Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-30, 13:56
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast tullar påverkar inte en global hande utan den nationella handeln då tullar driver upp priserna på det som beskattas så du kan släppa den biten, det jag pratar om är handel mellan länder på en global nivå vilket har existerat bra mycket längre än dina hypoteser om kommunistiska kompletter.

Den gamla opiumhandeln är ett av många bevis för den globala handeln och hur nationalstater tvingade sig in på andra nationers marknader.

Som sagt att du inte förstår dig på ekonomi är inte mitt problem sedan vet jag absolut inte vad flashbacks anonymitet har med att jag tidigsre har förklarat hur den indisk-brittiska exporten av opium till Kina ledde till att Storbritannien kunde importera te från Kina, om det är vadslagningen du syftar till så slog jag vad om 1000 kr till en valfri organisation där du väljer vilken jag skulle donera till om Donald Trump skulle arbeta emot hela den globala marknaden och därmed emot sina egna hotell och fabriker det har absolut ingenting med anonymitet att göra.

Sedan så ökade Kina tack vare den moderna industaliseringen precis som Japan har gjort i förstahand och inte för att de exporterar porslin och piratkopierade leksaker.

Men jag lägger ner, du sitter endast och harklar ur dig propaganda och lögner likt en papegoja där du inte ens kan referera till forskning som backar det du säger utan du fortsätter att hamra på att alla politiker är populister och att globaliseringsprocessen (tack för övrigt att du börjadr använda den akademiska termen efter mycket om och men) är en vad jag antar Judisk komplott för att förslava alla människor under den muslimska sektens marxistiska anti nationella gud som heter Shira.

Jag tycker verkligen synd om dig och dina gelikar då du är ett tragiskt fall, jag hoppas verkligen att du en vacker dag faktiskt tar åt dig vad som sägs och tar upp en skolbok då det måste vara skadligt att vara så pass emot konceptet kunskap som du ger intrycket av.
Herregud! Vilken märklig diskussion. Du har självklart rätt. Det vet alla som lever i verkligheten.
Lägg ner.
Men tack för dina upplysningar. Behövde lite påminnelse om den historiska process som lett fram till den moderna globala värld, vilken Trump utnyttjat till fullo och gjort sig rik som ett troll på.
2016-01-30, 14:02
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Trump kommer troligen att vidta ett flertal åtgärder och det skulle inte förvåna mig om han hämtar inspiration från Kina. Du vet världens största ekonomi som skapat sin egen modell och bibehållit sitt nationella oberoende istället för att bara godta "den globaliseringsprocess som ständigt äger rum".
Du driver med oss. Detta kan du inte tro på allvar.
2016-01-30, 14:10
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoneflowerChannel
Riktiga män älskar Trump. Köpta slavar hatar honom. Det är vad jag kan konstatera efter att ha läst igenom den här tråden.

Självklart kommer han att bli president. Jag är gammal nog att se varåt det barkar.
Jag vågar anta att kvinnor troligtvis inte räknas alls eller är de köpta slavarnas slavar, i din världsbild.
Och att "riktiga män" är synonymt med antingen idioter eller nazister.
2016-01-30, 14:11
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Du driver med oss. Detta kan du inte tro på allvar.

Vänligen förklara vad du menar.
2016-01-30, 14:31
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast tullar påverkar inte en global hande utan den nationella handeln då tullar driver upp priserna på det som beskattas så du kan släppa den biten, det jag pratar om är handel mellan länder på en global nivå vilket har existerat bra mycket längre än dina hypoteser om kommunistiska kompletter.

Den gamla opiumhandeln är ett av många bevis för den globala handeln och hur nationalstater tvingade sig in på andra nationers marknader.

Som sagt att du inte förstår dig på ekonomi är inte mitt problem sedan vet jag absolut inte vad flashbacks anonymitet har med att jag tidigsre har förklarat hur den indisk-brittiska exporten av opium till Kina ledde till att Storbritannien kunde importera te från Kina, om det är vadslagningen du syftar till så slog jag vad om 1000 kr till en valfri organisation där du väljer vilken jag skulle donera till om Donald Trump skulle arbeta emot hela den globala marknaden och därmed emot sina egna hotell och fabriker det har absolut ingenting med anonymitet att göra.

Sedan så ökade Kina tack vare den moderna industaliseringen precis som Japan har gjort i förstahand och inte för att de exporterar porslin och piratkopierade leksaker.

Men jag lägger ner, du sitter endast och harklar ur dig propaganda och lögner likt en papegoja där du inte ens kan referera till forskning som backar det du säger utan du fortsätter att hamra på att alla politiker är populister och att globaliseringsprocessen (tack för övrigt att du börjadr använda den akademiska termen efter mycket om och men) är en vad jag antar Judisk komplott för att förslava alla människor under den muslimska sektens marxistiska anti nationella gud som heter Shira.

Jag tycker verkligen synd om dig och dina gelikar då du är ett tragiskt fall, jag hoppas verkligen att du en vacker dag faktiskt tar åt dig vad som sägs och tar upp en skolbok då det måste vara skadligt att vara så pass emot konceptet kunskap som du ger intrycket av.

Du för bara en egen monolog som du reducerat till handel. Men jag talar om att målet med globaliseringsorocessen är att avskaffa alla nationers självbestämmanderätt. Detta är ingenting som jag dragit ur röven utan det är vad organisationer som Bilderberggruppen alltid arbetat för. Fast det vill du inte ta in.

