2016-01-30, 22:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kan inte vara juridik.
Det finns en senare artikel med både TR-protokoll och fullständigt namn på killen som INTE är blockerad för svenska ISP. Den spärrade artikeln handlar mer om själva gängen som inte den öppna artikeln har med-vilket ger politiska vibbar.

Det är väl flera versioner av artikeln som spärrats?

Hur som helst behöver det inte finnas hållbara juridiska skäl att spärra artikeln. Det räcker med att DM - eller deras jurister - tycker att man bör göra det för säkerhets skull. Kanske för att någon i Sverige hotat dem.

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Och politik lär det bli, wikileaks har redan reagerat..
https://twitter.com/wikileaks/status/693525664054534145

Ja, för Assange & Co måste ju detta vara Julafton. De gillar varken svenska myndigheter, svensk press eller brittisk press.
Citera
2016-01-30, 22:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Huliganerna älskar troligen daily mail pga att de läxar upp svensk pk media grande style snarare afajournalister som hotat henne för att de skriver att arabiska vuxna barn är outhärdliga brottslingar

Så tolkar jag inte hennes tweet. Varför skulle svenska journalister bli "pissed off" för att hon kallar huliganerna för nazister?

Men vi får väl se om hon förtydligar vilka hot hon utsatts för.
Citera
2016-01-30, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så tolkar jag inte hennes tweet. Varför skulle svenska journalister bli "pissed off" för att hon kallar huliganerna för nazister?

Men vi får väl se om hon förtydligar vilka hot hon utsatts för.
I artikeln nämns inte ordet nazi http://www.dailymail.co.uk/news/article-3423968/Mobs-hundreds-masked-men-rampage-Stockholm-central-station-beating-refugee-children.html hon skriver mob, först i tweeten efter hotet / hoten skrev hon det
Citera
2016-01-30, 22:27
Medlem
DM:s journalist förklarar sig:

Citat:
JB ‏@ladyburda 3 tim
@SaraDMalm Varför har du plockat bort den här tweeten?
---
Sara Malm
‏@SaraDMalm
@ladyburda för att den inte täckte hela resonemanget.
11:21 - 30 jan. 2016
https://twitter.com/SaraDMalm/status/693514470962892800

Vilket inte ger någon förklaring.
Citera
2016-01-30, 22:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
DM:s journalist förklarar sig:

https://twitter.com/SaraDMalm/status/693514470962892800

Vilket inte ger någon förklaring.

Det är väl tämligen uppenbart att hon plockade bort den efter att ha blivit åthutad av redaktionen.
Citera
2016-01-30, 22:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Det är inte så att det är brittisk lagstiftning som ser till att de måste blockera artiklar då?
Det där med att de publicerar namn och bild köper jag inte riktigt, även Avpixlat gör det http://avpixlat.info/2016/01/28/youssaf-khaliif-nuur-haktas-misstankt-for-mordet-pa-alexandra/

Jag förstår inte riktigt allt det här.

Avpixlat har ju en ansvarig utgivare som utan problem går att finna om det nu skulle vara något brottsligt (vilket det inte är).
Citera
2016-01-30, 22:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är inte så att det är brittisk lagstiftning som ser till att de måste blockera artiklar då?
Det där med att de publicerar namn och bild köper jag inte riktigt, även Avpixlat gör det http://avpixlat.info/2016/01/28/youssaf-khaliif-nuur-haktas-misstankt-for-mordet-pa-alexandra/

Avpixlat har ju en ansvarig utgivare som utan problem går att finna om det nu skulle vara något brottsligt (vilket det inte är).

Brittisk rätt medger iofs munkavlar (super injunctions) där hemliga domstolsorder förbjuder massmedia att publicera något, och ens nämna förbudet. Brukar iofs ofta kringgås av att en parlamentledamot som sympatiserar med tidningen tar upp frågan i parlamentet, där det av hävd råder total yttrandefrihet.

Jag har dock mycket svårt att tro att en brittisk domare skulle bry sig om vad DM skriver om ett mord i Sverige.
Citera
2016-01-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Om man ska tillåta sig att spekulera om anledning så tror jag att Henrik Alexanderssons resonemang kring bakgrunden till brottskod 291 är en bra startpunkt.

Citat:
Det är lätt att anta att detta handlar om att mörka vad som sker. Och till viss del kan det nog vara så. I så fall förhoppningsvis med de bästa av avsikter. Nämligen att inte låta några få rötägg förstöra anseendet för hela grupper av flyktingar och migranter. (Men det kan naturligtvis också vara av rent politiska skäl.)

Men jag tror inte att detta är det verkliga, huvudsakliga skälet.

Istället får jag en känsla av att det handlar om att polisen inte vill att det skall bli allmänt känt att den håller på att förlora greppet.

Det kokar i samhället just nu. Det finns välvilliga krafter inom polis och andra myndigheter som vill förhindra att allt tippar över ända och att samhällsutvecklingen helt spårar ur. Man vill undvika plundringar och våldsamma medborgargarden.

När en stor brittisk redaktion börjar att rapportera om glödheta händelser så agerar man genom en vänligt ställd förfrågan till redaktionen. Detta är en hypotes jag finner trolig.
Citera
2016-01-30, 22:50
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
De pressetiska reglerna är yrkes- och publiceringsregler uppsatta av Journalistförbundet och Pressens opinionsnämnd. Inget som har med svensk lag att göra.

Men eftersom det inte finns någon identitet på Somaliern överhuvudtaget så borde väl även i så fall svensk media gjort fel med att publicera att han är "15år" i så fall ska de väl skriva "ålder okänd" eller liknande?
"15 år" är även det bara spekulationer.
Senast redigerad av 2big4you 2016-01-30 kl. 22:53.
Citera
2016-01-30, 22:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Men eftersom det inte finns någon identitet på Somaliern överhuvudtaget så borde väl även svensk media göra fel att publicera att han är "15år" i så fall ska de väl skriva "ålder okänd" eller liknande?

Migrationsverket har gjort en preliminär bedömning baserad på hans egna påståenden, om att han är 15 år. En slutlig åldersbedömning kommer normalt först i samband med asylbeslutet, som klargjorts tidigare i tråden.
Citera
2016-01-30, 22:56
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Migrationsverket har gjort en preliminär bedömning baserad på hans egna påståenden, om att han är 15 år. En slutlig åldersbedömning kommer normalt först i samband med asylbeslutet, som klargjorts tidigare i tråden.

Ja,men den bedömningen är lika mycket spekulation som Daily Mail spekulerar i om han är äldre, varken Migverket eller svensk media har i dagsläget några bevis för att han 15 år.
Så att det här censurbeslutet ska baseras på någon lag är bara skitsnack.
Migverkets bedömning gäller inte som lag vad utländsk media kan publicera eller ej.
Senast redigerad av 2big4you 2016-01-30 kl. 22:58.
Citera
2016-01-30, 22:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Om man ska tillåta sig att spekulera om anledning så tror jag att Henrik Alexanderssons resonemang kring bakgrunden till brottskod 291 är en bra startpunkt.

Det kokar i samhället just nu. Det finns välvilliga krafter inom polis och andra myndigheter som vill förhindra att allt tippar över ända och att samhällsutvecklingen helt spårar ur. Man vill undvika plundringar och våldsamma medborgargarden.

När en stor brittisk redaktion börjar att rapportera om glödheta händelser så agerar man genom en vänligt ställd förfrågan till redaktionen. Detta är en hypotes jag finner trolig.

Kanske. Jag tror dock att Dan Eliasson är smartare än så. Han borde rimligen inse att det skulle kunna bli en rejäl skandal om det läckte ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in