2016-01-30, 17:41
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja - det är det de heter och de jag nämnde finns bland "vanliga updates". Tittar du på security upd. så är det en del som man inte behöver om man har bra skydd samt en del som gäller förbättrat skydd för standardkonto. Kör du admin så är de onödiga.

Men jag antar att de som du kan ta bort utan att bli orolig finns bland de vanliga, kolla igenom dem och upptäck själv att det finns en del som du fattar att du inte behöver.

Uppdateringar som ext.d.c har tagit bort kan ta ett par timmar/dagar/omstarter innan de syns.

Hur många updates har du?

Att ta bort onödiga teckensnitt minskar också på Os`et.

Byt till W10.

vad menar du med "Kör du admin så är de onödiga"?
jag vet inte om jag är admin. har en användare på datorn, mer vet jag inte.

men det går ju inte att se vad det är för uppdateringar. alla har samma namn och det finns ju ingen info, hur menar du att jag ska kunna se ?

jag har 281 updates.

jo jag är sugen på att byta till 10:an men som sagt, krånglet med att installera alla drivrutiner igen känns tungt.

vad mer är det man måste göra om? installera progs?
plus kommer det funka bra för mig som kör pirat-version av mitt w7?
inga spion-funktioner från ms i 10:an eller nått sånt?
Senast redigerad av NightWalker1 2016-01-30 kl. 17:50.
Citera
2016-01-30, 18:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
vad menar du med "Kör du admin så är de onödiga"?
jag vet inte om jag är admin. har en användare på datorn, mer vet jag inte.

men det går ju inte att se vad det är för uppdateringar. alla har samma namn och det finns ju ingen info, hur menar du att jag ska kunna se ?

jag har 281 updates.

jo jag är sugen på att byta men som sagt, krånglet med att installera alla drivrutiner igen känns tungt.

vad mer är det man måste göra om? installera progs?
plus kommer det funka bra för mig som kör pirat-version av mitt w7?
inga spion-funktioner från ms i 10:an eller nått sånt?

Om du är enda användaren och inte behöver byta konto för att göra ändringar så är du administratör.

Enskilda installerade updates kan du klicka på så skickas du ut till MS sida för info om KB`n ifråga.

Windows installerar drivisar automatiskt numera direkt eller vid första uppdaterings sökningen. Någon enskild kan behövas hämtas med t.e.x något bra program.

Gör du en uppgradering, som ofta krånglar, så behöver du inte installera program men vid nyinstall - ja. Eftersom det knappt är några updates på W10 - ännu - så går det fort att installera HELT vid nyinstall. 30-40min - max.

Hur det funkar med pirat vet jag ej men info om det finns på forat.

Allt spioneri går att stänga av totalt.
Citera
2016-01-30, 18:28
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Om du är enda användaren och inte behöver byta konto för att göra ändringar så är du administratör.

Enskilda installerade updates kan du klicka på så skickas du ut till MS sida för info om KB`n ifråga.

Windows installerar drivisar automatiskt numera direkt eller vid första uppdaterings sökningen. Någon enskild kan behövas hämtas med t.e.x något bra program.

Gör du en uppgradering, som ofta krånglar, så behöver du inte installera program men vid nyinstall - ja. Eftersom det knappt är några updates på W10 - ännu - så går det fort att installera HELT vid nyinstall. 30-40min - max.

Hur det funkar med pirat vet jag ej men info om det finns på forat.

Allt spioneri går att stänga av totalt.

jaha det brukar vara krångel med uppgraderingar, då väntar jag nog och försöker fixa till min 7:a istället.

mm va bra! nu ser jag vart jag ska gå för att få info om kb:erna.
avinstallerade nyss denna https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2496898
fattar inget förutom att det var något om india, lät som att jag kunde della den
Citera
2016-01-30, 18:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jaha det brukar vara krångel med uppgraderingar, då väntar jag nog och försöker fixa till min 7:a istället.

mm va bra! nu ser jag vart jag ska gå för att få info om kb:erna.
avinstallerade nyss denna https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2496898
fattar inget förutom att det var något om india, lät som att jag kunde della den

Näe mannen - du ska göra en nyinstallation av W10 istället.

