2016-01-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drykaren
nu n'r datorn har flugit åt skogen så har jag försökt att installera windows på nytt.
när jag går in på install windows så kommer följande upp:

A required CD/DVD drive device driver is missing. if you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USD flash drive, please insert it now.

Note: If the windows installation media is in the CD/DVD drive, you can saflely remove it for this step.

Browse >OK< Cancel
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------

No device drivers ware found. make sure that the installation media contains the correct drivers, and then click OK.

Vafan gör jag?

Vilken version av Windows? Hemmabygge eller något färdigbyggt?
Ibland kan det hjälpa att du tankar hem drivrutiner från datortillverkaren eller moderkortstillverkaren och lägger på samma usb-minne som du har installationen.
Det kan även vara så att du har någon enhet som inte riktigt fungerar längre.

Ett sällsynt fall där jag sett detta dyka upp är när en användare hade överklockat sina ram-minnen och de låg på gränsen så att de precis fungerade men inte tillräckligt stabilt under installationen.
Citera
2016-01-30, 18:46
Bannlyst
Jag tänkte dra mig tillbaka till windows 7. Är trött på 10:ans trams buggar och väntar tills Red stone kommer ut i sommar.

Det jag undrar är om jag ska ändra Secure boot eller UEFI inställningar?

Ska jag anvädna rufus för att mounta in? Ska jag välja nåt speciellt där?

Här är några Screenshots som jag har tagit. Vilket alt ska jag välja?

http://i.imgur.com/0Frv3HR.jpg Vad menar med - Återställ win med en särskild sysavb?

Är det inte samma som denna http://i.imgur.com/MWGrHK5.jpg Använd en usb enhet, nätverksanslutning, återställningsdvd för Windows?

Jag får inte upp några val av knappar på min bios typ som f2 eller f8, så därför måste jag välja några av dessa.

Och sist vilket av dessa ska jag välja http://i.imgur.com/xLStnXX.png ???

Efter att jag klickat på använd en enhet?
Citera
2016-01-30, 19:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lättast är väl om du väljer en bootbar installationsskiva och väljer UEFI CD/DVD.

Systemavbildning är en ren kopia på ditt system. Detta utförs oftast när datorn är helt ny och man utför en kopia på ssystemet.
Citera
2016-01-30, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Lättast är väl om du väljer en bootbar installationsskiva och väljer UEFI CD/DVD.

Systemavbildning är en ren kopia på ditt system. Detta utförs oftast när datorn är helt ny och man utför en kopia på ssystemet.
Kan jag ta USB?
Citera
2016-01-31, 02:25
Medlem
Fopolls avatar
Förutsättningar / Vad jag vill göra:
Tänkte skaffa en SSD-hårddisk att köra Windows 8.1 eller Windows 10 på istället för den nuvarande mekaniska disken, som istället är tänkt att användas som sekundär disk. Datorn är en släpbar maskin på 17,3" med plats för 2 st interna SATA-diskar. Endast 1 st används idag (mekanisk), således 1 st ledig. Idag körs Windows 8.1 (när datorn köptes var det Windows 8 som var förinstallerat).

1. Övergripande fråga: Hur får jag lättast en SSD som är tänkt att innehålla Windows att fungera i min dator?

1.1. Vad jag förstått är det sällan så enkelt som att endast klona den mekaniska till SSD (förutsatt att innehållet på den mekaniska får plats på SSD'n) rakt av och sen bara tuta och köra. Eller?

2. Om jag uppfattat det rätt ligger Windows-nyckeln i BIOS på datorn. Jag fick i alla fall inte med någon explicit nyckel i samband med köpet för några år sedan. Någon skrev i Recension https://www.netonnet.se/art/NoSection/asus-g750jx-t4035h/190811.9223372036854775807/ att detta skulle försvåra en framtida uppgradering till exempelvis SSD. Stämmer detta? I min enkla värld låter det snarare som att det skulle underlätta ett hårddiskbyte. Korrekt?

2.1. Om nu nyckeln ligger i BIOS torde det vara knutet till moderkortet? Jag skulle alltså kunna byta ut all annan hårdvara men så länge jag använder samma moderkort så innehåller det en giltig nyckel?

3. Mitt tänkta tillvägagångssätt inbegriper en uppdatering till Windows 10. Är dock tveksam till om jag verkligen vill uppgradera till 10:an eftersom jag tycker 8.1 fungerar bra(!) nu efter alla justeringar man har gjort plus att 10:an känns... jag vet inte... som 8.1 fast lite annorlunda. Lönt att uppgradera till 10:an om man är "nöjd" med 8.1?

3.1. Hade tänkt uppgradera till Windows 10 på den befintliga mekaniska disken. Min nyckel i BIOS blir då en Windows 10-nyckel om jag förstått det rätt. Korrekt?

