2016-01-29, 23:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
På tal om publik. Avellinos senaste hemmamatch mot Salernitana i Serie B:

https://www.youtube.com/watch?v=WKYaa7C4cpY

Och det rapporteras att det är slutsålt även mot Cagliari ikväll. På tal om att jag gillar genuina musiker som oftast uppträder på mindre ställen...
Det är nog egentligen så jag vill ha det, fast fullsatt. Precis som i florens där man ser bergen ut från arenan. Men jag vill också ha tak och bra service,. Jag älskar många av de italienska arenorna och dess omgivningar, och läktarkulturen som följd av det. Men jag vill så gärna att serie a ska gå ikapp ekonomiskt så vi kan blanda de bästa bengalerna med de bästa spelarna. "Samtidigt som jag vill ha tak för regnet vill jag se bergen" får bli min poetiska sammanfattning av det.
Citera
2016-01-30, 15:09
Medlem
Morganovics avatar
Citat:
Avellino mot Cagliari:

Och in med Cerri istället för Sau, som direkt betalade sig.

https://vine.co/tags/AvellinoCagliari

Ingen briljans, utan ett resultat av att man trycker på och skapar möjligheter. Förr eller senare så lyckas bollen komma igenom...

Tre viktiga poäng för Cagliari.

Även om det inte är det snyggaste målet, så är det helt underbart att Alberto Cerri gjorde det avgörande målet för Cagliari. Det här en spelare som jag följt sen han spelade i Parmas Primavera lag. Jag är mycket glad för hans skull.
Citera
2016-01-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Förutom lagkaptenen Angelo Palombo så tror jag faktiskt att Vasco Regini var den ende i Sampdoria som hade gjort två hela säsonger i klubben. Nu finns där nog ingen mer. Hela spelartruppen är fortfarande i läget att de håller på & lära känna staden. Det är svängdörrar. Ingen kontinuitet. Det säljs nog mycket programblad. Folk har inte koll på vilka som lirar i det egna laget ens. "-Vem fan är 4an?".

Jag hoppas att Frosinone håller sig kvar. Så jävla skön stadio, skönt lag, skön klubb. Hoppas att Verona & Carpi åker ur. Är ärligt talat ganska trött på Genua-lagen som fan är rena kringresande teatersällskap. Synd, för de är ju klassiska klubbar som man vill ha i Serie A. Men det har ju spårat ur. När derbyt spelades så var där i stort sett ingen som deltagit i Genua-derby tidigare! Tänk om man hade kunnat skicka de laguppställningarna i en tidsmaskin två år tillbaks i tiden & be folk gissa vilken match! Hade ju varit rent hopplöst att pricka in att det är ett Lanterna-derby det rör sig om.

Jag håller med. Det urartar. Cirkusen snurrar fortare hela tiden. Jag förstår att man inte kan konkurrera om man endast spelar med lokala spelare. Och jag förstår såklart mekanismerna bakom spelarflyttar. Spelare har ambitioner, men kanske framförallt att agenter ska tjänar pengar, klubbar kan skapa ”värde” och spelarna kan få högre löner...

Men det är ett jävla oskick. För visst håller fansen på tröjan i första hand, men den måste bäras av män som symboliserar staden och färgerna. Bandieras är fan viktigare än någonsin.

På tal om Hellas så försvann Rafael (Cagliari) och Hallfredsson (Udinese) nu i veckan. Därmed är alla som var med om att ta upp Hellas till Serie A 2013 borta. Vansinne!
Citera
2016-01-30, 17:03
Medlem
Citat:

En underbar ångestmatch mellan Livorno och Como. Livorno skulle vara med och kämpa om uppflyttningsplats till Serie A. Panucci tränade Livorno för andra året och visade hyfsade resultat. Inledde med fyra raka segrar och toppade såklart tabellen. Men efter två raka förluster fick han sparken efter den 14:e omgången. Man hade då 21 poäng på 14 matcher. Nu åtta matcher senare så har man 23 poäng efter 22 matcher.
...
Citat:
I och med endast en poäng hemma mot Como så fick Mutti lämna. Tre poäng på nio matcher blev hans facit. Och därmed återvänder Panucci.
...
Och idag spelade Livorno en svår bortamatch mot starka Brescia. Panuccis första match slutade med en säker seger 1-3!
Citera
2016-01-30, 17:36
Medlem
I Serie B kan man ofta se unga talanger som kommer kan bli stora, men också gamla hjältar. Taddeis Perugia gjorde idag en fantastisk vändning mot Crotone. I Halvtid var Crotone planenligt serieledare, men sedan kvitterade Rolando Bianchi och Volta fullbordade.

