• 1
  • 2
2016-01-13, 19:01
Medlem
Hej!

Jag har googlat runt men ännu inte fått svar.
De hände när jag var i thailand så efter att jag använt den och sen skulle använda den dagen efter så började fläkten gå på fullvarv samt att datorn hade 0.5 sek dealy.

Jag tänkte att det kunde vara något program som orskade felet men icke. Har nu ominsallerat systemet men samma problem igen.

Fläkten går igång och segar ner från sekund ett då jag öppnar den. Hårdvaru problem?

Tack på förhand!
Citera
2016-01-13, 19:32
Medlem
MacBooken har ju inbyggda temperaturcensorer, som optimerar kylningen när den skulle behövas. Är det något den jobbar med i bakgrunden, som du inte är medveten om?
Citera
2016-01-13, 19:39
Medlem
Kluffs avatar
Vilken årsmodell är det? Min första MacBook från 2008 varvade upp som satan och blev slö och eländig efter ett par år. Komponenter blir ju sämre med åren, så det kan ju bero på att datorn helt enkelt inte orkar med mer . Mekaniska hårddiskar kan bli rejält trötta efter ett par år. Eller så har du helt enkelt fått ett måndagsexemplar.

Sen kan det bero på damm/smuts i fläktar och övriga komponenter. Jag plockade isär macen (efter att garantin gått ut) och rengjorde alla delar. Stora tussar av damm och skit. Om du orkar och har råd kan du ju skicka in den på en felsökning, men bara felsökningen går ju på över tusingen.

Jag köpte en MacBook Pro med SSD från 2015 för två månader sedan och är helt frälst. Förutom att SSD:n är mycket snabbare (rebootar på 15 sekunder) har de en mycket längre livslängd. Jag har för mig att det är 7-10 års livslängd på en SSD-disk.
Citera
2016-01-13, 20:03
Medlem
dag-ottos avatar
Är du inne på någon sida som kör Flash? Minns när jag körde Mac så gick fläktarna på högvarv så fort man kollade nå kort youtube-klipp eller läste Aftonblaskan med all sin Flash-reklam.

Flash för OS X är ett skämt och näst intill okompitabelt. Så kör du Youtube, så aktivera HTML5 istället: youtube.com/html5
Citera
2016-01-13, 20:27
Medlem
Vanligaste orsakerna:

1. Damm.
2. En process skenar iväg.

Nummer ett kollar man genom att skruva isär datorn. Men först kollar man förstås nummer två. I Aktivitetskontrollen ser man om någon process kräver mycket av processorn. Det är i regel detta som höjer temperaturen i datorn.
Citera
2016-01-14, 17:18
Medlem
Hej!

Tack för alla svar!
Jag har rensat macen och ominstallerat OS yosmite. Lika ändå. Fläkten på 6200 rpm (tanka ett program som drog ner den till 3000) tempen ligger på 35 grader så de borde vara lugnt

Problemet verkar vara hårdvaran? inga program igång men ändå sjukt seg.
Som sagt, det bara hände över en dag. Den var okej innan. har nu öppnat macen och ska plocka isär.
Återkommer med svar!

Ni är grymma! det uppskattas!!
Någon annan fundering?
Citera
2016-01-14, 17:36
Medlem
Testa med att nollställa SMC (System Management Controller).

https://support.apple.com/sv-se/HT201295
Citera
2016-01-14, 17:40
Medlem
tzjs avatar
Köpråd - Mac: Bärbart --> Hårdvara - Mac
/Moderator
Citera
2016-01-14, 18:57
Medlem
Update:
Har öppnat och kollat, lite damm fanns de i CPUn men ingen skillnad känns i datorn.
SMC omstart utan resultat.
Det tar cirka 15 sekunder att ladda en hemsida (100 mbts, på stationära tar det 0.5 sek)
Ska ja köpa en helt ny dator? den är sedan 2010. Byta ut någon del?
Tacksam för svar!
Citera
2016-01-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMDC
Update:
Har öppnat och kollat, lite damm fanns de i CPUn men ingen skillnad känns i datorn.
Det tar cirka 15 sekunder att ladda en hemsida (100 mbts, på stationära tar det 0.5 sek)
Tacksam för svar!
Har du öppnat programmet Aktivitetskontroll för att se om någon process stjäl processorkraft? Har du kollat om hårddisken är okej via Skivverktyg?
PS. Dammet sätter sig oftast vid fläktens utblås, bakom kylfläns, och syns därför inte. Man måste därför skruva loss fläkten.
Senast redigerad av Redax 2016-01-14 kl. 22:05.
Citera
2016-01-15, 17:02
Medlem
Hej igen!

Jag plockade isär och tog bort dammet innan. Har kollat disken, de står att den är okej.
Jag personligen tror dock att den är ur datum och ska testa med att köpa en SSD istället.
Har googlat på allt möjligt, de konstiga är som sagt att datorn är 32 grader och går på 6200 rpm.
den går fullvarv så fort man startar datorn (inga program igång)
CPU är de 18 % chrome sen inget mer.

tack för svaren ännu en gång. Är så tacksam!
Citera
2016-01-31, 00:59
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Hej!

Tack för alla svar!
Jag har rensat macen och ominstallerat OS yosmite. Lika ändå. Fläkten på 6200 rpm (tanka ett program som drog ner den till 3000) tempen ligger på 35 grader så de borde vara lugnt

Problemet verkar vara hårdvaran? inga program igång men ändå sjukt seg.
Som sagt, det bara hände över en dag. Den var okej innan. har nu öppnat macen och ska plocka isär.
Återkommer med svar!

Ni är grymma! det uppskattas!!
Någon annan fundering?

Citat:
Update:
Tacksam för svar!

Där har du det skulle jag tro. Min Mac mini från 2010 har blivit slöare och slöare för varje uppdatering sedan Lion. Använder den därför aldrig mer typ. Kopplar hellre in min Chromebook med HDMI-kabel när jag skall streama Netflix
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in