3.2. När nyckeln i BIOS väl är uppgraderad till en "10:a" kan jag ladda ner en installation av Windows 10 och lägga på ett USB-minne. Därefter trycka in en ny SSD i maskinen och boota med USB och göra en clean installation av Windows 10 direkt på SSD'n. Korrekt?

3.3. Om jag förstått saken rätt kan jag vid installationen av Windows 10 på SSD'n välja "Skip" när det kommer till att knacka in nyckeln. När datorn väl är klar och ansluten till internet känner Windows 10 automatisk av att det är installerat på en dator med giltig Windows 10-nyckel i BIOS. Korrekt?

3.4. Därefter skulle allting vara frid och fröjd och den gamla mekaniska skulle vara redo för formatering för att agera sekundär disk/backup. Korrekt?

4. Sammanfattning: Målet är som sagt att byta ut den mekaniska disken mot en SSD och vad jag har förstått så är det bäst att göra detta via en clean installation av Windows, dvs inte via kloning. Är kloning från mekanisk till SSD verkligen inget bra? Clean installation är att föredra alla dagar i veckan?

4.1. Kan jag uppnå mitt mål utan att krångla till det med Windows 10 tro?

4.2. Finns det officiella installationsfiler för Windows 8.1 att ladda ner lagligt från Microsoft precis som det verkar finnas för Windows 10?

Jag vet att jag inte är den första som frågar saker i stil med detta, men jag har inte lyckats hitta något som bekräftar eller dementerar mitt tänkta tillvägagångssätt sett som en helhet. Ledsen om jag krånglar till det onödigt mycket, fattar helt enkelt inte bättre!

Är tacksam för all hjälp och input!
Citera
2016-01-31, 12:58
Bannlyst
http://i.imgur.com/ImM8rvz.png?1

Är det något som inte stämmer på mina installationsfiler i min iso för Win 7 jan 2016, för jag fattar inte vad net461-full är?

Den och unattend har jag tidigare inte sett?
Citera
2016-01-31, 13:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Förutsättningar / Vad jag vill göra:
Tänkte skaffa en SSD-hårddisk att köra Windows 8.1 eller Windows 10 på istället för den nuvarande mekaniska disken, som istället är tänkt att användas som sekundär disk. Datorn är en släpbar maskin på 17,3" med plats för 2 st interna SATA-diskar. Endast 1 st används idag (mekanisk), således 1 st ledig. Idag körs Windows 8.1 (när datorn köptes var det Windows 8 som var förinstallerat).

1. Övergripande fråga: Hur får jag lättast en SSD som är tänkt att innehålla Windows att fungera i min dator?

1.1. Vad jag förstått är det sällan så enkelt som att endast klona den mekaniska till SSD (förutsatt att innehållet på den mekaniska får plats på SSD'n) rakt av och sen bara tuta och köra. Eller?

2. Om jag uppfattat det rätt ligger Windows-nyckeln i BIOS på datorn. Jag fick i alla fall inte med någon explicit nyckel i samband med köpet för några år sedan. Någon skrev i Recension https://www.netonnet.se/art/NoSection/asus-g750jx-t4035h/190811.9223372036854775807/ att detta skulle försvåra en framtida uppgradering till exempelvis SSD. Stämmer detta? I min enkla värld låter det snarare som att det skulle underlätta ett hårddiskbyte. Korrekt?

2.1. Om nu nyckeln ligger i BIOS torde det vara knutet till moderkortet? Jag skulle alltså kunna byta ut all annan hårdvara men så länge jag använder samma moderkort så innehåller det en giltig nyckel?

3. Mitt tänkta tillvägagångssätt inbegriper en uppdatering till Windows 10. Är dock tveksam till om jag verkligen vill uppgradera till 10:an eftersom jag tycker 8.1 fungerar bra(!) nu efter alla justeringar man har gjort plus att 10:an känns... jag vet inte... som 8.1 fast lite annorlunda. Lönt att uppgradera till 10:an om man är "nöjd" med 8.1?

3.1. Hade tänkt uppgradera till Windows 10 på den befintliga mekaniska disken. Min nyckel i BIOS blir då en Windows 10-nyckel om jag förstått det rätt. Korrekt?

3.2. När nyckeln i BIOS väl är uppgraderad till en "10:a" kan jag ladda ner en installation av Windows 10 och lägga på ett USB-minne. Därefter trycka in en ny SSD i maskinen och boota med USB och göra en clean installation av Windows 10 direkt på SSD'n. Korrekt?

3.3. Om jag förstått saken rätt kan jag vid installationen av Windows 10 på SSD'n välja "Skip" när det kommer till att knacka in nyckeln. När datorn väl är klar och ansluten till internet känner Windows 10 automatisk av att det är installerat på en dator med giltig Windows 10-nyckel i BIOS. Korrekt?

