Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-30, 01:30
Medlem
SvartChilis avatar
Trump kommer att bli republikanernas presidentkandidat.
Men president...

Ni sjukliga, konspiratoriska antisemiter i tråden gör mig förbannat rädd att Trump ska få makten som USA: s president.
Han är själv inte anti-semit men...
Att han tilltalar er är skrämmande.

Jag har uttalat mig om att han är en smart taktiker. Kanske har jag fel.
Oavsett.
Jag slits mellan att skratta åt Trump som president och att frukta ren terror.

Lite otäck är han faktiskt.
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-30 kl. 01:31. Anledning: fel
2016-01-30, 01:36
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Verkar som de hittat the smoking gun nu när det gäller Clinton.

http://www.foxnews.com/politics/2016/01/29/official-some-clinton-emails-too-damaging-to-release.html

Även om hon inte åtalas så kan Trump använda det här i kampanjen och helt demolera henne. Det blir mer och mer klart att Trumps enda hinder för att bli president är primärvalen, och inte presidentvalet.
Clinton är väl kvar i spelet än, hoppas jag. Hon är nog den enda som kan utmana Trump.
Säger inte att jag är så förtjust i henne.
Men bättre alternativ än Trump är hon i alla fall.
2016-01-30, 01:38
Medlem
Här kommer skön och reflekterande information om Trump från självaste Penn Tillette. Mycket sevärt oavsett vad man tidigare tyckte om Trump:

https://www.youtube.com/watch?v=yjsXAH76P-Y

Citat:
-"Donald Trump is Scrooge McDuck"

-"He has moved himself to the arts"

-"I want to see whats it like for someone to live like Scrooge McDuck"
Senast redigerad av CounterInsurgency 2016-01-30 kl. 01:47.
2016-01-30, 01:38
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast de är viktiga för begreppet om globaliseringsprocessen då den processen är en förklaring till varför vi har en global marknad där invånarna i Europa kan få tillgång till kryddor och andra handelsvaror som tidigare endast fanns i bland annat Asien.

Jag förklarade detta i den stora textväggen men jag kan köra en väldigt kort version åt dig. (Speciellt då jag själv förklarade tidigare i tråden att textväggar inte är matnyttiga för ögat)

Nationerna var de som skapade den globala marknaden, du behöver inte erhålla en fri marknad för att kunna skapa en global marknad det enda du behöver för att skapa en global marknad är en planet där alla nationer aktivt kan köpa och sälja sina råvaror och tjänster till alla andra nationer.

Det finns ingen "nuvarande" utan det är en kontinuerligt, det enda som finns är hur det var förr och hur det är nu men däremot så har du flera olika versioner av bland annat den industriella revolutionen. (kan vara det du tänker på)

Redan gjort detta och att du inte förstår dig på handel mellan nationer där man använder sig av skepp eller flygplan men inte kan använda sig av tåg eller lastbil är tyvärr inte inte mitt problem.

Jasså, var han?

Du får gladligen citera honom kring detta då och även att du är tydlig med om det är den gamle Marx eller om det är den unga radikala Karl Marx för det är en enorm skillnad mellan dessa.

Sedan så borde jag för säkerhets skull poängtera att det är Karl Marks som jag hänvisar till och inte Karl Marx de är två helt skilda personer men jag förstår att man blandar ihop dessa två då det är något jag kan garantera dig om är något som det skämtas om och även blandas ihop bland akademiker vilket har lett till att många säger "Marks med K" eller "Marx med X" så jag förstår om det vart någon sorts miss i kommunikationen där du trodde att jag syftade till kommunisten. (Jag kan lova dig att jag har gjort samma misstag jag vid minst ett tillfälle)

Fast det är just det han gör, jag tror jag ser vart skon klämmer i det hela och det är att du verkar missa vad den globala marknaden har kopplat med globaliseringsprocessen och jag vet tyvärr inte hur tydligare jag skall kunna vara än följande: Global marknad där företag kan existera i andra nationer samtidigt som företag kan använda sig av resurser som de annars inte har tillgång till = Globalisering, Globalisering benämns som helhet som globaliseringsprocessen för att förklara varför en global marknad existerar.

Så Jo, jag kan försäkra dig om att Donald Trump absolut inte vill motarbeta den globala marknaden då jag även vågar sätta pengar på att han vill få fortsätta utnyttja den om han blir president samt efter att hans period(er) är över.

Så jag lovar dig att om Donald J Trump gör allt i sin makt för att sätta käppar i kugghjulet som heter den globala marknaden till en sådan nivå att han själv skulle förlora enormt på det efter att han inte längre får/kan sitta som president så kommer jag att donera 1000 Kr till en valfri organisation som du får välja ut åt mig.

