2016-02-01, 10:17
Medlem
T34Panzers avatar
Jag tror att NB drack öl under hela lördagen. Därav att han försökte med joggerskan. Har inte FUP tillgänglig nu, men vet någon om han köpte öl i Källby på lördagskvällen? Om så är fallet är jag säker på att han klämt en i bilen. Enligt AB drog han sig inte för att köra trots att han druckit. Sen verkar han ju ha supit till på lördagsgskvällen, enligt AB i FUP. Jag tror att han kurerat sin baksmälla med öl under söndagen och därför anammat mod igen. Plus att han enligt förhör med brodern blir grälsjuk och aggressiv när han dricker. Sedan allteftersom han har nyktrat till och insikten slagit honom så har paniken tagit över.
2016-02-01, 10:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Människor kan ha många olika skikt i sina personligheter så att någon är allmänt trevlig och skötsam utesluter så klart inte att han kan vara en mördare.

Dock brukar man kunna se samband mellan en persons intelligens, temperament, beteendemönster osv och hans brottsliga tillvägagångssätt. Här talar karaktärsvittnesmålen starkt emot NB som gärningsman i det aktuella fallet. Bilden som framträder av NB är en ganska klok och samlad person som helt klart skulle vara kapabel att planera och utföra ett mord på ett mycket skickligare och mindre riskabelt sätt än som gjorts enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Man brukar skilja på lustmördare av den organiserade och den desorganiserade typen. NB hade garanterat kunnat hänföras till den organiserade typen i och med sin hyfsade intelligens och kontrollerade personlighet. Men gärningen, om man utgår från hur den ska ha gått till enligt åklagaren, är utan tvekan ett verk av en desorganiserad mördare, en impulsstyrd dåre.

Vore du mer insatt så visste du, att det förutom dessa två grupperingar via FBI (John Douglas) gällande profilering, finns den tredje sorten:
Mixed offenders/type.

Lycka till med fördjupningsnivån.

Lägg på utsöndring av katekolaminer också så har du NB som mördare utan att behöva förfasas värst mycket i hårddragna nischer.
2016-02-01, 10:18
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser den smartaste grejen var att hon tog in Irina som vittne som vittnade under ed från Litauen, som gjorde det vittnet blev mycket trovärdigt.
Sammantaget kan sägas att IR gjorde ett mycket bra jobb som advokat för NB.

Jag tror inte Inger kände till att Irina skulle vittna under ed. Det verkade komma som en överraskning för hovrätten. Men att det inte var känt på förhand styrker å andra sidan trovärdigheten i vittnesmålet. Om Irina hade planerat att ljuga i ett icke edsvuret vittnesmål så hade hon nog blivit rätt ställd och fått kalla fötter när hon plötsligt fick veta att hon måste vittna under straffansvar. Men trots detta uppträdde hon mycket bestämt och säkert när hon gav sin man alibi.
2016-02-01, 10:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror inte Inger kände till att Irina skulle vittna under ed. Det verkade komma som en överraskning för hovrätten. Men att det inte var känt på förhand styrker å andra sidan trovärdigheten i vittnesmålet. Om Irina hade planerat att ljuga i ett icke edsvuret vittnesmål så hade hon nog blivit rätt ställd och fått kalla fötter när hon plötsligt fick veta att hon måste vittna under straffansvar. Men trots detta uppträdde hon mycket bestämt och säkert när hon gav sin man alibi.
Ja, burr... jättestor skillnad. Hon brydde sig säkert som redan har flummat i litauiskt förhör..
Vilket dravlande om detta med ed. Problemet för IB ligger på ett helt annat plan:

- Låg trovärdighet redan från start som anhörig.
- Förändrat vittnesmål.
- Pratat med NB då restriktionerna släppt och talat sig samma efter att förundersökning släppts/delgivning skett.
2016-02-01, 10:48
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, burr... jättestor skillnad. Hon brydde sig säkert som redan har flummat i litauiskt förhör..
Vilket dravlande om detta med ed. Problemet för IB ligger på ett helt annat plan:

- Låg trovärdighet redan från start som anhörig.
- Förändrat vittnesmål.
- Pratat med NB då restriktionerna släppt och talat sig samma efter att förundersökning släppts/delgivning skett.