Mina kunskaper i ekonomi är helt överlägsna dina och vill du fäktas med mig i det ämnet så kan vi ta det i lämplig tråd. Har du ens en grundläggande förståelse för de mekanismer som styr det nuvarande ekonomiska systemet? Att det är det skuldbaserade penningsystemet som drivit på utvecklingen mot fri rörlighet av kapital och arbetskraft? Och problemen med doktrinen om "evig tillväxt". Det finns ingenting som tyder på att du har förstått något av detta.

Du vill inte svara på min fråga om Kinas nationellt baserade ekonomiska modell. Obehaglig fråga inte sant? Inte heller vill du kommentera citatet från Karl Marx rörande frihandel. Istället hukar du dig och fortsätter att pladdra om gamla handelsmönster som har noll relevans för de problem som globaliseringen nu orsakar. Tala åtminstone om för mig vilken forskning som säger att nationer måste avhända sig sin självbestämmanderätt till övernationella instanser. Menar du att forskningen säger att världens största ekonomi, Kina, har följt helt fel strategi? Nej, du har så klart ingenting konkret att komma med. En liberal tompung och babbeljöns är vad du är. Men Trump talar ganska ofta om Kina så det vore ingen överraskning ifall han kopierar en hel del åtgärder därifrån.
2016-01-30, 14:55
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Trump kommer att bli republikanernas presidentkandidat.
Men president...

Ni sjukliga, konspiratoriska antisemiter i tråden gör mig förbannat rädd att Trump ska få makten som USA: s president.
Han är själv inte anti-semit men...
Att han tilltalar er är skrämmande.

Donald Trump borde ju inte tilltala antisemiter då hans dotter Ivanka är jude.
2016-01-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Donald Trump borde ju inte tilltala antisemiter då hans dotter Ivanka är jude.

Du menar att hans tidigare tjeckiska hustru Ivana är judinna. Då är hans två söner också judar eftersom alla födda av en judinna är äkta judar enligt judisk rasism.
2016-01-30, 17:09
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Du menar att hans tidigare tjeckiska hustru Ivana är judinna. Då är hans två söner också judar eftersom alla födda av en judinna är äkta judar enligt judisk rasism.

Nej, hon gifte sig med en jude och konverterades således.
2016-01-30, 17:48
Medlem
Baruch.Goldsteins avatar
Citat:
Trump kommer att bli republikanernas presidentkandidat.
Men president...

Ni sjukliga, konspiratoriska antisemiter i tråden gör mig förbannat rädd att Trump ska få makten som USA: s president.
Han är själv inte anti-semit men...
Att han tilltalar er är skrämmande.

Jag har uttalat mig om att han är en smart taktiker. Kanske har jag fel.
Oavsett.
Jag slits mellan att skratta åt Trump som president och att frukta ren terror.

Lite otäck är han faktiskt.

Enligt judarna är nog Trump antisemit då han vill jävlas med deras förstörelseprojekt av Amerika.
2016-01-30, 17:53
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Vänligen förklara vad du menar.
Jag var lite luddig så visst ska jag förklara.
Citat:
Trump kommer troligen att vidta ett flertal åtgärder och det skulle inte förvåna mig om han hämtar inspiration från Kina.
Detta kan jag ju inte veta på förhand så det var inte dina funderingar kring Trumps möjliga politik jag ifrågasatte.
Citat:
Du vet världens största ekonomi som skapat sin egen modell och bibehållit sitt nationella oberoende istället för att bara godta "den globaliseringsprocess som ständigt äger rum"
Det var detta jag ifrågasatte. Måste jag verkligen förklara varför?
Okej... Kina är råberoende av andra nationer. Kina är världens tillverkningsmaskin nr 1.
Och är i högsta grad en del av den globala marknadsekonomin, de kan kalla sig kommunister om de vill, gör ingen skillnad.
De skiljer sig inte från USA på den punkten och Trump kan säkert vinna mycket på goda handelsförbindelser, men det finns redan, mig veterligen.

Att han skulle modellera om USA till en diktatur utan någon som helst yttrandefrihet låter ju som början på ren terror och inbördeskrig.
Trevlig lördag
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-30 kl. 17:57.
2016-01-30, 18:28
Medlem
E.Merckxs avatar
En talesperson för William Hill PLC, säger:

"Donald Trump is ‘red-hot favorite’ to win in Iowa, New Hampshire"

"The Republican presidential candidate is the “red-hot favorite” to win the Iowa Caucuses (Feb. 1) and the New Hampshire primary (Feb. 9), says Graham Sharpe, spokesman for William Hill PLC, a leading British bookmaker. William Hill has Trump as the 1-2 favorite in Iowa and the 1-4 favorite in New Hampshire.

“The Trump bandwagon shows little sign of a slowdown,” says Sharpe."

http://www.marketwatch.com/story/donald-trump-is-red-hot-favorite-to-win-in-iowa-new-hampshire-2016-01-30
2016-01-30, 19:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jag var lite luddig så visst ska jag förklara.

Det är ingen idé då han är oförmögen att ta till sig fakta, antingen för att han är ett betalt troll eller för att han är fullkomligt obildbar, så jag rekommenderar att bara ignorera honom.

Men för att återgå till huvudämnet, hur ser du på Donald Trumps påståenden om framtida politiska beslut som berör export kontra import?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in