Vi har bedrivit handel sedan bronsåldern. Det har lika mycket med den nuvarande globaliseringsprocessen att göra som dina exempel. Alltså inget.

Nationerna bestämde själva vad de skulle exportera respektive importera tidigare. Där har du en av flera skillnader som jag lyft fram hela tiden.

Det finns ingen anledning till att vi ska avhända oss vårt nationella oberoende för att transportmöjligheter och kommunikationer förbättrats. Så givetvis kan du heller inte förklara det.

Jodå, Karl Marx var för frihandel förstår du.

"No, we are for Free Trade, because by Free Trade all economical laws, with their most astounding contradictions, will act upon a larger scale, upon a greater extent of territory, upon the territory of the whole earth; and because from the uniting of all these contradictions into a single group, where they stand face to face, will result the struggle which will itself eventuate in the emancipation of the proletarians."

http://ipezone.blogspot.se/2008/05/karl-marxs-was-all-for-free-trade.html

Nej, din definition av globaliseringsprocessen är reduktionistisk. Dessutom ser du den som deterministisk och utanför nationernas kontroll. Jag noterar att du inte ville kommentera Kina. Och det förstod jag att du skulle undvika för Kina har utgått från en helt annan modell där man aldrig släppt ifrån sig det nationella oberoendet. När Trump tittar på Kina så tror jag att han ser en hel del som han skulle kunna kopiera.
2016-01-30, 01:58
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Trump kommer att bli republikanernas presidentkandidat.
Men president...

Ni sjukliga, konspiratoriska antisemiter i tråden gör mig förbannat rädd att Trump ska få makten som USA: s president.
Han är själv inte anti-semit men...
Att han tilltalar er är skrämmande.

Jag har uttalat mig om att han är en smart taktiker. Kanske har jag fel.
Oavsett.
Jag slits mellan att skratta åt Trump som president och att frukta ren terror.

Lite otäck är han faktiskt.

Otäckt är när Bilderbergaren och juden Martin Wolf vid Financial Times mer eller mindre förklarar krig mot Trump. Men fortsätt du att orera om "konspiratoriska antisemiter".
2016-01-30, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Vi har bedrivit handel sedan bronsåldern. Det har lika mycket med den nuvarande globaliseringsprocessen att göra som dina exempel. Alltså inget.

Så du hävdar att just nu finns en hotfull globaliseringsprocess men att denna inte funnits tidigare. Utan det var en helt annan globaliseringsprocess

Du erkänner själv att du är fel ute. Var god och läs på https://en.wikipedia.org/wiki/Globalization denna gång är länken på engelska ifall du har svårt med det svenska språket.

Frågan är vad Trump kommer att göra åt den globaliseringsprocess som ständigt äger rum. Kommer han att agera protektionistiskt eller för ytterligare frihandel?
2016-01-30, 02:18
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Så du hävdar att just nu finns en hotfull globaliseringsprocess men att denna inte funnits tidigare. Utan det var en helt annan globaliseringsprocess

Du erkänner själv att du är fel ute. Var god och läs på https://en.wikipedia.org/wiki/Globalization denna gång är länken på engelska ifall du har svårt med det svenska språket.

Frågan är vad Trump kommer att göra åt den globaliseringsprocess som ständigt äger rum. Kommer han att agera protektionistiskt eller för ytterligare frihandel?

Nu yrar du också. Jag har varit hur tydlig som helst med att det inte är handeln som är slutmålet för globaliseringsagendan utan att det rör sig om att få bort nationellt självbestämmande. Så bespara mig dina små wikipedia länkar. Noterade du mitt citat från Karl Marx om frihandel förresten?

Trump kommer troligen att vidta ett flertal åtgärder och det skulle inte förvåna mig om han hämtar inspiration från Kina. Du vet världens största ekonomi som skapat sin egen modell och bibehållit sitt nationella oberoende istället för att bara godta "den globaliseringsprocess som ständigt äger rum".
Senast redigerad av Aegishjalmr 2016-01-30 kl. 02:20.
2016-01-30, 04:28
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nejdå, Trump måste nog vara den mest populära republikanska presidentkandidaten bland svarta sedan Abraham Lincoln, vilket säger rätt mycket för att vara en republikan. Han är även relativt populär bland mexare, vilket är imponerande med tanke på hans retorik.

