2016-01-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som samstämmigt med akademisk historeforskninghistorisk eller inte.
Så du menar att Bibelns berättelser måste tolkas utifrån "akademisk historieforskning". Men "akademisk historieforskning" antar en världsbild som till att börja med inte stämmer med Bibelns världsbild. Dvs man avgör Bibelns sanning utifrån hur pass den stämmer med en annan världsbild än den Bibeln presenterar.

Mitt resonemang är att det vore mer logiskt att avgöra Bibelns sanning utifrån direkt observation och lämna ev. konkurrerande världsbilder därhän.
Du verkar hävda att det är korrekt att avgöra Bibelns sanning utifrån världsbild och helt strunta i huruvida Bibelns berättelser stämmer med observation i verkligheten.
Det säger sig själv vad jag anser om ditt resonemang - i grunden ologiskt.

Citat:
Tillbaka till ruta étt i ett av dina ändlösa försök på att NÅNSTANS hitta argument: Försökar du ge bibeln teologisk legitimitet via historie?
Nä, det handlar inte om att desperat NÅNSTANS hitta argument. Det handlar om att se logiskt på det hela och att inte utesluta Bibelns berättelser och scenario utifrån hur de stämmer in på en världsbild som har en helt annan utgångspunkt än Bibelns. Den borde få undersökas utifrån sin egen förklaringskapacitet och direkta observationer i verkligheten som inte gått genom ett sekulärt tolkningsfilter.
Du höll tidigare med mig om att det kan röra sig om två olika tolkningsramar, men nu är du alltså tillbaks till att sanning bara kan avgöras genom en enda.
Det är nog bara att konstatera att jag inte förstår mig på ditt resonemang.
Citera
2016-01-30, 12:43
Medlem
Citat:
Skrev jag inte heller. Jag skrev att det täcker min position (som fortfarande är att du presenterar substanslös demagogi istället för att presentera ett solitt metafysisk underlag).

Och detta är beviset på att du sällan svarar på sakfrågor. Du kunde inte ens svara på denna enkla fråga, patetiskt.
Citera
2016-01-30, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och detta är beviset på att du sällan svarar på sakfrågor.

När blev dina argumentationsfel (som i detta fall en falsk dikotomi) till "sakfrågor"?
Citera
2016-01-30, 13:23
Medlem
Citat:
Som jag har sagt, ordböcker revideras efter hur samhället använder sig av ord. Slå upp själv ordet gay och försök argumentera att det alltid betytt att vara homosexuell.

Det vore intressant om du kunde påvisa någon enda ordbok, om så en gammal en som ger en annan betydelse av ordet ljuskälla.
Ordet källa kan ha flera betydelser, men det är ju inte intressant i sammanhanget.
Sedan är det ju moderna biblar med en modern översättning som exemplet kommer ur, så det spelar egentligen mindre roll om det tex fanns en annan betydelse på tex 1800-talet.
Citera
2016-01-30, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Så du menar att Bibelns berättelser måste tolkas utifrån "akademisk historieforskning". Men "akademisk historieforskning" antar en världsbild som till att börja med inte stämmer med Bibelns världsbild. Dvs man avgör Bibelns sanning utifrån hur pass den stämmer med en annan världsbild än den Bibeln presenterar.

Jag menar att hela den akademiska metafysiken är den överlägset bäst verklighets-sökande/-beskrivande.

Citat:
Mitt resonemang är att det vore mer logiskt att avgöra Bibelns sanning utifrån direkt observation och lämna ev. konkurrerande världsbilder därhän.

Är du exklusiv empiriker? (1)

Eller vad menar du med det?

Citat:
Du verkar hävda att det är korrekt att avgöra Bibelns sanning utifrån världsbild och helt strunta i huruvida Bibelns berättelser stämmer med observation i verkligheten.

Se (1).

Citat:
Det säger sig själv vad jag anser om ditt resonemang - i grunden ologiskt.

