Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
IR är en jurist med många år i yrket och vet vad hon kan framföra och behöver inga pekpinnar av amatörer som tycker och tror.
Jag anser att IR inte enbart försvarade en klient utan också en människa som hon själv såg som oskyldig.
Hon gjorde ett mycket bra jobb i Hovrätten och satte in stötarna på de rätta ställena, naturligtvis har många blivit förbittrade som trodde hon var vek och skulle vika sig, som hon inte gjorde, hon var istället tuff och hård och kunde ge "svar på tal".
Det har nog tidigare skett en underskattning av henne som advokat, men hon visade att en sådan bedömning var helt felaktig.
Jag anser den smartaste grejen var att hon tog in Irina som vittne som vittnade under ed från Litauen, som gjorde det vittnet blev mycket trovärdigt.
Sammantaget kan sägas att IR gjorde ett mycket bra jobb som advokat för NB.
Det du skriver visar hur lite du kan om rättsprocessen i en svensk domstol, och hur lite koll du har på advokater. I de flesta fall en positiv egenskap, men tyvärr inte när man diskuterar ett aktuellt brottsfall, och advokatens arbetsinsats.
När det krävs objektivitet av en åklagare, följer det att andra sidan; advokaten ska vara professionell. Det är just allt det du framför som positiva egenskaper hos advokaten, som skadade klienten, och inte gav de anhöriga det avslut som en domstolsprocess är i normalfallet.
Det du kallar "svar på tal" har ingen relevans om inte det som det svaras på, har direkt relevans till åtalet, och de bevis åtalet bygger på.
Irinas vittnesmål var intressant ur många aspekter, men inget framfördes som hjälper Nero, ur den knipan, att han är bunden till mordet med DNA och övrig bevisning.
Jag tycker diskussionen om det formella i förhållande till det materiella, i två olika länders domstol är intressant. Hur Litauisk formalia tillämpas i svensk process beträffande ett vittnesförhör är en relevant diskussion som är lärorik. Sen så var det inget nytt Irina hade att komma med, annat än att hon hade blivit kaxigare. Hon visade oss alla att hon ljuger igen skamlöst. Antagligen en dålig ovana hon har.