Tränare för Perugia är Bisoli, var spelare och tränare för Cagliari. Taddei har inte minst alla romanisti koll på, och Rolando Bianchi spelar tydligen numera i Perugia. Var en gigantisk talang som spelade i Cagliari och som sedan gick vidare till bl a Manchester City, Lazio och kanske framförallt Torino. Spelade tydligen i Spanien första halvan av säsongen men har nu i januari återvänt till Calcio.

Detta gör att Cagliari nu toppar Serie B med 52 poäng, före Crotone 51 poäng och sedan jagande Pescara med 46 poäng. Dessa tre lag kommer med all sannolikhet att göra upp om de två direktplatserna till Serie A.

PS
När Bianchi spelade i Cagliari så var det de fantastiska åren då de gick upp från Serie B till Serie A. Anfallarna var Zola, Suazo, Langella och Esposito. Samtliga hade med all sannolikhet platsat i dagens gli Azzurri. Inte helt lätt för honom att lyckas få utrymme. Kan ha varit en del av förklaringen till att han valde Sven-Görans Manchester City, och typ att han fick bada i pengar!!!

PPS
Sven-Göran Eriksson är fan värd mer hyllning i tråden!
Citera
2016-01-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morganovic
Även om det inte är det snyggaste målet, så är det helt underbart att Alberto Cerri gjorde det avgörande målet för Cagliari. Det här en spelare som jag följt sen han spelade i Parmas Primavera lag. Jag är mycket glad för hans skull.
Till skillnad mot alla dessa spelare som Parma ägde och lånade ut, så var Cerri en genuin Parma-spelare sedan han var ett litet barn.

Men jag tycker inte riktigt att han har övertygat i Cagliari. Tyvärr. För han verkar vara trevlig och har rätt attityd. Och det är uppenbart att han kan göra mål. Men det är för ofta att han missar. Och det verkar han veta om och därmed spänner han sig ännu mer...

Tror att det kan gå bra för honom, men jag är tveksam till att det är i Cagliari. Oavsett så vill jag inte ha spelare på lån till Cagliari. Det är en klubb som borde stå över den skiten. Och det var vi tidigare, men den nya presidenten verkar ha en annan syn...
Citera
2016-01-30, 18:24
Medlem
Normalt är det svårare att göra mål i Serie B. Vet inte varför men kan konstatera att Capocannoniere normalt gör färre mål i Serie B än i Serie A, trots att de spelar fler matcher i Serie B.

Pescara tar upp jakten på Cagliari och Crotone. Det kommer att bli en strid med kniven mot strupen. Men jag vill lyfta fram Gianluca Lapadula. Han leder skytteligan i Serie B med 14 mål, näst bäst har gjort 10 mål.

Han är 25 år och har gått under radarn... En av jävligt många spelare som tillhörde Parma. Gjorde en ok säsong i slovenska Gorica 2014 med 11 mål. Och sedan en ännu bättre i Teremo i Lega Pro med 21 mål. Hela tiden utlånad från Parma. Men nu tillhör han Pescara och levererar på en hög nivå. Idag gjorde han två mål och en assist, och är nog den absolut viktigaste anledning till att Pescara utmanar.
Citera
2016-01-30, 18:49
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Normalt är det svårare att göra mål i Serie B. Vet inte varför men kan konstatera att Capocannoniere normalt gör färre mål i Serie B än i Serie A, trots att de spelar fler matcher i Serie B.

Pescara tar upp jakten på Cagliari och Crotone. Det kommer att bli en strid med kniven mot strupen. Men jag vill lyfta fram Gianluca Lapadula. Han leder skytteligan i Serie B med 14 mål, näst bäst har gjort 10 mål.

