2016-02-01, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att de har satt sig in i rättsfallet, följt TR samt HovR behöver du nog inte fundera kring. Lägger du sen till en mångårig arbetslivserfarenhet och utbildning, vana att ta del av rättsfall och förundersökningar, så bleknar de flesta även om de till och med utläser streckkoden på nån mjölkliter som dykt upp på nån sida i FUP..

De rynkar på näsan åt hennes svingande till höger och vänster och svammel om konspirationer istället för att fokusera på det konkreta: Hans avsatta DNA-spår.
Jag anser att det är omöjligt att få en helhetsbild i det här fallet om man inte kan förundersökningen, att följa TR och HR säger inte mycket.
Den som är objektiv och kan förundersökningen får helt säkert en bra uppfattning om fallet.
Jag kan inte se att Silbersky skulle ha något motiv att börja läsa in sig på den här förundersökningen, jag antar att han är upptagen med annat.
2016-02-01, 05:21
Bannlyst
Och jag som gått och väntat på domen och så hade den redan kommit i November. Vilken miss..

Har följt fallet sedan början när jag bara var observant här inne på FB. Kul dock att domen blev som jag hoppades och gissade på men tråkigt att det inte kan göra hela händelsen ogjord...
2016-02-01, 05:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt Irina fanns NB i bostaden när de där 10 DNA spåren skall ha kommit till och eftersom NB kan inte förklara dem, borde den smarte Silbersky kunna komma med förklaring till dem.
Jag kan inte tro att han försöker påstå att Irina som edsvittne ljuger.
Min uppfattning är att IR har inte anklagat polisen, att anklaga polisledningen för oegentligheter är mycket allvarligt, och jag tror själv att de sysslar inte med sådant, utan endast gör sitt jobb.
Haahahaha - du låter som ett Jehovas Vittne som hakat upp sig.
IB har ändrat vittnesmål, det kan vem som helst se, och fläckarna från hennes man låter sig tyvärr inte förklaras även om du upprepar detta mantra till döddagar:

De sitter där de sitter och därför sitter han där han sitter sen den 12 juni.
2016-02-01, 05:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag anser att det är omöjligt att få en helhetsbild i det här fallet om man inte kan förundersökningen, att följa TR och HR säger inte mycket.
Den som är objektiv och kan förundersökningen får helt säkert en bra uppfattning om fallet.
Jag kan inte se att Silbersky skulle ha något motiv att börja läsa in sig på den här förundersökningen, jag antar att han är upptagen med annat.
Skärp dig - du är pinsam när du försöker skriva ner en erfaren Professor emeritus i kriminologi och en advokat som varit verksam sen 60-talet. Du har för fan inte en susning hur mycket de läst FUP innan de bevakat rättegångarna. De anlitas som expertis och GW beslutade sig att vara på plats i HovR.
De är knappast tappade bakom en vagn. Tror du att stollarna i den här tråden har bättre förutsättningar då har du fått hybris.

Edit: För du menar väl inte att du talar specifikt om dig själv? Att du anser dig mer kompetent?
Senast redigerad av develi 2016-02-01 kl. 05:35.
2016-02-01, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skärp dig - du är pinsam när du försöker skriva ner en erfaren Professor emeritus i kriminologi och en advokat som varit verksam sen 60-talet. Du har för fan inte en susning hur mycket de läst FUP innan de bevakat rättegångarna. De anlitas som expertis och GW beslutade sig att vara på plats i HovR.
De är knappast tappade bakom en vagn. Tror du att stollarna i den här tråden har bättre förutsättningar då har du fått hybris.

