2016-01-31, 15:32
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ta bort W.def - https://www.raymond.cc/blog/how-to-disable-uninstall-or-remove-windows-defender-in-vista/

Först kom 4.5.1 sedan ganska raskt kom 2:an så du borde ha 1:an också om inte diskrensning tog bort de men det tvivlar jag starkt på. Du borde ha ett par 4.5.1 med tillhörande säk.upd.

Det finns ett rens program som är väldigt populärt bland olika datorproffs som rensar grundligare än andra program - de skulle förvåna mig starkt om inte det hittar åtminstone runt en halv gig.

men det har jag inte, jag har kollat igenom mina updates och det finns ingen 4.5.1 där.

edit: känns osäkert att ta bort windows defender eftersom man inte kan installera det sen igen om det skulle behövas. dessutom vet jag inte hur mycket utrymme jag tjänar på att ta bort det
Senast redigerad av NightWalker1 2016-01-31 kl. 15:51.
Citera
2016-01-31, 16:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
men det har jag inte, jag har kollat igenom mina updates och det finns ingen 4.5.1 där.

edit: känns osäkert att ta bort windows defender eftersom man inte kan installera det sen igen om det skulle behövas. dessutom vet jag inte hur mycket utrymme jag tjänar på att ta bort det

Ok.

Det kommer alltid att finnas bra Av`n som är gratis och antagligen bättre, så har det varit hittintills, så det är ingen förlust bara vinst så du kommer inte behöva sakna det. Jag har ingen uppgift på det men har för mig att det är omkring 100-110mb.

Som sista metod för att spara utrymme så kan du ge dig på att komprimera saker. Fördel - tar mindre utrymme, nackdel - det tar längre tid att öppna sånt än vanligt.
Citera
2016-01-31, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ok.

Det kommer alltid att finnas bra Av`n som är gratis och antagligen bättre, så har det varit hittintills, så det är ingen förlust bara vinst så du kommer inte behöva sakna det. Jag har ingen uppgift på det men har för mig att det är omkring 100-110mb.

Som sista metod för att spara utrymme så kan du ge dig på att komprimera saker. Fördel - tar mindre utrymme, nackdel - det tar längre tid att öppna sånt än vanligt.

Har man SSD så kör inte komprimering helst, för det sliter ner SSN'n mycket fortare.
Citera
2016-01-31, 17:49
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ok.

100mb gör inget för mig. jag låter defender vara.

jag hittade en tråd på sevenforums där det finns en hel drös med grejer man kan prova för att få mer plats på c http://www.sevenforums.com/tutorials/129976-hard-disk-space-free-up-recover.html över 20 punkter
Citera
2016-01-31, 18:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
100mb gör inget för mig. jag låter defender vara.

jag hittade en tråd på sevenforums där det finns en hel drös med grejer man kan prova för att få mer plats på c http://www.sevenforums.com/tutorials/129976-hard-disk-space-free-up-recover.html över 20 punkter

W 7-8 och 10 forums är riktigt bra så där hittar man mycket intressant. De flesta av de förslagen är inget jag skulle ha nämnt ens eftersom de är så basic så jag förutsätter att man har gjort dem innan man frågar efter "andra" metoder att spara utrymme på. Hjälper förslagen dig så är det ju bra.

Enligt min erfarenhet så är 3:dje parts program bättre på att se det korrekta tillståndet för utrymmena på disken så det är troligare att ett sådant kan se olokaliserat utrymme.

Komprimering och SSD är inget problem med en modern SSD.

Hur mycket fritt utrymme har du återvunnit nu?
Citera
2016-01-31, 18:40
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
W 7-8 och 10 forums är riktigt bra så där hittar man mycket intressant. De flesta av de förslagen är inget jag skulle ha nämnt ens eftersom de är så basic så jag förutsätter att man har gjort dem innan man frågar efter "andra" metoder att spara utrymme på. Hjälper förslagen dig så är det ju bra.

Enligt min erfarenhet så är 3:dje parts program bättre på att se det korrekta tillståndet för utrymmena på disken så det är troligare att ett sådant kan se olokaliserat utrymme.

Komprimering och SSD är inget problem med en modern SSD.

Hur mycket fritt utrymme har du återvunnit nu?
jovisst men jag ville bara kolla om jag hade missat nått eftersom det ändå var så många punkter.

alltså jag provade windir så jag kunde se vart alla stora filerna fanns men jag har ingen aning om vad jag kan ta bort.

jag har väll fått bort nån gig så det ligger på 15 gb ledigt nu men om några timmar är det 14 igen
Citera
2016-01-31, 18:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jovisst men jag ville bara kolla om jag hade missat nått eftersom det ändå var så många punkter.

alltså jag provade windir så jag kunde se vart alla stora filerna fanns men jag har ingen aning om vad jag kan ta bort.

jag har väll fått bort nån gig så det ligger på 15 gb ledigt nu men om några timmar är det 14 igen

Finns en del info om hur man använder windirstat på nätet.

Ja du - nu har jag inga mer förslag att komma med.

Har du hunnit prova det där med NET.F. 3.5 ännu?
Citera
2016-01-31, 19:00
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Finns en del info om hur man använder windirstat på nätet.

Ja du - nu har jag inga mer förslag att komma med.

Har du hunnit prova det där med NET.F. 3.5 ännu?

nej jag har inte provat n.f 3.6 ännu, måset gå tillbaka och kolla vad det var för jag har glömt vad som gällde där.

min WinSxS-mapp är på över 13gb, borde gå att rensa en del där.
jag har uppdateringen som ska lägga till alternativet att rensa gamla windows updates i disk cleanup men när jag körde en cleanup nu så fanns inte det alternativet med där. om det nu är så att jag hade haft den så borde den ju stå med och i så fall ha en nolla bredvid sig efter en check i värsta fall, eller?
Citera
2016-01-31, 19:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
nej jag har inte provat n.f 3.6 ännu, måset gå tillbaka och kolla vad det var för jag har glömt vad som gällde där.

min WinSxS-mapp är på över 13gb, borde gå att rensa en del där.
jag har uppdateringen som ska lägga till alternativet att rensa gamla windows updates i disk cleanup men när jag körde en cleanup nu så fanns inte det alternativet med där. om det nu är så att jag hade haft den så borde den ju stå med och i så fall ha en nolla bredvid sig efter en check i värsta fall, eller?

Japp. I ext.d.c finns den med.
Citera
2016-01-31, 19:28
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Japp. I ext.d.c finns den med.
just ja, och det gjorde inget för mig
nu ska jag kolla cc guiden och se om jag kan bocka i nått mer där.

men 13 gb i min WinSxS-mapp känns j*vligt mycket tycker jag..
Citera
2016-01-31, 19:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
just ja, och det gjorde inget för mig
nu ska jag kolla cc guiden och se om jag kan bocka i nått mer där.

men 13 gb i min WinSxS-mapp känns j*vligt mycket tycker jag..

Mhm, du har en del sökande på nätet att göra.
Citera
2016-01-31, 19:47
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Mhm, du har en del sökande på nätet att göra.
jasså har jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in