2016-01-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Här är en till "slarvigt skriven text":

"belysning, i allmän bemärkelse ljusförhållanden skapade av andra ljuskällor än dagsljuset"
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/belysning

Du vet att lampor brasor med mera också är ljuskällor. De skapar ljus,
Citera
2016-01-30, 16:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Du vet att lampor brasor med mera också är ljuskällor. De skapar ljus,
Han är bara anal.

Som folk som gör jättestor sak av att kostnad och utgift är två olika saker.
Att man sätter dem lika i dagligt tal har gått dem förbi.
Citera
2016-01-30, 17:57
Medlem
"Under polarnatten, som varar många månader, syns aldrig solen. Stjärnorna, månen och det färgrika norrskenet är de enda ljuskällorna."
http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker/Ovrigt/V/Varld-av-is/

"Fenomenet kallas för vertikalpelare eller ljuspelare. Kalla vinterdagar kan solen, månen eller artificiella ljuskällor reflekteras i iskristaller i luften."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkoping/vackert-himlafenomen-over-jonkoping

Citera
2016-01-30, 18:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Under polarnatten, som varar många månader, syns aldrig solen. Stjärnorna, månen och det färgrika norrskenet är de enda ljuskällorna."
http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker/Ovrigt/V/Varld-av-is/

"Fenomenet kallas för vertikalpelare eller ljuspelare. Kalla vinterdagar kan solen, månen eller artificiella ljuskällor reflekteras i iskristaller i luften."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkoping/vackert-himlafenomen-over-jonkoping

Du har visst helt glömd vad målet här är.
Citera
2016-01-30, 18:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag frågar igen eftersom ingen svarat på detta:

Vilket ord istället för ljuskälla ska SMHI använda för att inte vara "slarviga"?

De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även månen vara en tillräcklig ljuskälla.

När detta halofenomen uppträder med månen som ljuskälla kallas de inte för bi-solar utan för bi-månar.

De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även ljuset från månen vara tillräckligt.
När detta halofenomen uppträder med ljuset från månen kallas de inte för bi-solar utan för bi-månar.

Lätt som en plätt.

När du sätter på värmen i bilen, vilken är då värmekällan?
Ser du då utblåsen som värmekälla, eller kan du inse att det är motorn som är värmekällan?

Ursprunget till ordet "källa" är en plats där vatten bryter fram ur jorden, och i och med att folk såg det som vattnets ursprung (där det kom ifrån) så fick ordet "källa" tilläggsbetydelsen "ursprunget till annan (abstrakt eller konkret) företeelse".

Att använda ordet "ljuskälla" ännu friare i betydelsen "något som reflekterar eller släpper in ljus" och ange månen som en ljuskälla eller att montera ett takfönster som en ljuskälla till ett mörkt rum är nymodiga användningar som är slarviga och absolut inte fanns i språket när bibeln skrevs. Det är en användning som inte finns i svenskan förrän vid mitten av 1800-talet, och då i en faktabok om arkitektur.

Du argumenterar lustigt nog följande:
Citat:
Som du medgav i det förra inlägget så är det idag definierat på ett sätt, men det betyder inte att den definitionen alltid har varit så. Exemplet med vattenkälla visar tydligt detta, ordet "källa" i det fallet betyder inte producent av vatten.

Som det visar sig så är alltså "ljuskälla" i den användning som du förespråkar en helt ny användning som förekommer idag men inte då bibeln skrevs. Att hitta användningar idag på att ett ord används på ett visst sätt och sedan argumentera att det kan ha betytt annorlunda för ett par tusen år sedan är lite ologiskt tycker jag, särskilt när du inte kan backa upp det med något som helst bevis för en sådan historisk användning.
Och, bara för din information, språket började inte förändras i någon egentlig mening i svenskan förrän under Hansa-tiden, och då var det lågtyska ord som infördes - inte nya betydelser av befintliga ord. Nya betydelser av befintliga ord började inte förekomma förrän böcker blev populära och folk kunde läsa, vilket alltså sammanfaller med mitten på 1800-talet. Förändringarna innan dess var i huvudsak låneord från andra språk eller grammatiska förenklingar.

Den som skrev "ljuskälla" i bibeln trodde alltså att månen var ett ursprung till ljus, men om du föredrar tolkningen att skribenten var slarvig så kan du få tro det, men den tolkningen saknar grund i språkhistorien.