Edit: För du menar väl inte att du talar specifikt om dig själv? Att du anser dig mer kompetent?
Jag har inte försökt skriva ned någon professor eller Silbersky, utan påstått att man måste kunna förundersökningen för att få en helhetsbild av fallet.
2016-02-01, 06:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte försökt skriva ned någon professor eller Silbersky, utan påstått att man måste kunna förundersökningen för att få en helhetsbild av fallet.
Ja, med betoning att du ifrågasätter deras uttalanden.
Inför TR tyckte GW att hon verkade ha inspirerats av tv-serier. Ja, kanske är det Twin Peak som denna tråds konspirationer inspirerat till? Hon borde nog ha applicerat den serien på sig själv.
Citat:
Kriminologiprofessorn Leif GW Persson har hört till de skarpaste kritikerna av utredningen och vid ett flertal tillfällen uttryckt sin oro. Nu när han har läst förundersökningen och följt rättegångens första dagar, har han ändrat uppfattning."
http://www.expressen.se/gt/gw-verkar-som-att-hon-tittat-pa-tv-serier/
2016-02-01, 06:54
Medlem
Ok då tar Silbersky avstånd från Rönnbäck, läser jag i en länk med Aftonbladet
Klokt av honom.
Men hon har inte som någon skriver "hjälpt till att sätta dit sin klient NB" det har han gjort alldeles själv och det finns ingen advokat i världen som hade kunnat försvara honom till friheten

Rönnbäcks agerande har gjort att fallet blivit än mer uppmärksammat och ur kvinnosynpunkt är det bara positivt

Det blir ingen rättspsykiatrisk undersökning på NB och lika bra är det för den skulle ändå inte visat några "spännande saker"
Och framförallt sparar vi pengar - våra skattepengar behövs till annat

Av det jag läst, sett och hört om mordet på Lisa Holm finns det varken någon mystik eller spänning

Min uppfattning är att NB är en jävla typ som dessutom har taskig kvinnosyn. Han har en hysterisk självupptagen fru som försöker ge honom alibi
Denna gång gick han för långt och offret har dessutom en far som älskar och gör allt för sin dotter
Och mkt tack vare Lisas pappa kunde man gripa mördaren
2016-02-01, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är oftast knepigt att värdera ett vittnes trovärdighet. Varför säger de si eller så, har de någon relation till förövaren eller har de någon egen vinning med vittnesmålet.

När det gäller joggerskans utpekning av NB borde det bedömmas som ett högst trovärdigt vittne. Hon pekar inte ut NB som gärningsman i Lisafallet utan till en händelse dagen före.

Hon har dessutom ingen personlig vinning i att peka ut honom. Hon har däremot en hel del att förlora, om hon pekar ut fel person. Hon skulle göre sig skyldig till falsk angivelse och mened, vilket inte skulle vara så lyckat med tanke på hennes jobb.
1. Hon hade sett NB på avstånd tidigare och "tyckte känna igen honom som en av Arnes anställda"
2. Hon har haft många sinnen på spänn vid mötet som förstärker minnesintrycken
3. Rädd och smitit
4. Pratat med personen
5. Luktat (det ni!) på personen. Röklukt
6. Polack (öststatare) som pratar dålig engelska (litauer och polacker kan sammanblandas till utseendet.
7. Ljus bil (vit/grå)
8. Vid fotokonfrontation pekat ut honom som en av två (AB/NB)
9. Hur många rökande öststatare som pratar dålig engelska och liknar NB till den grad att Adriana felaktigt pekar ut honom i TR och som kör ljus bil och som "råkar" befinna sig på platsen vid exakt rätt tidspunkt finns det i Blomberg med omgivning. AB liknar NB men det var NB som var ute med bilen. (Vi börjar prata om Harrisburg)
10. Tidpunkten för mötet stämmer med kameral exakthet med var han borde vara efter det att han lämnade Källby någon minut tidigare.
11. Var det trots allt någon annan än NB så får vi sedvanligt debitera händelsen NB:s oturskonto.
Senast redigerad av Vierstein 2016-02-01 kl. 08:39.
2016-02-01, 08:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hon hette väl Inger Sand innan. Så slår man på henne framkommer det distriktsåklagare 1998. Så visst men det hjälper ju inte här. 15 år i statens tjänst och så korkad? Kan inte tänka mig att detta var ett åklagarämne.
Ser ut som det ja, verkar vara reggat 2002 i namnet Sand som advokatbyrå.
Ja eller så har det skruvat till på ålderns höst ihop med för mycket filmtittande. Man blir ju lite fascinerad av allt hon vräker ur sig för professionellt är det inte. Mysko människa må jag säga.
2016-02-01, 09:56
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som Hamilkar påpekat så har "karaktärsvittnen" i svensk rätt i princip ingen betydelse, särskilt inte när det är familj och vänner som ska berätta vilken hyvens prick den åtalade är. Det upphäver ingen teknisk bevisning eller vittnesutsagor.