IB var uppenbart traumatiserad efter tiden som frihetsberövad i svenskt häkte och tar nog inte lättvindigt på risken att bli dömd till fängelse för mened.
2016-02-01, 10:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror att NB drack öl under hela lördagen. Därav att han försökte med joggerskan. Har inte FUP tillgänglig nu, men vet någon om han köpte öl i Källby på lördagskvällen? Om så är fallet är jag säker på att han klämt en i bilen. Enligt AB drog han sig inte för att köra trots att han druckit. Sen verkar han ju ha supit till på lördagsgskvällen, enligt AB i FUP. Jag tror att han kurerat sin baksmälla med öl under söndagen och därför anammat mod igen. Plus att han enligt förhör med brodern blir grälsjuk och aggressiv när han dricker. Sedan allteftersom han har nyktrat till och insikten slagit honom så har paniken tagit över.
Det var nog en sex-pack igen, erinrar mig en summa på 88:-

NB säger att han slutade jobbet vid 17.30-18 och åker hem. Han kommer då plötsligt på att det finns en kvarglömd cirkelsåg som han åker och lämnar till LÅ.

Han har en märklig kommentar på lördagen - NB ljuger nämligen gällande just alkohol/öl.
Åslund dementerar i förhör, han har inte bjudit honom.
Citat:
Jag vet inte men han var hos Lars denna lördag, på kvällen tror jag efter jobbet. Och då sa han att Lars har bjudit honom på någonting. Men exakt vad det vet inte jag. Och då när vi rökte ute så att säga hans hustru frågade varför ser du ut så konstig, har du druckit?
Och då han sa ju du vet att Lars har bjudit på ett glas och då menar jag stor.

Efter Svängen till Lars åker han till Martorp och tankar (uppger detta vara vid 19-tiden), hem och hämtar pengar för att handla i Källby. Han betalar kl 19.21 och åker vägen förbi kopplingsstationen mot cafét enligt egen utsaga.
Strax före 19.30 sker händelsen vid kopplingsstationen.

Adriana joggar 1.3 mil, startar med att springa förbi NBs bostad och in på vägen mot Gum.
NB kan ha iakttagit henne redan då hon startade joggingturen vid 18-tiden och passerade hans hus. Han är nämligen ute vid den tiden som sagt.

Nånstans är han och dricker iom att hustrun reagerar vid hans hemkomst.
Senast redigerad av develi 2016-02-01 kl. 11:00.
2016-02-01, 10:56
Medlem
develis avatar
Citat:
IB var uppenbart traumatiserad efter tiden som frihetsberövad i svenskt häkte och tar nog inte lättvindigt på risken att bli dömd till fängelse för mened.
Är du också Jehovas vittne på mission? Du låter som Fagro. Mission impossible kanske..

Hon är inte trovärdig som anhörig och hela storyn är en välpreparerad väg via IR - för att hon (IB) sen ska verka trovärdig som vittne angående ändrade uppgifter:
Hon sa så innan för hon var så pinad..
Det är så genomskinligt att det är pinsamt. Allt detta traumatiska, hennes sjukdomar, hennes lidande, matthet - ja, ett helt jävla Via Dolorosa om man ska tro Rönnbäck.

HovR är inte så korkad att det inte ser det här skådespelet - det är klass B.
Rönnbäck passar inte som varken regissör i sin dokysåpa eller som advokat.

IB var garanterat rädd efter häktning och förhör - hon var misstänkt som medlöpare åt sin man. Hennes livs kärlek och försörjare satt häktad för misstanke om mord med sexuellt motiv på en vacker 17 årig tjej. Själv fick hon minsann kämpa för att få till det...
Hela hennes tillvaro var med andra ord i totalt kaos.
Exakt detta berättar Bennhage om i förhör och talar om häktning och inte några plågsamma förhör: IB var rädd och förvirrad.
Detta gör dock regissör Rönnbäck affär av sen. Hon kryddar hela skiten.

Utöver detta är IB en svag individ som förödmjukats, trakasserats och följer NB sen tidigare. Hon har lämnat sin son vind för våg och är i beroendeställning.
För att rädda upp hela jävla ansiktet i denna soppa går hon i försvarsställning och blundar - lättpåverkad som hon är behövs det inte mycket från andra personer att hon rockar loss som statist.
Senast redigerad av develi 2016-02-01 kl. 11:25.
2016-02-01, 11:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
IR är en jurist med många år i yrket och vet vad hon kan framföra och behöver inga pekpinnar av amatörer som tycker och tror.
Jag anser att IR inte enbart försvarade en klient utan också en människa som hon själv såg som oskyldig.
Hon gjorde ett mycket bra jobb i Hovrätten och satte in stötarna på de rätta ställena, naturligtvis har många blivit förbittrade som trodde hon var vek och skulle vika sig, som hon inte gjorde, hon var istället tuff och hård och kunde ge "svar på tal".
Det har nog tidigare skett en underskattning av henne som advokat, men hon visade att en sådan bedömning var helt felaktig.
Jag anser den smartaste grejen var att hon tog in Irina som vittne som vittnade under ed från Litauen, som gjorde det vittnet blev mycket trovärdigt.
Sammantaget kan sägas att IR gjorde ett mycket bra jobb som advokat för NB.
Nja, mycket bra jobb vet jag inte om IR gjorde men hon försökte i alla fall. Jag ser ingen annan toppadvokat som vågat ge sig in i fallet och sagt hur dom skulle ha gjort det bättre. "Stjärnadvokaten" Leif Silbersky anser ju att han är skyldig och tycker då att han skulle ha lämnat någon förklaring, hellre dålig än ingen alls. Det är väl också ett sätt att jobba för en advokat att om den åtalade nu skulle vara oskyldig så måste man ändå hitta på en historia för rätten behöver det, ljuga ihop något alltså. Leif Silbersky vill alltså bara försvara någon som på något sätt erkänner sig skyldig och jag antar att det är för att det blir enklare då (kanske så man blir stjärnadvokat). All heder då till advokaten IR som då ändå vågade då ingen annan tydligen kan.