Typexempel på vad jag menar med onödig Kb. Uppdatering av valutsymbol för den Indiska valutan - vem bryr sig . Det är en massa konstigheter som du kommer att upptäcka som Ms borde ha skickat som valfria och inte som rekommenderade - som denna. 30-40st borde du kunna hitta - åtminstone - tillräckligt många åtminstone för att du ska börja bli nervös över det stora antalet .
Senast redigerad av 1FF 2016-01-30 kl. 18:51.
Citera
2016-01-30, 18:58
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Näe mannen - du ska göra en nyinstallation av W10 istället.

Typexempel på vad jag menar med onödig Kb. Uppdatering av valutsymbol för den Indiska valutan - vem bryr sig . Det är en massa konstigheter som du kommer att upptäcka som Ms borde ha skickat som valfria och inte som rekommenderade - som denna. 30-40st borde du kunna hitta - åtminstone - tillräckligt många åtminstone för att du ska börja bli nervös över det stora antalet .

men orka med det, fy f*an för att installera om allt igen, det gör jag bara om jag måste.

jo det är ju just det, sitta och kolla igen alla kb's och söka på dom vad det är för att få reda på om dom kan dellas eller ej...puuh..siter och kollar om jag kan hitta nån lista på sånna som kan tas bort
Citera
2016-01-30, 19:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
men orka med det, fy f*an för att installera om allt igen, det gör jag bara om jag måste.

jo det är ju just det, sitta och kolla igen alla kb's och söka på dom vad det är för att få reda på om dom kan dellas eller ej...puuh..siter och kollar om jag kan hitta nån lista på sånna som kan tas bort

Som sagt, det går fort på W10 då det knappt är några updates. Någon/några timmar en kväll sedan är det klart. Clone app gör att det går fortare - http://www.mirinsoft.com/index.php/download/viewdownload/39-cloneapp/180-cloneapp-portable Även DDOWNLOADS på samma sida, klicka på "Home".

Du behöver väl inte allt utrymme NU, gör några per kväll. Finns inga listor då det är personligt vad man kan ta bort. Givetvis.
Citera
2016-01-30, 19:56
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Som sagt, det går fort på W10 då det knappt är några updates. Någon/några timmar en kväll sedan är det klart. Clone app gör att det går fortare - http://www.mirinsoft.com/index.php/download/viewdownload/39-cloneapp/180-cloneapp-portable Även DDOWNLOADS på samma sida, klicka på "Home".

Du behöver väl inte allt utrymme NU, gör några per kväll. Finns inga listor då det är personligt vad man kan ta bort. Givetvis.

lite mycket att forska i bara för att byta till 10:an, jag väntar och pillar lite med uppdateringarna i 7:an ett tag till.

nej exakt, jag behöver inte allt utrymme nu så det får bli lite då och då.
jag hittade en annan bra och enkel guide för att rensa update historia
https://www.youtube.com/watch?v=ARlUixTolRA fick bort nån gig där.

jovisst är det personligt men jag tänkte mest på tips vad många ser som överflödiga uppdateringar.

hur är det i 10:an när det gäller utrymmet på c, jag tycker att 7:an bara käkar och käkar på min c-volym hela tiden och jag fattar inte vad det är som tar sån plats. direkt efter att jag rensat med cc och därefter bara surfar lite så har det blivit ca 500mb-1gb mindre utrymme på c på en gång
Senast redigerad av NightWalker1 2016-01-30 kl. 20:07.
Citera
2016-01-30, 20:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
lite mycket att forska i bara för att byta till 10:an, jag väntar och pillar lite med uppdateringarna i 7:an ett tag till.

nej exakt, jag behöver inte allt utrymme nu så det får bli lite då och då.
jag hittade en annan bra och enkel guide för att rensa update historia
https://www.youtube.com/watch?v=ARlUixTolRA fick bort nån gig där.

jovisst är det personligt men jag tänkte mest på tips vad många ser som överflödiga uppdateringar

Nån gig...det är ju en del.

