Förutsättningar / Vad jag vill göra:
Tänkte skaffa en SSD-hårddisk att köra Windows 8.1 eller Windows 10 på istället för den nuvarande mekaniska disken, som istället är tänkt att användas som sekundär disk. Datorn är en släpbar maskin på 17,3" med plats för 2 st interna SATA-diskar. Endast 1 st används idag (mekanisk), således 1 st ledig. Idag körs Windows 8.1 (när datorn köptes var det Windows 8 som var förinstallerat).
1. Övergripande fråga: Hur får jag lättast en SSD som är tänkt att innehålla Windows att fungera i min dator?
1.1. Vad jag förstått är det sällan så enkelt som att endast klona den mekaniska till SSD (förutsatt att innehållet på den mekaniska får plats på SSD'n) rakt av och sen bara tuta och köra. Eller?
2. Om jag uppfattat det rätt ligger Windows-nyckeln i BIOS på datorn. Jag fick i alla fall inte med någon explicit nyckel i samband med köpet för några år sedan. Någon skrev i Recension
https://www.netonnet.se/art/NoSection/asus-g750jx-t4035h/190811.9223372036854775807/ att detta skulle försvåra en framtida uppgradering till exempelvis SSD. Stämmer detta? I min enkla värld låter det snarare som att det skulle underlätta ett hårddiskbyte. Korrekt?
2.1. Om nu nyckeln ligger i BIOS torde det vara knutet till moderkortet? Jag skulle alltså kunna byta ut all annan hårdvara men så länge jag använder samma moderkort så innehåller det en giltig nyckel?
3. Mitt tänkta tillvägagångssätt inbegriper en uppdatering till Windows 10. Är dock tveksam till om jag verkligen vill uppgradera till 10:an eftersom jag tycker 8.1 fungerar bra(!) nu efter alla justeringar man har gjort plus att 10:an känns... jag vet inte... som 8.1 fast lite annorlunda. Lönt att uppgradera till 10:an om man är "nöjd" med 8.1?
3.1. Hade tänkt uppgradera till Windows 10 på den befintliga mekaniska disken. Min nyckel i BIOS blir då en Windows 10-nyckel om jag förstått det rätt. Korrekt?
3.2. När nyckeln i BIOS väl är uppgraderad till en "10:a" kan jag ladda ner en installation av Windows 10 och lägga på ett USB-minne. Därefter trycka in en ny SSD i maskinen och boota med USB och göra en clean installation av Windows 10 direkt på SSD'n. Korrekt?
3.3. Om jag förstått saken rätt kan jag vid installationen av Windows 10 på SSD'n välja "Skip" när det kommer till att knacka in nyckeln. När datorn väl är klar och ansluten till internet känner Windows 10 automatisk av att det är installerat på en dator med giltig Windows 10-nyckel i BIOS. Korrekt?
3.4. Därefter skulle allting vara frid och fröjd och den gamla mekaniska skulle vara redo för formatering för att agera sekundär disk/backup. Korrekt?
4. Sammanfattning: Målet är som sagt att byta ut den mekaniska disken mot en SSD och vad jag har förstått så är det bäst att göra detta via en clean installation av Windows, dvs inte via kloning. Är kloning från mekanisk till SSD verkligen inget bra? Clean installation är att föredra alla dagar i veckan?
4.1. Kan jag uppnå mitt mål utan att krångla till det med Windows 10 tro?
4.2. Finns det officiella installationsfiler för Windows 8.1 att ladda ner lagligt från Microsoft precis som det verkar finnas för Windows 10?
Jag vet att jag inte är den första som frågar saker i stil med detta, men jag har inte lyckats hitta något som bekräftar eller dementerar mitt tänkta tillvägagångssätt sett som en helhet. Ledsen om jag krånglar till det onödigt mycket, fattar helt enkelt inte bättre!
Är tacksam för all hjälp och input!