Sen är det ju inte särskilt originellt att vänner, arbetsgivare och anhöriga iiiiiinte kaaaaan tääääänka sig att den åtalade verkligen har begått detta hemska brott.

Sen är det klart att om vi hade haft samstämmiga vittnesuppgifter som beskrivit NB som havandes ungefär samma personlighet som min mamma så hade jag kanske varit mer betänksam. Men så är det ju inte. I själva verket vet vi mycket lite om vad NB egentligen är för en person. Att som vissa i tråden dra upp att han skötte sitt arbete som något slags "bevis" för att han inte kan vara skyldig är så löjligt att det inte ens är värt att kommentera.

Människor kan ha många olika skikt i sina personligheter så att någon är allmänt trevlig och skötsam utesluter så klart inte att han kan vara en mördare.

Dock brukar man kunna se samband mellan en persons intelligens, temperament, beteendemönster osv och hans brottsliga tillvägagångssätt. Här talar karaktärsvittnesmålen starkt emot NB som gärningsman i det aktuella fallet. Bilden som framträder av NB är en ganska klok och samlad person som helt klart skulle vara kapabel att planera och utföra ett mord på ett mycket skickligare och mindre riskabelt sätt än som gjorts enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Man brukar skilja på lustmördare av den organiserade och den desorganiserade typen. NB hade garanterat kunnat hänföras till den organiserade typen i och med sin hyfsade intelligens och kontrollerade personlighet. Men gärningen, om man utgår från hur den ska ha gått till enligt åklagaren, är utan tvekan ett verk av en desorganiserad mördare, en impulsstyrd dåre.
2016-02-01, 10:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Människor kan ha många olika skikt i sina personligheter så att någon är allmänt trevlig och skötsam utesluter så klart inte att han kan vara en mördare.

Dock brukar man kunna se samband mellan en persons intelligens, temperament, beteendemönster osv och hans brottsliga tillvägagångssätt. Här talar karaktärsvittnesmålen starkt emot NB som gärningsman i det aktuella fallet. Bilden som framträder av NB är en ganska klok och samlad person som helt klart skulle vara kapabel att planera och utföra ett mord på ett mycket skickligare och mindre riskabelt sätt än som gjorts enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Man brukar skilja på lustmördare av den organiserade och den desorganiserade typen. NB hade garanterat kunnat hänföras till den organiserade typen i och med sin hyfsade intelligens och kontrollerade personlighet. Men gärningen, om man utgår från hur den ska ha gått till enligt åklagaren, är utan tvekan ett verk av en desorganiserad mördare, en impulsstyrd dåre.
Fram till Lisas död tycks dödandet ha varit välorganiserat, sedan utfört av en impulsstyrd dåre. Det är som om att det utfördes av två olika personer, eller att mördaren bytte personlighet mitt i alltihop.
2016-02-01, 10:14
Medlem
Citat:
Fakta är: Irina har svurit eden vid en domstol i Litauen enligt deras procedur och sagt i förhör att NB fanns i bostaden 18.45 den 7 juni. Att Irina skulle ha tagit fel på person eller dag kan man bortse ifrån. Om du påstår att Irina ljuger är samma sak som att du påstår hon har begått mened där i Litauen.
I HR, som saken nu gäller, var hon osäker på den uppgiften. Säker var hon först om 1900.

Jag har inte påstått att hon ljuger (eller talar sanning för den delen).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in