Typ ingen Om Fox News kommer över 10 miljoner tittare i den debatten, då är det imponerade. Värt att ha i åtanke att det är enbart pga Trump som både republikanernas och demokraternas debatter har fått över 15 miljoner tittare per debatt; under tidigare val låg de i genomsnitt på 2-3 miljoner tittare per debatt, medan första Fox News debatten ifjol, drog in 23 miljoner tittare för första gången i USA:s historia.

Tjafset med Megyn Kelly är dock löjligt, men Trump kör verkligen på Goodfellas-stilen:

Goodfellas: The Spider situation:
https://www.youtube.com/watch?v=v8wJt59Q6So

"Attaboy! Don't take no shit off nobody!" Om man analyserar Trump's retorik och ordval, märker man att Goodfellas är hans favoritfilm; samma ordförråd som används i filmen, samma mentalitet osv. Visserligen hör det till New York stilen, men ändå. Och what the heck:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/11001742_10155245330530725_9056313326418167062_n.j pg?oh=4cc2613291911a4812ecd0f94efd285d&oe=5727DC52

Hoppas Trump håller med Pesci här: https://www.youtube.com/watch?v=GrkKL45qB0Q
2016-01-30, 08:35
Medlem
Riktiga män älskar Trump. Köpta slavar hatar honom. Det är vad jag kan konstatera efter att ha läst igenom den här tråden.

Självklart kommer han att bli president. Jag är gammal nog att se varåt det barkar.
2016-01-30, 08:38
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Nationerna bestämde själva vad de skulle exportera respektive importera tidigare. Där har du en av flera skillnader som jag lyft fram hela tiden.

Det finns ingen anledning till att vi ska avhända oss vårt nationella oberoende för att transportmöjligheter och kommunikationer förbättrats. Så givetvis kan du heller inte förklara det.

Jodå, Karl Marx var för frihandel förstår du.

"No, we are for Free Trade, because by Free Trade all economical laws, with their most astounding contradictions, will act upon a larger scale, upon a greater extent of territory, upon the territory of the whole earth; and because from the uniting of all these contradictions into a single group, where they stand face to face, will result the struggle which will itself eventuate in the emancipation of the proletarians."

http://ipezone.blogspot.se/2008/05/karl-marxs-was-all-for-free-trade.html

Nej, din definition av globaliseringsprocessen är reduktionistisk. Dessutom ser du den som deterministisk och utanför nationernas kontroll. Jag noterar att du inte ville kommentera Kina. Och det förstod jag att du skulle undvika för Kina har utgått från en helt annan modell där man aldrig släppt ifrån sig det nationella oberoendet. När Trump tittar på Kina så tror jag att han ser en hel del som han skulle kunna kopiera.

Vad är det du inte förstår med att globaliseringsprocessen är det begrepp som förklarar en global marknad där nationalstater innehar möjligheten att importera råvaror som de tidigare inte kunde.

Ditt jämförande av den handel som vi såg genom neolitiseringsprocessens utveckling och skapandet av samhällena är direkt felaktig då det inte var en global handel utan en lokal handel som oftast rörde sig om en handel inom ett imperium (Romarriket) eller mellan de närliggande kungadlömmena.

Jag hoppas du är fullt medveten om att man kan föra en global handel där exempelvis Japan och Sverige exporterar samt importerar varor mellan varandra utan att det behövs någon mellanhand, visst det finns organisationer som försäkrar att ingen utnyttjar den andre men det är ingen som tvingar Sverige att importera Japanskt te utan det är något man aktivt gör själv.

Sedan så kommenterade jag om just Kina tidigare när jag pratade om den indisk-brittiska exportera av opium vilket ledde till att Storbritannien inte längre bara kunde sälja silver till Kina utan de kunde även börja köpa bland annat kinesiskt porslin och te (det är från bland annat Kina som te kulturer till stor del kommer ifrån)

Så i slutändan så är Donald Trump en del av den globala marknaden då han äger fabriker och hotell runt om i världen oavsett vad du tror för fakta talar högre än åsikt och det ända du kommer med är åsikter.

Jag ser för övrigt att du inte vågar dig på mitt vad så antingen så vet du att du har fel eller så är det någonting annat som hindrar dig från att ens våga dig på det, så jag antar att vi släpper det.
2016-01-30, 10:24
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vad är det du inte förstår med att globaliseringsprocessen är det begrepp som förklarar en global marknad där nationalstater innehar möjligheten att importera råvaror som de tidigare inte kunde.

Ditt jämförande av den handel som vi såg genom neolitiseringsprocessens utveckling och skapandet av samhällena är direkt felaktig då det inte var en global handel utan en lokal handel som oftast rörde sig om en handel inom ett imperium (Romarriket) eller mellan de närliggande kungadlömmena.