Det går att TOTALT avinstallera W.defender och spara in på det utrymmet vilket är intressant om man ändå kör med ett annat Av.
Citera
2016-01-30, 22:44
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Nån gig...det är ju en del.
nja, jag skulle vilja ha runt 22gb ledigt som jag har lyckats med tidigare, har bara 14.5 nu.

Citat:
Det går att TOTALT avinstallera W.defender och spara in på det utrymmet vilket är intressant om man ändå kör med ett annat Av.
visste inte ens om detta prog. det står att jag använder det i alla fall.
när behövs det och när inte? vad menar du med av?
Citera
2016-01-31, 01:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
nja, jag skulle vilja ha runt 22gb ledigt som jag har lyckats med tidigare, har bara 14.5 nu.

visste inte ens om detta prog. det står att jag använder det i alla fall.
när behövs det och när inte? vad menar du med av?

Om du inte använder ett annat malwareskydd/antivirus = Av än W.defender så ska du såklart ha kvar det.

Du har antagligen NET.FRAMEWORK 4.5.1 och 4.5.2 installerat vilka är de senaste versionerna och om dina program klarar sig med dem, vilket de flesta gör numera, så behöver du inte N.F 3.5. Då kan du inaktivera det och avinstallera alla dess säk.uppdats. Vilka är VÄLDIGT många.

Börja med att inaktivera N.F 3.5 här - http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/turn-windows-features-on-off#1TC=windows-7 - kolla sedan igenom så att dina program funkar som de ska och om gör det så kan du börja avinstallera. Annars - aktivera 3.5 igen. De som eventuellt inte funkar kanske går att ersätta med andra som funkar.
Citera
2016-01-31, 02:15
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Om du inte använder ett annat malwareskydd/antivirus = Av än W.defender så ska du såklart ha kvar det.

Du har antagligen NET.FRAMEWORK 4.5.1 och 4.5.2 installerat vilka är de senaste versionerna och om dina program klarar sig med dem, vilket de flesta gör numera, så behöver du inte N.F 3.5. Då kan du inaktivera det och avinstallera alla dess säk.uppdats. Vilka är VÄLDIGT många.

Börja med att inaktivera N.F 3.5 här - http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/turn-windows-features-on-off#1TC=windows-7 - kolla sedan igenom så att dina program funkar som de ska och om gör det så kan du börja avinstallera. Annars - aktivera 3.5 igen. De som eventuellt inte funkar kanske går att ersätta med andra som funkar.

jag har avira också, så då kan jag ta bort w.def då, hur gör jag det? det ligger inte under kontrollpanelens progs.

nf 4.5.2 har jag några updates som heter men inte 4.5.1.
då börjar jag med att inaktivera nf 3.5 och testa mina progs efter det
Senast redigerad av NightWalker1 2016-01-31 kl. 02:21.
Citera
2016-01-31, 10:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jag har avira också, så då kan jag ta bort w.def då, hur gör jag det? det ligger inte under kontrollpanelens progs.

nf 4.5.2 har jag några updates som heter men inte 4.5.1.
då börjar jag med att inaktivera nf 3.5 och testa mina progs efter det

Ta bort W.def - https://www.raymond.cc/blog/how-to-disable-uninstall-or-remove-windows-defender-in-vista/

Först kom 4.5.1 sedan ganska raskt kom 2:an så du borde ha 1:an också om inte diskrensning tog bort de men det tvivlar jag starkt på. Du borde ha ett par 4.5.1 med tillhörande säk.upd.

Det finns ett rens program som är väldigt populärt bland olika datorproffs som rensar grundligare än andra program - de skulle förvåna mig starkt om inte det hittar åtminstone runt en halv gig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in