
Om vi antar att NB blir friad i Hovrätten, hur mycket tror ni han kan få i skadestånd ?
Kommer AJ att återanställa honom ? Jag skulle tro att AJ saknar honom, därför inte lätt att få tag i så bra arbetskraft som NB var enligt AJ.
Du bör nog försöka närma dig verkligheten nu en aning, det du skriver här låter inte riktigt förnuftigt, milt sagt.
2016-02-01, 15:42
Medlem
Citat:
Att svära eden är riskfritt om man säger sanningen, men ljuger man kan följderna bli mycket besvärliga. I Sverige är straffet vid grov mened 2-8 års fängelse, Litauen skulle jag tro har högre straff. Om Irina skulle begå brott i Litauen blir hon straffad där efter deras lagar.
Att begå mened är ett brott oavsett var du bor i Sverige eller Litauen.

Min gissning är att hovrätten struntar i Irinas vittnesmål, och då blir det inget åtal. Eftersom hennes vittnesmål inte påverkade domen. Domstolen borde ha avvisat Irinas vittnesmål, efter vad som framkommit om tidigare förhör med henne och särskilt efter det skandallösa vittnesmålet i tingsrätten.

Om hon skulle bli åtalad någon gång, sker det bara om åklagaren får fram bevis som styrker hennes delaktighet i mordet.
2016-02-01, 15:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Bostaden som Litauerna bodde i fanns tillgänglig för någon att hyra långt innan NB fälldes i tingsrätten. Vad säger det dig?
Hur kan du tro det? AJ berättade i hovrätten att litauernas ägodelar lämnades i lägenheten efter tingsrättsdomen och att NB skulle kunna komma tillbaka.
2016-02-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Bostaden som Litauerna bodde i fanns tillgänglig för någon att hyra långt innan NB fälldes i tingsrätten. Vad säger det dig?

Blomberg 10 låg också ute till försäljning, om jag inte missminner mig, men plockades snabbt bort.
2016-02-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Det fetstilta - det du beskriver här det motsäger att Irina B skulle vara en gudfruktig kvinna som talar sanning då hon "vittnar inför Gud." Du beskriver det hela som ett smart och beräknande upplägg som hon nog fått hjälp av advokat att planera. Du beskriver hur hon lyckades "snärja in åklagaren". Och "upplägget med att svära eden satte åklagaren i en mycket besvärlig situation." Det låter inte som en god och ärlig människa utan snarare en manipulerande och lögnaktig människa utan moral. Av din beskrivning att döma.
Du bör nog försöka närma dig verkligheten nu en aning, det du skriver här låter inte riktigt förnuftigt, milt sagt.
Det behöver inte vara någon planering, men det blev följden genom att hon svor eden innan hon vittnade. Det som framkommit om Irina är att hon är stark religiös och då betyder det mycket för sådana personer när de "vittnar inför Gud", som är proceduren i Litauen för den som svär eden.
2016-02-01, 16:14
Medlem
Hovrättens sammanfattning av målet

När jag i fredags morse såg att sammanfattningen av målet ändrats utan att se hur, skrev jag och frågade. Nu har jag fått följande svar:
Kontaktuppgifterna är det som är ändrat på hemsidan den 29/1.

Jag antar att uppgifterna om handläggare avses, vilket någon i tråden förmodade.

I själva saken har alltså ingenting ändrats sedan förhandlingarna avslutades för en vecka sedan och häktningen vidhölls dagen därpå.
2016-02-01, 16:19
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Det behöver inte vara någon planering, men det blev följden genom att hon svor eden innan hon vittnade. Det som framkommit om Irina är att hon är stark religiös och då betyder det mycket för sådana personer när de "vittnar inför Gud", som är proceduren i Litauen för den som svär eden.

Du är för rolig, skojare där!
Troligt är väl att hon inte ens visste om att hon skulle svära eden, att det var upplagt på samma sätt som i TR.
2016-02-01, 16:21
Medlem
Citat:
Om vi antar att NB blir friad i Hovrätten, hur mycket tror ni han kan få i skadestånd ?
Kommer AJ att återanställa honom ? Jag skulle tro att AJ saknar honom, därför inte lätt att få tag i så bra arbetskraft som NB var enligt AJ.

Man kanske dömer honom till griftefridsbrott åtminstone samma tid
han suttit häktad.

Hmm, kan man det utan att åklagaren har åtalat för det?
2016-02-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du är för rolig, skojare där!
Troligt är väl att hon inte ens visste om att hon skulle svära eden, att det var upplagt på samma sätt som i TR.
Naturligtvis behagar Fagro skämta och driva med oss. Hon hade ju redan vittnat en gång utan ed. Den enda skillnaden var att det var en annan lokal.
2016-02-01, 16:40
Medlem
Citat:
Att svära eden är riskfritt om man säger sanningen, men ljuger man kan följderna bli mycket besvärliga. I Sverige är straffet vid grov mened 2-8 års fängelse, Litauen skulle jag tro har högre straff. Om Irina skulle begå brott i Litauen blir hon straffad där efter deras lagar.
Att begå mened är ett brott oavsett var du bor i Sverige eller Litauen.

Vad du orkar hänga upp dig på IB:s vittnesmål i Litauen. Hon vittnar i Litauen beträffande ett brott som begåtts i Sverige och skall dömas efter svensk lagstiftning. Det här brottet har inte begåtts i Litauen, och allt som händer kring detta brott skall dömas efter svensk lag. Det här med eden i detta fall kan bara anses som en ritual, utan straffvärde. Att IB vittnade via länk från en litauisk domstol och svor eden där, kommer inte att belasta henna med fängelspåföljd. Hon var helt beroende ekonomiskt av NB i Sverige - den inkomstkällan är nu borta. Hon lider dessutom av hjärtbesvär och kan inte jobba. Hennes ekonomiska situation är således tuff och ett frisläppande av NB skulle förbättra de ekonimiska bekymren för henne. Att hon desperat vittnar för NB är ju helt begripligt - dessutom finns risken att hon gör det efter påtryckningar från NB:s bekanta.

Den springande punkten är att brodern, Aivaras Belevicius inte alls stöder IB:s påståenden. Han har som sagt inledningsvis, innan LH hittades, varit försiktig med vad han sagt i förhören. Men efter att LH:s kropp hittats, och han överbevisats av polisen, tagit bladet från munnen och sagt mycket som i allra högsta grad ligger NB till last. Hade frun och brodern hållit fast vid samma story som de initialt lämnade innan Lisa Holms kropp hittades, hade det funnits en liten öppning för NB. Men som allt utvecklade sig och nätet kring NB undan för undan drogs ihop, så är bevisningen mot NB i det närmaste 100%-ig. Bara NB:s erkännande som saknas - och som sagt var - det har hänt i andra mordfall att mördaren blånekat till gärningen trots övertygande bevisning emot honom/henne.

Vill också nämna att Fagro påstått att det finns bara 6 porrbilder i i NB:s dator. Men som Fagro säkert vet är dom av det mycket våldsamma bondage slaget. Ingen normal människa skulle spara sådana bilder i sin dator. Med tanke på vad som framkom från facebook var NB också intresserad av tjejer som var tejpade,
2016-02-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
han suttit häktad.
NB åtalades för mord och dömdes för det, sedan är den domen överklagad till Hovrätten, därför har överklagan ingenting att göra med griftefridsbrott.
NB kommer att bli dömd, eller friad något annat finns inte.
2016-02-01, 16:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
han suttit häktad.

NB kan dömas för alla brott inom gärningsbeskrivningen, inklusive brott mot griftesfriden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in