3.4. Därefter skulle allting vara frid och fröjd och den gamla mekaniska skulle vara redo för formatering för att agera sekundär disk/backup. Korrekt?

4. Sammanfattning: Målet är som sagt att byta ut den mekaniska disken mot en SSD och vad jag har förstått så är det bäst att göra detta via en clean installation av Windows, dvs inte via kloning. Är kloning från mekanisk till SSD verkligen inget bra? Clean installation är att föredra alla dagar i veckan?

4.1. Kan jag uppnå mitt mål utan att krångla till det med Windows 10 tro?

4.2. Finns det officiella installationsfiler för Windows 8.1 att ladda ner lagligt från Microsoft precis som det verkar finnas för Windows 10?

Jag vet att jag inte är den första som frågar saker i stil med detta, men jag har inte lyckats hitta något som bekräftar eller dementerar mitt tänkta tillvägagångssätt sett som en helhet. Ledsen om jag krånglar till det onödigt mycket, fattar helt enkelt inte bättre!

Är tacksam för all hjälp och input!

1. Genom att installera den. Det är inte lättare eller svårare - det bara är.
1.1 Det är precis så lätt - om du inte har fler än en partition på disken då blir det krångligare.
2. Det där med nyckel och aktivering sköter sig självt men du kan ta reda på den med programet - Magical jelly bean.
2.1 Korrekt.
3. 10:an är snabbare än 8:an i övrigt så är inte skillnaderna så stora men det är värt det enligt min erfarenhet.
3.1 Efter en månad - ja - korrekt.
3.2 Korrekt. Men varför inte göra en nyinstall. på en gång.
3.3 Efter en månad - ja. Annars får du ange nyckel.
3.4 Korrekt.
4. Kloning fungerar utmärkt bortsett från det där med partitionerna.
4.1 Det går nog för det är enklare än man kan tro.
4.2 Ja. Har du bara nyckeln så löser det sig - ibland t.o.m utan den.

Enklast är kloning och nyinstallation istället för uppgradering. Uppgraderingarna krånglar inte helt sällan. Gör backups innan så du kan gå tillbaka om det blir fel/krånglar
Citera
2016-01-31, 14:37
Bannlyst
Jag vet inte varför det aldrig ska fungera för mig! Det verkar vara kört som vanligt. Installerade från usb men win 7 ville inte starta om här är felmeddelandet som kommer upp.

http://m.imgur.com/iFNMXqg

Jag kan inte göra någonting mitt mordebord kmr inte upp med några alt. När jag tryckte på enter och försökte reparera så fungerade inte det heller. Utan fick bara samma ruta upp. Vad ska jag göra?

Ps skrivet från mobilen
Citera
2016-01-31, 15:14
Bannlyst
Dubbelpost

Jag får fram alternativ när jag satte i mitt usb och när bilden kom upp klickade jag på esc och då kommer alternativen upp.

La upp ett klipp på Youtube o undrar vad ni tycker att jag ska välja

https://youtu.be/l2YMQHIEvuU

När jag går till felsökning och avancerad alt så kan man välja uefi inställningar. Borde jag göra det med tanke på att det stod något om efi fel på bilden i mitt förra inlägg? Eller ska jag välja start reparation? All hjälp uppskattas verkligen!
Citera
2016-01-31, 18:51
Medlem
Hoylers avatar
Hejsan!

Har gjort en tråd om detta, men ännu inte lyckats lösa det. Det är såhär att jag hade en mapp med bilder, som jag senare drog in i en annan map. problemet var att bilderna och den första mappen innehåll, helt försvann. När jag försökte komma åt dem så stod det bara att genvägen var ogiltig för att den flyttats osv.

Har försökt med recuva att hitta bilderna, men inga sökningar bör frukt.

Kan man systemåterställa och hoppas att, bilderna finns kvar då?
Citera
2016-01-31, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Hejsan!

Har gjort en tråd om detta, men ännu inte lyckats lösa det. Det är såhär att jag hade en mapp med bilder, som jag senare drog in i en annan map. problemet var att bilderna och den första mappen innehåll, helt försvann. När jag försökte komma åt dem så stod det bara att genvägen var ogiltig för att den flyttats osv.

Har försökt med recuva att hitta bilderna, men inga sökningar bör frukt.

Kan man systemåterställa och hoppas att, bilderna finns kvar då?
Har du gjort någon sökning på din h-disk? Typ på "IMG" eller liknande.
Citera
2016-01-31, 19:26
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Har du gjort någon sökning på din h-disk? Typ på "IMG" eller liknande.

Aa, men hittar inget. Däremot hittar jag "genvägar" till vissa bilder tror jag, men det är ju filer som inte går att öppna av samma orsak som jag nämnde ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in