Nu har jag svarat på din invändning på mitt tidigare inlägg. Kan du nu svara på mitt senare inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu verkar det ha stagnerat lite, så jag tar upp en annan sak ur bibeln som absolut inte kan vara sann - berättelsen om Noas ark:
Det finns många anledningar till att det inte går att bygga en ark stor nog att rymma ett par av alla djur och som kan innehålla all proviant som krävs för ett par hundra dagars seglande. För varje byggmaterial finns det gränser för hur stort man kan bygga, och mycket mer än 100 meter långt skulle det inte gå att bygga en ark i trä utan att den bryts sönder av sin egentyngd. Det gäller rent hållfastmässigt, alltså, helt bortsett från det otänkbara att det faktiskt skulle gå att dessutom fylla en sådan ark med alla typer av djur och hålla dem vid liv i ett par hundra dagar. Det blir en hel del foder. Var skulle det få plats, utöver alla djuren?

Det är det rent fysiskt omöjliga för själva konstruktionen, men vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer efteråt – vad skulle djuren sedan äta efteråt?

Efter att ha varit täckt av vatten i ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt.

Och om det bara finns två djur av varje slag, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.

Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noahs ark är sann, det är sannerligen att verkligen blunda stenhårt för verkligheten. Och det helt bortsett från att man också måste fantisera ihop en förklaring på att det skulle kunna finnas tillräckligt med vatten för att täcka hela jordens yta. Det finns många fantasifulla "förklaringar" på hur marken skulle ha höjts efteråt och att anledningen till att vattnet rann undan var att havsbottnen sänktes och bergen höjdes, trots att det inte finns något som helst bevis för att så faktiskt har skett. I stället för att se att Noas berättelse bara är en påhittad historia så väljer vissa att blunda för verkligheten och fantisera desperat för att på något sätt få det att gå ihop.
Citera
2016-01-30, 18:20
Medlem
Ordet "ljuskälla" enligt Nationalencyklopedin:

lju`skälla subst. ~n ljuskällor
ORDLED: ljus--käll-an
• föremål varifrån ljus strålar ut
HIST.: sedan 1853

http://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/ljusk%C3%A4lla

Det står alltså inget om att föremålet måste producera ljus, det räcker med att det strålar ut ljus.

Dessutom säger man att "månen lyser" trots att den inte producerar ljus:

"Insikten att månen lyser med reflekterat solljus går tillbaka till de gamla grekerna, till exempel Anaxagoras."
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/m%C3%A5nen/m%C3%A5nens-yta
Citera
2016-01-30, 18:27
Medlem
Bogomils avatar
Nån som kan hänvisa mig till när och var ttsp's senaste demagogi-trip om ljuskällor började?

Jag kan inte hitta det.
Senast redigerad av Bogomil 2016-01-30 kl. 18:39.
Citera
2016-01-30, 18:28
Medlem
Eftersom det är så krångligt att bara lista ut vad som menas med "källa", så kan vi väl enas om att Gud (om Gud nu har nåt med bibeln att göra) är väldigt dålig på att ge förklaringar, så vi verkligen förstår att hen ligger bakom allt. Borde man inte ha högre krav på en allsmäktig Gud? Jag kräver fler, och framför allt, starkare bevis. Detta resonemang skulle aldrig få en troende att byta till en annan tro.
Citera
2016-01-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eftersom det är så krångligt att bara lista ut vad som menas med "källa", så kan vi väl enas om att Gud (om Gud nu har nåt med bibeln att göra) är väldigt dålig på att ge förklaringar, så vi verkligen förstår att hen ligger bakom allt. Borde man inte ha högre krav på en allsmäktig Gud? Jag kräver fler, och framför allt, starkare bevis. Detta resonemang skulle aldrig få en troende att byta till en annan tro.

Tycker du att SMHI, Nationalencyklopedin och Bonniers har falska påståenden när dom säger att månen är en ljuskälla?
Citera
2016-01-30, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tycker du att SMHI, Nationalencyklopedin och Bonniers har falska påståenden när dom säger att månen är en ljuskälla?

Frågan är vart du vill komme med detta? Om du bara vill avvärja motbevisning av bibeln är det kanske OK (och då har jag bättre bibel-motbevis att komme med), men om du vill legitimera bibeln med det är det meningslöst.
Citera
2016-01-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ingen aning, och inget jag funderar över. Men som jag sagt, jag kräver mycket tydligare och böttre bevis för att hålla bibeln för att vara sann.
Citera
2016-01-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ingen aning, och inget jag funderar över. Men som jag sagt, jag kräver mycket tydligare och böttre bevis för att hålla bibeln för att vara sann.

Suck. Som jag har sagt, om man inte ens kan ändra sin världsbild på en sådan här enkel sak, grundskolenivå, hur kan man ändra sig i större och mer komplicerade frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in