Citat:
Ursprungligen postat av
410803
Fortsättning
Sid 90-91 om SKP som hot. Naturligtvis en definitionsfråga.
Sid 102. Här påstås att Albanien aktivt finansierat SKP vilket Bosse borde ha varit i centrum av.
Sid 103-104 har intressanta stycken. Som vi vet uppstod en konflikt mellan Kina och Albanien (och även inom Albanien) 1976:
Sid 108-109. Tydligen försökte SKP infiltrera CUF. Resan till Albanien borde på något sätt ha involverat Bosse. Ingen annan i SKP kunde Albanien som han.
SKP bedrev inte bara vanlig partiverksamhet utan även annan sofistikerad verksamhet som infiltration och underrättelseverksamhet. Förmodligen medverkade Bosse vad gäller detta i fråga vad gäller Albanien och CUF. Det fanns också en dynamik mellan Albanien, Kina, och Sovjet med motsättningar och maktkamper. Detta stod på sin höjd runt 1976. ”Agentteorin” är alltså inte alls avlägsen eller verklighetsfrånvänd. Frågan är bara om och hur den bidrog till Bosses försvinnande.
Det är egentligen flera utredningar. SOU 2002 91, 93, 95. Jag har hänvisat till dessa utredningar tidigare när vissa trott att Bosses akt fortfarande är hemlig för att den avslöjar Säpos arbetsmetoder. De är ganska väl redovisade här och i några fall har jag också kunnat identifiera källorna.
En hel del bör tas med stora nypor salt, tex att SKP samlade militära uppgifter om Sovjet på kinesisk begäran. Alla säkerhetstjänster måste överdriva för att legitimera sina anslag och visa att de gör nytta. På samma sätt är det förstås med enskilda uppgiftslämnare. En källa, C33, rapporterar om att SKP bedriver militär underrättelseverksamhet för Kinas räkning. Källan bedöms som osannolik (s 68). Att man använder en källa inom KFML-r, alltså en konkurrerande organisation, för att beskriva SKP är också anmärkningsvärt. Påståendet att SKP skulle infiltrera Centerns ungdomsförbund gör mig allvarligt orolig för kvaliteten på vårt lands underrättelsetjänst…
Utredningarna är delvis rätt hafsigt skrivna och har säkert flera olika upphovsmän. Tex kallas ett och samma partiorgan för militärrådet och försvarsutskottet. Även det korrekta namnet, militärpolitiska utskottet, förekommer. Under kapitel 2.2.7 gör man dock en ganska korrekt genomgång av SKP:s soldatarbete och konstaterar: ”Gradvis kom SKP att bli ett mycket försvarsvänligt parti med en allt mer utvecklad försvarspolitisk doktrin (s 31).” Ändå skriver man senare: ”Den verksamhet som militärrådet misstänktes bedriva är klart kriminell (s107).”
Men en sak tror jag kan stämma: ”..Att de uppgifter av militärpolitisk karaktär som SKP samlade in också kom Sovjetunionen till del….. Förklaringen till detta skulle vara att uppgifterna som i många fall avsåg svenska förhållanden knappast var av intresse för Kina men däremot i hög grad för Sovjetunionen. Det ansågs föreligga en risk för att SKP skulle ha infiltrerats av den sovjetiska underrättelsetjänsten (s 107).”
Det verkar egentligen inte finnas några belägg för antagandet, som återkommer flera gånger i utredningen, men jag tror att det mycket väl kan ha varit så. Faktiskt vore det konstigt om Sovjet inte infiltrerat SKP. Det var nog inte i första hand för de militära uppgifternas skull men de fick man s.a.s. på köpet.
Av utredningen framgår också att de SKP-are som verkade i celler inom försvaret rutinmässigt registrerades (läs också SOU 2002/95 om Värnpliktskonferensen 1972). Det var plikt på att alla SKPare som gjorde lumpen måste delta i sådant arbete. Ändå vet vi från en lumparkompis här på tråden att Bosse inte deltog aktivt. Den uppgiften har alltid förbryllat mig. Jag tror att det var på order av sin uppdragsgivare, de ville inte att han skulle dra onödig uppmärksamhet till sig.