2016-01-30, 21:42
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilken tweet tyder på det?

Hon skriver sluta hotas i ett svar. Låter märkligt att någon skulle vilja göra det.

Jag har en teori btw om hur det hela hänger ihop:
Sara visste inte att artiklarna var geoblockade och fick endast veta det på omvägar typ vi twitter eller flashback. Sen testar hon själv och ser att det är så, läser i någon tråd och kommer själv fram till att det måste vara DM som geoblockat av juridiska skäl, men hon bekräftar det inte med DM. Sen twittrar hon ut det.

Det börjar rassla in mail hos redaktionen och någon får reda på vad hon skrivit och tillrättavisar henne, och den verkliga orsaken till blockeringen är fortfarande helt okänd.
Citera
2016-01-30, 21:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag gör ungefär samma bedömning som du, men jag jämställer alternativen 1 och 2 vad gäller sannolikhet.

Jag har mejlat "editorial" med en önskan om förklaring. Vi får se om det kommer något svar.

Jag tvivlar på det. Men om de svarar hoppas jag att du låter oss få veta vad de skrev.
Citera
2016-01-30, 21:46
Bannlyst
Citat:
Vilken tweet tyder på det?
Hon har blivit hotad om att bli valdtagen

Sara Malm ‏@SaraDMalm 6h6 hours ago
When you piss ppl off with an article about a nazi mob attacking kids for "raping Swedish women" and they react by sending rape threats #smh
Citera
2016-01-30, 21:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Hon skriver sluta hotas i ett svar. Låter märkligt att någon skulle vilja göra det.

Jag har en teori btw om hur det hela hänger ihop:
Sara visste inte att artiklarna var geoblockade och fick endast veta det på omvägar typ vi twitter eller flashback. Sen testar hon själv och ser att det är så, läser i någon tråd och kommer själv fram till att det måste vara DM som geoblockat av juridiska skäl, men hon bekräftar det inte med DM. Sen twittrar hon ut det.

Det börjar rassla in mail hos redaktionen och någon får reda på vad hon skrivit och tillrättavisar henne, och den verkliga orsaken till blockeringen är fortfarande helt okänd.

En möjlig hypotes. En erfaren journalist skulle dock knappast sitta och spekulera på Twitter om vad den egna redaktionen gjort eller inte gjort.

Jag tror mer på att redaktionen meddelade henne att de blockerat Sverige av juridiska skäl, och att hon inte insåg att det var konfidentiell information som hon inte fick sprida vidare.
Citera
2016-01-30, 21:48
Bannlyst
Tänkte pa att det kunde bero pa att mgm juridiskt sett är ett barn men vafan det skiter ju engelsk press i de har ju skrivit typ little devil om barnbrottslingar tidigare sa detta maste bero pa ngt vi ej vet
Citera
2016-01-30, 21:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Hon har blivit hotad om att bli valdtagen

Sara Malm ‏@SaraDMalm 6h6 hours ago
When you piss ppl off with an article about a nazi mob attacking kids for "raping Swedish women" and they react by sending rape threats #smh

OK, men det handlade alltså om vad DM skrev om bråket i Stockholm. Förmodligen gillade inte någon av huliganerna att de blev kallade för nazister.
Citera
2016-01-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Nu har jag inte läst hela tråden:

Om jag använder min dator med bredband från stadsnätet kommer jag inte åt sidan.
Om jag använder telefonen kommer jag åt den. Tele2
Om jag använder telefonen som hotspot och delar den till datorn så kommer jag inte åt den.
Om jag använder telefonen med wifi från stadsnätet kommer jag åt länken.

Så länge jag surfar från telefonen kommer jag åt länken oavsett vad jag använder mig av.
Kör jag via datorn kommer jag inte åt den oavsett vad jag använder mig av.

Jag har svårt att tänka mig att något är censurerat, det måste vara något annat som är problemet.
Har något rett ut detta i tråden?

Verkar som de använde en cookie i webbläsaren för att blockera innehåll också. Din webbläsare som använde stadsnätets bredband fick en blockeringskaka, därför blockerade den innehållet även när du använde din mobil som hotspot för din dator.

Din mobil som du använde Tele2 först? fick en kaka som tillät innehåll. Denna kaka gjorde så att ingen blockering skedde när du besökte sidan senare via stadsnäten med din mobil.

Jag kan tänka mig att detta system är designat på så sätt att inte stänga ute brittiska resenärer från Daily Mail när de är i länder som Sverige. Dessa har ju kakor i mobilen och datorn som satts redan när de var hemma.

En annan teori är att de ser att din dators webbläsare är svensk via Accept-Language som skickas med varje HTTP-förfrågan, men att den är annorlunda i din mobils webbläsare.
Citera
2016-01-30, 21:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Enligt Daily Mail sa hon till sina föräldrar att en del av barnen var "powerful guys" som hon uppskattade till 24 års ålder.

Jo knäpptyst om detta en faktiskt stor sak om nu det var USA myndigheter blåljög som detta. Ungefär som i fallet med killen som knivmördad då var det baltisk media som faktiskt sa något. Vad i HELVETE har hänt med svensk media!? Inget brottsligt alls att säga sanningen era fan djävluar! Ni är fan inte min media längre. Lämna Sverige fortfast möjligast för annars hoppas jag verkligen det kommer ett straff för er.
Citera
2016-01-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Tänkte pa att det kunde bero pa att mgm juridiskt sett är ett barn men vafan det skiter ju engelsk press i de har ju skrivit typ little devil om barnbrottslingar tidigare sa detta maste bero pa ngt vi ej vet

Brukar brittisk press verkligen namnge och publicera bild på misstänkta omyndiga brottslingar? Har inte den uppfattningen, men är inte helt säker. Tror att man brukar skriva att man "due to legal reasons" inte kan namnge misstänka barn.

Tippar att DM inte var på det klara vad gällde lagstiftning i Sverige och därför blockade artiklarna. Efter att de gått igenom vad som gällde, insåg de att det inte var någon större risk, i synnerhet som MGM knappast är omyndig. Senaste artikeln där "Somali boy" figurerar går ju utmärkt att läsa från Sverige.
Citera
2016-01-30, 22:02
Medlem
Zaedrewss avatar
De kan yra bäst de vill. Har aldrig någonsin varit något "högerextrem" som är ute efter dom. Undanhåller de sanningen så är det dock game on! Svensk media är rutten och ska krossas! Vårt enda beskydd från statlig fuckover är en oberoende media. Det har vi inte, dags att röra på våra arslen med andra ord. Ta tillbaka media åt folket!
Citera
2016-01-30, 22:03
Medlem
duqus avatar
Citat:
...Jag tror mer på att redaktionen meddelade henne att de blockerat Sverige av juridiska skäl, och att hon inte insåg att det var konfidentiell information som hon inte fick sprida vidare.

Kan inte vara juridik.
Det finns en senare artikel med både TR-protokoll och fullständigt namn på killen som INTE är blockerad för svenska ISP. Den spärrade artikeln handlar mer om själva gängen som inte den öppna artikeln har med-vilket ger politiska vibbar.

Och politik lär det bli, wikileaks har redan reagerat..
https://twitter.com/wikileaks/status/693525664054534145
Citera
2016-01-30, 22:04
Bannlyst
Citat:
OK, men det handlade alltså om vad DM skrev om bråket i Stockholm. Förmodligen gillade inte någon av huliganerna att de blev kallade för nazister.
Huliganerna älskar troligen daily mail pga att de läxar upp svensk pk media grande style snarare afajournalister som hotat henne för att de skriver att arabiska vuxna barn är outhärdliga brottslingar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in