Jag hoppas du är fullt medveten om att man kan föra en global handel där exempelvis Japan och Sverige exporterar samt importerar varor mellan varandra utan att det behövs någon mellanhand, visst det finns organisationer som försäkrar att ingen utnyttjar den andre men det är ingen som tvingar Sverige att importera Japanskt te utan det är något man aktivt gör själv.

Sedan så kommenterade jag om just Kina tidigare när jag pratade om den indisk-brittiska exportera av opium vilket ledde till att Storbritannien inte längre bara kunde sälja silver till Kina utan de kunde även börja köpa bland annat kinesiskt porslin och te (det är från bland annat Kina som te kulturer till stor del kommer ifrån)

Så i slutändan så är Donald Trump en del av den globala marknaden då han äger fabriker och hotell runt om i världen oavsett vad du tror för fakta talar högre än åsikt och det ända du kommer med är åsikter.

Jag ser för övrigt att du inte vågar dig på mitt vad så antingen så vet du att du har fel eller så är det någonting annat som hindrar dig från att ens våga dig på det, så jag antar att vi släpper det.

Vad är det med nationellt självbestämmande du inte fattar? Anstränger du dig för att vara dum eller kommer det naturligt? Vari ligger det omöjliga för en nation i att t.ex ha tullar på livsmedel i därigenom uppnå autarki på det området? Är det någon av dina globaliseringsnaturlagar som omöjliggör det? Vad tyckte du om citatet från Karl Marx förresten? Där han hyllade frihandeln.

Dina infantila vad intresserar mig inte. Det här är anonyma Flashback. Så du tycker att du har kommenterat dagens kinesiska ekonomiska modell när du dillar om den gamla opiumhandeln? Men jag förstår att du slingrar dig för Kina har ett koncept där man inte släppt ifrån sig sitt nationella oberoende. Tvärtom, Kina har om något ökat det. Där har Trump en inspirationskälla.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2016-01-30 kl. 10:35.
2016-01-30, 10:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Vad är det med nationellt självbestämmande du inte fattar? Anstränger du dig för att vara dum eller kommer det naturligt? Vari ligger det omöjliga för en nation i att t.ex ha tullar på livsmedel i därigenom uppnå autarki på det området? Är det någon av dina globaliseringsnaturlagar som omöjliggör det?

Dina infantila vad intresserar mig inte. Det här är anonyma Flashback. Så du tycker att du har kommenterat dagens kinesiska ekonomiska modell när du dillar om den gamla opiumhandeln? Men jag förstår att du slingrar dig för Kina har ett koncept där man inte släppt ifrån sig sitt nationella oberoende. Tvärtom, Kina har om något ökat det. Där har Trump en inspirationskälla.

Fast tullar påverkar inte en global hande utan den nationella handeln då tullar driver upp priserna på det som beskattas så du kan släppa den biten, det jag pratar om är handel mellan länder på en global nivå vilket har existerat bra mycket längre än dina hypoteser om kommunistiska kompletter.

Den gamla opiumhandeln är ett av många bevis för den globala handeln och hur nationalstater tvingade sig in på andra nationers marknader.

Som sagt att du inte förstår dig på ekonomi är inte mitt problem sedan vet jag absolut inte vad flashbacks anonymitet har med att jag tidigsre har förklarat hur den indisk-brittiska exporten av opium till Kina ledde till att Storbritannien kunde importera te från Kina, om det är vadslagningen du syftar till så slog jag vad om 1000 kr till en valfri organisation där du väljer vilken jag skulle donera till om Donald Trump skulle arbeta emot hela den globala marknaden och därmed emot sina egna hotell och fabriker det har absolut ingenting med anonymitet att göra.

Sedan så ökade Kina tack vare den moderna industaliseringen precis som Japan har gjort i förstahand och inte för att de exporterar porslin och piratkopierade leksaker.

Men jag lägger ner, du sitter endast och harklar ur dig propaganda och lögner likt en papegoja där du inte ens kan referera till forskning som backar det du säger utan du fortsätter att hamra på att alla politiker är populister och att globaliseringsprocessen (tack för övrigt att du börjadr använda den akademiska termen efter mycket om och men) är en vad jag antar Judisk komplott för att förslava alla människor under den muslimska sektens marxistiska anti nationella gud som heter Shira.

Jag tycker verkligen synd om dig och dina gelikar då du är ett tragiskt fall, jag hoppas verkligen att du en vacker dag faktiskt tar åt dig vad som sägs och tar upp en skolbok då det måste vara skadligt att vara så pass emot konceptet kunskap som du ger intrycket av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in