Det här är vad jag tycker som lekman att hon borde ha gjort (eller helst en ung hungrig advokat). Hon har väl kanske gjort en del men det skulle ha varit klarare, tydligare.

1. Skaffat sig hjälp från Litauen i form av en duktig jurist eller polis som kan prata flytande engelska så att det kan bli en vettig kommunikation mellan de tre. Skulle NB vara skyldig hade det kanske här kunnat gått fram vad en förklaring till DNA eller erkännande betyder för domslutet.

2. Skaffat fram en DNA-expert eller fler som verkligen står på advokatens sida och som pedagogiskt kan leverera information och forskningsresultat angående DNA från olika delar av världen där det framgår att enbart DNA som bevis är vanskligt idag.

3. Funnit en eller flera möjliga och trovärdiga vägar för hur detta DNA har uppkommit på Lisas kläder och sedan tagit detta med polisen som syndabock i marginalen som extra krydda bara för att inte trycka till rättsväsendet allt för mycket.

4. Letat upp NB:s första fru och dotter. Pratat med barndomsvänner till NB och liknande. Tagit fram information från NB:s vistelse i England och gett en tydlig bild av honom i bättre dager än den polisen gett oss. Detta är ju egentligen polisens arbete men eftersom dom inte vill så måste ju advokaten kräva det eller göra det själv.

5. Verkligen tryckt till en del vitten som Adriana och paret med hunden. Var det inte en skåpbil med dekaler du såg? hade du inte träffat honom tidigare under dagen? Hade han dåliga tänder och hur luktade mannen? Tycker ni att NB körde bil för fort om dagarna där ni bor och promenerar med hunden? Är trafiken lugnare nu?

6. Riktigt pressat polisen om varför bara Lisas kläder, NB:s bil och slaktutrymmet någorlunda undersöktes väl. Varför inte arbetsboden undersöktes mycket bättre, andra fordon som fanns i närheten. Varför inte Lisas skor undersöktes. Varför inte Ladan undersöktes mer noggrant och NB:s kvarglömda kläder där säkrades. Hur det kommer sig att sökhunden missade tejprullen, handsken, örhängerna och åklagarens tänkta mordplats timmarna efter försvinnandet. Det finns ännu mer som man kunnat pressa polisen med och fått dom i dålig dager.

7. Krävt ett trovärdigt händelseförlopp av åklagaren om hur detta gått till. Hur kom hon in i ladan om hon överhuvudtaget var där. Varför den ordingssamma mördaren då gick tillbaka med tejprullen men lämnade dom mycket mer graverande spåren i form av snörbitar på golvet. Vilket fordon som används för NB:s bil var det ju uppenbarligen inte och hur och varför åklagaren tror kroppen togs till Martorp och arbetsboden. Krävt att fynden efter grusvägen passar in i händelseförloppet och varför mobildelen med minnet är försvunnet och ingen verkat bry sig om att leta.
2016-02-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Om man ska lyssna på alla som tror att NB är oskyldig så ska man helt bortse från att det bara är hans DNA man hittat på insidan AB offrets kläder, bara hans och offrets blod på jackan , att hans sperma återfinna på olika platser på mordplatsen och att han inte har ett alibi och ber sin bror ljuga om tiden han var hemma. Man ska också borste från att NB frus DNA återfinns på offrets trosor som offret har på sig när hon hittas. Att hon mördas på NB arbetsplats och hittas på en av hans andra arbetsplatser. Så hur har dådets gått till?
Att IBS DNA fanns på offrets trosor, har jag skrivit tidigare, BO kan ha fått IBS DNA på sina trosor då hon transporterades i bilen. Bilen nyttjades av alla tre gästarbetare.
2016-02-01, 11:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nja, mycket bra jobb vet jag inte om IR gjorde men hon försökte i alla fall. Jag ser ingen annan toppadvokat som vågat ge sig in i fallet och sagt hur dom skulle ha gjort det bättre. "Stjärnadvokaten" Leif Silbersky anser ju att han är skyldig och tycker då att han skulle ha lämnat någon förklaring, hellre dålig än ingen alls. Det är väl också ett sätt att jobba för en advokat att om den åtalade nu skulle vara oskyldig så måste man ändå hitta på en historia för rätten behöver det, ljuga ihop något alltså. Leif Silbersky vill alltså bara försvara någon som på något sätt erkänner sig skyldig och jag antar att det är för att det blir enklare då (kanske så man blir stjärnadvokat). All heder då till advokaten IR som då ändå vågade då ingen annan tydligen kan.

