Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Fast de är viktiga för begreppet om globaliseringsprocessen då den processen är en förklaring till varför vi har en global marknad där invånarna i Europa kan få tillgång till kryddor och andra handelsvaror som tidigare endast fanns i bland annat Asien.
Jag förklarade detta i den stora textväggen men jag kan köra en väldigt kort version åt dig. (Speciellt då jag själv förklarade tidigare i tråden att textväggar inte är matnyttiga för ögat)
Nationerna var de som skapade den globala marknaden, du behöver inte erhålla en fri marknad för att kunna skapa en global marknad det enda du behöver för att skapa en global marknad är en planet där alla nationer aktivt kan köpa och sälja sina råvaror och tjänster till alla andra nationer.
Det finns ingen "nuvarande" utan det är en kontinuerligt, det enda som finns är hur det var förr och hur det är nu men däremot så har du flera olika versioner av bland annat den industriella revolutionen. (kan vara det du tänker på)
Redan gjort detta och att du inte förstår dig på handel mellan nationer där man använder sig av skepp eller flygplan men inte kan använda sig av tåg eller lastbil är tyvärr inte inte mitt problem.
Jasså, var han?
Du får gladligen citera honom kring detta då och även att du är tydlig med om det är den gamle Marx eller om det är den unga radikala Karl Marx för det är en enorm skillnad mellan dessa.
Sedan så borde jag för säkerhets skull poängtera att det är Karl Marks som jag hänvisar till och inte Karl Marx de är två helt skilda personer men jag förstår att man blandar ihop dessa två då det är något jag kan garantera dig om är något som det skämtas om och även blandas ihop bland akademiker vilket har lett till att många säger "Marks med K" eller "Marx med X" så jag förstår om det vart någon sorts miss i kommunikationen där du trodde att jag syftade till kommunisten. (Jag kan lova dig att jag har gjort samma misstag jag vid minst ett tillfälle)
Fast det är just det han gör, jag tror jag ser vart skon klämmer i det hela och det är att du verkar missa vad den globala marknaden har kopplat med globaliseringsprocessen och jag vet tyvärr inte hur tydligare jag skall kunna vara än följande: Global marknad där företag kan existera i andra nationer samtidigt som företag kan använda sig av resurser som de annars inte har tillgång till = Globalisering, Globalisering benämns som helhet som globaliseringsprocessen för att förklara varför en global marknad existerar.
Så Jo, jag kan försäkra dig om att Donald Trump absolut inte vill motarbeta den globala marknaden då jag även vågar sätta pengar på att han vill få fortsätta utnyttja den om han blir president samt efter att hans period(er) är över.
Så jag lovar dig att om Donald J Trump gör allt i sin makt för att sätta käppar i kugghjulet som heter den globala marknaden till en sådan nivå att han själv skulle förlora enormt på det efter att han inte längre får/kan sitta som president så kommer jag att donera 1000 Kr till en valfri organisation som du får välja ut åt mig.
Vi har bedrivit handel sedan bronsåldern. Det har lika mycket med den nuvarande globaliseringsprocessen att göra som dina exempel. Alltså inget.
Nationerna bestämde själva vad de skulle exportera respektive importera tidigare. Där har du en av flera skillnader som jag lyft fram hela tiden.
Det finns ingen anledning till att vi ska avhända oss vårt nationella oberoende för att transportmöjligheter och kommunikationer förbättrats. Så givetvis kan du heller inte förklara det.
Jodå, Karl Marx var för frihandel förstår du.
"No, we are for Free Trade, because by Free Trade all economical laws, with their most astounding contradictions, will act upon a larger scale, upon a greater extent of territory, upon the territory of the whole earth; and because from the uniting of all these contradictions into a single group, where they stand face to face, will result the struggle which will itself eventuate in the emancipation of the proletarians."
http://ipezone.blogspot.se/2008/05/karl-marxs-was-all-for-free-trade.html
Nej, din definition av globaliseringsprocessen är reduktionistisk. Dessutom ser du den som deterministisk och utanför nationernas kontroll. Jag noterar att du inte ville kommentera Kina. Och det förstod jag att du skulle undvika för Kina har utgått från en helt annan modell där man aldrig släppt ifrån sig det nationella oberoendet. När Trump tittar på Kina så tror jag att han ser en hel del som han skulle kunna kopiera.