2016-01-30, 11:17
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
På Spåret är ett underhållningsprogram och ingen tävling. Ämnena skall passa fredagsmysarna och inte sporttöntar och EPA-traktorförare. För allt det du räknar upp har du Vem Vet Mest varenda jävla vardag klockan sju.

När blev konst och kultur fredagsmys? För detta har du Babel och Kobra vareviga dag. Så du menar att vetenskapen tillhör sportnördar och EPA-traktorförare?

Jag efterfrågar ingen dominans av nått av ämnena, jag vill ha en stor variationsbredd och en balans. Är allt jag kräver.
Senast redigerad av Snubchurp 2016-01-30 kl. 11:20.
Citera
2016-01-30, 11:46
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
När blev konst och kultur fredagsmys? För detta har du Babel och Kobra vareviga dag. Så du menar att vetenskapen tillhör sportnördar och EPA-traktorförare?

Jag efterfrågar ingen dominans av nått av ämnena, jag vill ha en stor variationsbredd och en balans. Är allt jag kräver.
Du har helt rätt. Alla frågor skall handla om tacos, chips och läsk men givetvis med en sund bredd och balans. Absolut inga frågor som avslöjar tittarens totala brist på allmänbildning om konst och kultur. Alla skall kunna alla frågor så det blir rättvist och ingen känner sig kränkt. Det är allt du kräver. Eller?
Citera
2016-01-30, 12:12
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Ja, jag kan inte se någon utskällning alls. Om det vore så att Look skäller ut deltagarna och är allmänt sur så borde nog detta redan ha tagits upp av kvällspressen. Seriöst, jag har sett alla avsnitt och har aldrig reagerat på detta ni pratar om. Måhända läser ni in känsloyttringar när han styr programmet framåt efter att de hamnat i andra
Aftonbladet tog upp det
Citera
2016-01-30, 12:38
Medlem
core_s avatar
Citat:
Jag påstår ingenting om fredagsmysarna. Men varför bara ha frågor om vad tittaren är intresserade av? Vad är det för fel att visa lite konst och ha en harmlös fråga till? Jämför detta med att ha frågor endast för att låta någon otvättad byfåne hemma glänsa inför soffgrannen att han vet vem som kom på tolfte plats i Vasaloppet 1982? Vad tillför en sådan fråga någon vettig tittare? Och, allvarligt talat, så hemskt smärtsamt är det väl inte att för några sekunder utsätta ögonen för en Chagall eller Picasso?

Det var DU som sade att programmet skall passa fredagsmysarna och ämnena skulle passa dessa.

Nu säger du att frågorna inte alls skall vara frågor tittaren är intresserad av?
Hur ska du ha det i den här frågan?

Och med det så dömde du även ut de som inte är intresserad av 100% kulturfrågor som ej vettiga. Jag anar viss elitism här, och att du snarare anser att programmet skall passa dig, inte fredagsmyspubliken
Citera
2016-01-30, 13:19
Medlem
tråkiga frågor och resor och F&F presterade sämst hittils?

Kds politikern är skön, anna divig dock.
Citera
2016-01-30, 14:55
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Du har helt rätt. Alla frågor skall handla om tacos, chips och läsk men givetvis med en sund bredd och balans. Absolut inga frågor som avslöjar tittarens totala brist på allmänbildning om konst och kultur. Alla skall kunna alla frågor så det blir rättvist och ingen känner sig kränkt. Det är allt du kräver. Eller?

Det är inget fel med konst och kultur men det är inte nödvändigt att det ska vara 80 % kultur och resterande nått som ligger i närheten av ämnet. Varför inte lite kemi, lite fysik, matematik, psykologi, datavetenskap, filosofi, biologi, teknik o.s.v?

Förstår inte problemet med att variera frågorna för att locka fler.
Citera
2016-01-30, 17:30
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är inget fel med konst och kultur men det är inte nödvändigt att det ska vara 80 % kultur och resterande nått som ligger i närheten av ämnet. Varför inte lite kemi, lite fysik, matematik, psykologi, datavetenskap, filosofi, biologi, teknik o.s.v?

Förstår inte problemet med att variera frågorna för att locka fler.

Jag kan gissa att frågorna i mångt och mycket återspeglar programledarnas intresse snarare än folkets.
Alla frågor är ju just sådant som faller innanför deras intressesfär
Citera
2016-01-30, 17:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag kan gissa att frågorna i mångt och mycket återspeglar programledarnas intresse snarare än folkets.

Så är det säkert. Programledarnas egna intressen färgar frågorna. För övrigt tycker jag att frågorna är ganska bra sammansatta. Programmet är ju ett underhållningsprogram och inte en dokumentär eller ett utbildningsprogram.
Citera
2016-01-30, 17:59
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så är det säkert. Programledarnas egna intressen färgar frågorna. För övrigt tycker jag att frågorna är ganska bra sammansatta. Programmet är ju ett underhållningsprogram och inte en dokumentär eller ett utbildningsprogram.

Fast jag kan tycka att det blir precis tvärtom när frågorna är såpass snäva.

Just en dokumentär och utbildning om konst och kultur
Citera
2016-01-30, 20:18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jo..Det var ju bra mycket mer variation under Ingvar och Björns tid..säkert mycket beroende på deras intresse för annat än bara kultur...båda var ju sportpersoner från början och Björn var intresserad av lite av varje...även kultur författare som han också är, och Ingvar även inom nöjesbranschen...men dom var allsidiga.

Lindström och Luuk är ju mer produkter direkt från svenska nöjeseliten..även om Fredrik har det här med hans språkintresse.
Senast redigerad av Steff83 2016-01-30 kl. 20:23.
Citera
2016-01-30, 20:23
Medlem
Det var ovanligt svårt denna omgång. Tog Vetlanda och Helsingör på allt för låga poäng. Tog dock Key West på 10 ledtråden med öar samt att dom med stor sannolikhet var i USA (gult sträck i mitten på vägen). Har dessutom åkt just den där sträckan som dom körde. Key West frågorna kändes rätt lätta om man faktiskt varit där.

Jag tycker att det är lite synd att dom inte kunde få inte åtminstone en sportfråga, det ska väl sägas att dom var vid ovanligt osportiga orter, men i Vetlanda hade det gått att få in frågor om både bandy och speedway. Musikfrågorna ska vi inte prata om, det har gårt så pass långt att jag betraktar dom som reklamavbrott (jag kan ju ändå aldrig svaren).
Citera
2016-01-30, 20:43
Medlem
Steff83s avatar
Också förvånad att Fredrik..med sitt språkintresse..inte sa att det även heter rundstycke i delar av Sverige iaf Göteborg som jag vet, som det gör i Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in