Och vilken "logik" användar du? Den från akademisk filosofi eller nån hemmasnickrat version? (2)

Citat:
Nä, det handlar inte om att desperat NÅNSTANS hitta argument. Det handlar om att se logiskt på det hela och att inte utesluta Bibelns berättelser och scenario utifrån hur de stämmer in på en världsbild som har en helt annan utgångspunkt än Bibelns.

Se (2).

Citat:
Den borde få undersökas utifrån sin egen förklaringskapacitet ...

Alltså cirkelargumentation.

Citat:
och direkta observationer i verkligheten som inte gått genom ett sekulärt tolkningsfilter.

Se (1).

Citat:
Du höll tidigare med mig om att det kan röra sig om två olika tolkningsramar, men nu är du alltså tillbaks till att sanning bara kan avgöras genom en enda.

Japp, den mest lämpliga för verklighets-sökande/-beskrivande.

Citat:
Det är nog bara att konstatera att jag inte förstår mig på ditt resonemang.

Du kunne ju skippa din missionsmanual och förkovra dig i akademisk vetensk och filosofi.
Citera
2016-01-30, 14:58
Medlem
Citat:

Du kunne ju skippa din missionsmanual och förkovra dig i akademisk vetensk och filosofi.

Quote TTSP.

Nej det var inte svar på min fråga: "Menar du att ordet "källa" alltid betyder producent av något?"Ja eller nej, motivera svaret.

Borde vara en baggis för dig att svara på denna fråga.
Citera
2016-01-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Quote TTSP.

Nej det var inte svar på min fråga: "Menar du att ordet "källa" alltid betyder producent av något?"Ja eller nej, motivera svaret.

Borde vara en baggis för dig att svara på denna fråga.

Både jag och Smeso har förklarat i tidigare inlägg att källa har olika betydelser. Men ingen har svarat vad detta har med ämnet att göra.
Citera
2016-01-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Både jag och Smeso har förklarat i tidigare inlägg att källa har olika betydelser. Men ingen har svarat vad detta har med ämnet att göra.

Ämnet just nu är påståendet från smeso om att bibeln kommer med ett falskt påstående när man översatt det hebreiska ordet "ma’ọ̄r" med "ljuskälla":

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Eftersom du inte hade något att svara på de falska påståendena i bibeln om skatteskrivningen så ska jag påpeka några falska påståenden ur GT så får vi se om du har något att säga om det:

Gud skapade två ljuskällor: "det större ljuset [solen] att härska över dagen och det mindre ljuset [månen] att härska över natten." Men månen inte är någon ljuskälla, det är bara en reflekterande yta som reflekterar ljus från den faktiska ljuskällan solen.
Citera
2016-01-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Både jag och Smeso har förklarat i tidigare inlägg att källa har olika betydelser.

Vilket jag påpekade långt innan, ljus-källa behöver inte betyda att källan producerar ljus, utan helt enkelt är bara en källa till ljus.

Menar du att smeso tagit tillbaka påståendet att "källan till ljus"/"ljuskällan" enbart har betydelsen producenten av ljus?
Citera
2016-01-30, 16:28
Medlem
Här är en till "slarvigt skriven text":

"belysning, i allmän bemärkelse ljusförhållanden skapade av andra ljuskällor än dagsljuset"
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/belysning
Citera
2016-01-30, 16:31
Medlem
Och här också:

halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen.

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

Det verkar vara inkompetenta människor som skriver hos SMHI och Nationalencyklopedin
Citera
2016-01-30, 16:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Och här också:

halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen.

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

Det verkar vara inkompetenta människor som skriver hos SMHI och Nationalencyklopedin
Så snabb att förkasta sanningen igen.

https://www.google.se/search?q=moon+halo&espv=2&biw=1366&bih=681&site=we bhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwilp On37dHKAhXECCwKHaALAkoQ_AUIBigB

Tänk om du någon gång vågade pröva kolla upp det som utmanar din tro om än aldrig så lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in