Han är 25 år och har gått under radarn... En av jävligt många spelare som tillhörde Parma. Gjorde en ok säsong i slovenska Gorica 2014 med 11 mål. Och sedan en ännu bättre i Teremo i Lega Pro med 21 mål. Hela tiden utlånad från Parma. Men nu tillhör han Pescara och levererar på en hög nivå. Idag gjorde han två mål och en assist, och är nog den absolut viktigaste anledning till att Pescara utmanar.

Juventus är där och tittar på Lapadula, även på Budimir som ligger strax efter med 10 mål. Crotone hade behövt Budimir i bra form idag. Men frågan är så klart om dom kan leverera i Serie A.

Mancosu t.ex. sprutade in mål för Trapani i Serie B, sen har det inte gått så bra.
Citera
2016-01-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Juventus är där och tittar på Lapadula, även på Budimir som ligger strax efter med 10 mål. Crotone hade behövt Budimir i bra form idag. Men frågan är så klart om dom kan leverera i Serie A.

Mancosu t.ex. sprutade in mål för Trapani i Serie B, sen har det inte gått så bra.

Mancosu borde ha stannat kvar i Serie B och återvänt hem till Cagliari. Tyvärr har de redan en ganska stark anfallsuppställning, vilket visar sig i att de har gjort flest mål i Serie B, men har inga spelare med i skytteligatoppen.
Senast redigerad av Brille68 2016-01-30 kl. 19:02.
Citera
2016-01-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
...
"Samtidigt som jag vill ha tak för regnet vill jag se bergen" får bli min poetiska sammanfattning av det.
Fullständigt lysande. Nästan i nivå med Fula Gubbens klassiska sågning/hyllning till Vucinic :

Vucinic är ju den som inte levererat något idag. Ser ut som det är en afton med montenegrinskt svårmod för Mirko, enligt känt manér. Fysiskt är han på plats, men hans själ är uppe i de montenegrinska bergen där hans gamla mor kokar gryta på årets sista lamm och tänker på sin son, fotbollsstjärnan.
(FB) Serie A - omgång 14

*

Jag tjatar om Serie B. Men vafan i helvete finns ingen anledning att tråden i stort behöver ta den jävla vägen.

Roma ska ikväll ta en trepoängare. Jag är övertygad om att de lyckas. Kan bli en nystart och satsning framåt och uppåt.
Citera
2016-01-31, 00:11
Medlem
Jag och min ömma moder ska i maj ner till Palermo för att skåda lite fotboll. Smidigaste sättet att sig ner verkar vara att flyga till Catania. Men att ta sig därifrån till Palermo? Tåg? Buss? Hyra bil?
Någon som har någon input? Vart vända sig för tidtabeller, priser o.s.v.? Någon som gjort samma resa?

Tips på restauranger och sevärdheter mottages gärna också! När vi var nere i Rom sist så fick vi via Flashback reda på en familjeägd restaurang som kan ha varit en av dom bästa upplevelserna jag vart med om.

För övrigt har jag svårt att bestämma mig om romas tillsättning av spalleti.
Citera
2016-01-31, 16:57
Medlem
Juventus imponerar som fan, men det gör även Napoli och inte minst Higuain. 22 mål på 22 matcher i Serie A!

Mycket tyder på att det är en tvekamp om lo Scudetto mellan Napoli och Juventus, medan Inter, Fiorentina och Roma får kämpa om CL-kvalplatsen. Fast det är klart, om Inter vinner ikväll så är de med i toppstriden. Kanske kanske kan Milan blanda sig i kampen om den sista CL-platsen, men då krävs det till en början en seger ikväll...

Vilket leder oss till kvällens match. Il Derby della Madonnina! Stort som fan. Men derbyts storhet brukar ligga i lagens kvalitet, till skillnad mot t ex derby della Lanterna och derby del Cupolone. Och det går inte att jämföra med hur det var 10 år sedan. Men båda Milano-lagen har trots allt varit bättre denna säsong, och visar äntligen tendenser på en genuin återhämtning. Om än såklart blygsam i sammanhanget. Och fansen har uppfattat signalerna.

Jag tror att Milan vinner, och tar upp jakten.

Från 2005:
http://crampisportivi.com/wp-content/uploads/2015/09/Materazzi-RuiCosta-681x346-620x346.jpg
Senast redigerad av Brille68 2016-01-31 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in