Det här är vad jag tycker som lekman att hon borde ha gjort (eller helst en ung hungrig advokat). Hon har väl kanske gjort en del men det skulle ha varit klarare, tydligare.

1. Skaffat sig hjälp från Litauen i form av en duktig jurist eller polis som kan prata flytande engelska så att det kan bli en vettig kommunikation mellan de tre. Skulle NB vara skyldig hade det kanske här kunnat gått fram vad en förklaring till DNA eller erkännande betyder för domslutet.

2. Skaffat fram en DNA-expert eller fler som verkligen står på advokatens sida och som pedagogiskt kan leverera information och forskningsresultat angående DNA från olika delar av världen där det framgår att enbart DNA som bevis är vanskligt idag.

3. Funnit en eller flera möjliga och trovärdiga vägar för hur detta DNA har uppkommit på Lisas kläder och sedan tagit detta med polisen som syndabock i marginalen som extra krydda bara för att inte trycka till rättsväsendet allt för mycket.

4. Letat upp NB:s första fru och dotter. Pratat med barndomsvänner till NB och liknande. Tagit fram information från NB:s vistelse i England och gett en tydlig bild av honom i bättre dager än den polisen gett oss. Detta är ju egentligen polisens arbete men eftersom dom inte vill så måste ju advokaten kräva det eller göra det själv.

5. Verkligen tryckt till en del vitten som Adriana och paret med hunden. Var det inte en skåpbil med dekaler du såg? hade du inte träffat honom tidigare under dagen? Hade han dåliga tänder och hur luktade mannen? Tycker ni att NB körde bil för fort om dagarna där ni bor och promenerar med hunden? Är trafiken lugnare nu?

6. Riktigt pressat polisen om varför bara Lisas kläder, NB:s bil och slaktutrymmet någorlunda undersöktes väl. Varför inte arbetsboden undersöktes mycket bättre, andra fordon som fanns i närheten. Varför inte Lisas skor undersöktes. Varför inte Ladan undersöktes mer noggrant och NB:s kvarglömda kläder där säkrades. Hur det kommer sig att sökhunden missade tejprullen, handsken, örhängerna och åklagarens tänkta mordplats timmarna efter försvinnandet. Det finns ännu mer som man kunnat pressa polisen med och fått dom i dålig dager.

7. Krävt ett trovärdigt händelseförlopp av åklagaren om hur detta gått till. Hur kom hon in i ladan om hon överhuvudtaget var där. Varför den ordingssamma mördaren då gick tillbaka med tejprullen men lämnade dom mycket mer graverande spåren i form av snörbitar på golvet. Vilket fordon som används för NB:s bil var det ju uppenbarligen inte och hur och varför åklagaren tror kroppen togs till Martorp och arbetsboden. Krävt att fynden efter grusvägen passar in i händelseförloppet och varför mobildelen med minnet är försvunnet och ingen verkat bry sig om att leta.

... och så kokar det då ner i den centrala bevisningen som inte kan pratas bort: Förklaringsbörda.
För övrigt håller jag med dig, hon skulle ha kunnat agerat mer IRL och inte i den flummiga konspirationsvärlden.
2016-02-01, 11:37
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Som sagt, NB hade inte varit häktad nu om hovrätten hade lagt stor vikt av Irinas vittnesmål.
2016-02-01, 11:44
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Yapp och då man plötsligt dras in och blir förhörd om tidsangivelser, maken misstänkt, etc så blir man stressad. Stressad av tankarna, var det lörd, var det sönd, vad var klockan etc. Det mesta snurrar säkert. Rädd, du är i annat land, ska min man ha gjort detta? Anklagad för skyddande av misstänkt så att vittnesuppgifterna ändrats lite är inte konstigt i sig när du känner dig trygg, fått distans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in