Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-29, 21:00
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast nej, men det är fint att du äntligen använder rätt term, du lägger inte upp någon fakta som talar emot minst 40 år av forskning.

Men i slutändan så spelar det ingen roll då Donald Trump själv sysslar med global handel i form av att han har fabriker utomlands.

Det finns inget "rätt" namn utan flera för globaliseringsprocessen. Bara tomtar tror något annat. Vad sägs om att titta på verkligheten istället för abstrakta teorier som komparativa fördelar? Jag kan såga den senare i småbitar men det är OT.

Vissa av Trumps sidoverksamheter importerar väl produkter utifrån men hans core business är ju fastigheter i USA.
2016-01-29, 21:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det finns inget "rätt" namn utan flera för globaliseringsprocessen. Bara tomtar tror något annat. Vad sägs om att titta på verkligheten istället för abstrakta teorier som komparativa fördelar? Jag kan såga den senare i småbitar men det är OT.

Fast snälla du, läs på om vad globaliseringsprocessen är för du säger samma påhittade skit trots att det är motbevisat.

Citat:
Vissa av Trumps sidoverksamheter importerar väl produkter utifrån men hans core business är ju fastigheter i USA.

Han äger fabriker i Kina och Mexiko där hans varor tillverkas så nej det är inte import utan export av arbetskraft.
2016-01-29, 21:05
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast snälla du, läs på om vad globaliseringsprocessen är för du säger samma påhittade skit trots att det är motbevisat.

Han äger fabriker i Kina och Mexiko där hans varor tillverkas så nej det är inte import utan export av arbetskraft.

Lider ni liberaler och marxister allihop av Dunning-Kruger syndromet? Du har inte motbevisat ett dugg, narr, utan du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

Trumps huvudverksamhet är fortfarande fastigheter i USA.
2016-01-29, 21:11
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag börjar bli orolig för en svag, svag tendens att han tappar stöd nationellt:

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-national-gop-primary

Annars ser det ut som att Trump kan vara ende kvarvarande kandidaten efter halva mars. Det är bara en och en halv månad dit.

Blir han nominerad så kommer han ställas mot en svag kandidat, förmodligen Clinton för vilken historien äntligen kommit ikapp.

Vinner han i Iowa och New Hampshire är saken i princip avgjord. Då kommer han behålla sin position på det nationella planet.
2016-01-29, 21:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Lider ni liberaler och marxister allihop av Dunning-Kruger syndromet?

Lider du av lässvårigheter och ett lågt intellekt?

Jag har förklarat globaliseringsprocessens grundsten genom triangelhandeln och jag gjorde det ganska tydligt.

[quote=Aegishjalmr|56181945] Du har inte motbevisat ett dugg, narr, utan du vet helt enkelt inte vad du pratar om./QUOTE]

Att du kallar någon för narr när du inte ens kan ta åt dig vad som sägs är bara skrattretande, har du något att tillägga på din okunskap?

För i mina ögon så har du antingen kunskapsförakt eller får betalt för att vara så här dum.

Citat:
Trumps huvudverksamhet är fortfarande fastigheter i USA.

Absolut men det ändrar inte på att han har exporterat arbeten genom att hans egna produkter skapas i Kina och Mexiko, även hans kampanjhatt tillverkas utomlands.
2016-01-29, 21:18
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Vinner han i Iowa och New Hampshire är saken i princip avgjord. Då kommer han behålla sin position på det nationella planet.
Det är inte säkert. Det här är inte som tidigare år med fem kandidater som tycker precis samma sak och alla hoppar på vinnartåget efter New Hampshire.

Trump är totalt annorlunda. Han innebär en revolution för det Republikanska partiet, och det är inte säkert att väljarna vill ha den revolutionen även om Trump vinner de fyra första primärvalen innan supertisdagen. Men om Trump vinner allt utom Texas efter supertisdagen i början av mars så tror jag det är slut.
2016-01-29, 21:21
Medlem
freeriderXIIs avatar
Från idag : Donald Trump Nashua New Hampshire Town Hall Rally (29-1-2016)
2016-01-29, 21:22
Medlem
Aegishjalmrs avatar
[quote=Ondahamstern|56182035]Lider du av lässvårigheter och ett lågt intellekt?

Jag har förklarat globaliseringsprocessens grundsten genom triangelhandeln och jag gjorde det ganska tydligt.

Citat:
Du har inte motbevisat ett dugg, narr, utan du vet helt enkelt inte vad du pratar om./QUOTE]

Att du kallar någon för narr när du inte ens kan ta åt dig vad som sägs är bara skrattretande, har du något att tillägga på din okunskap?

För i mina ögon så har du antingen kunskapsförakt eller får betalt för att vara så här dum.

Absolut men det ändrar inte på att han har exporterat arbeten genom att hans egna produkter skapas i Kina och Mexiko, även hans kampanjhatt tillverkas utomlands.

Du har jämfört dagens globalisering med handeln under 1500-talet. Det gör dig till en idiot. På riktigt. Du vägrar att få in i skallen att globaliseringsagendan är ett övernationellt projekt som syftar till att avskaffa ALLA nationer. Istället mal du bara på om handel utan att beakta fri rörlighet av kapital och arbetskraft. Eller spelar du bara korkad?

Du äger inga kunskaper i ämnet överhuvudtaget utan du lider av Dunning-Kruger.

Jaså, tillverkas Trumpkepsen utomlands. Ja, det ändrar ju allt. Eller inte. Trump liksom de flesta affärsmän använder sig av det regelverk som existerar idag. Om Trump ändrar på det så kommer både han och andra affärsmän att anpassa sig.
2016-01-29, 21:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Aegishjalmr skrev

Jaså, tillverkas Trumpkepsen utomlands. Ja, det ändrar ju allt. Eller inte. Trump liksom de flesta affärsmän använder sig av det regelverk som existerar idag. Om Trump ändrar på det så kommer både han och andra affärsmän att anpassa sig.

Nej, den tillverkas av Cali-Fame headwear company i södra Californien. Den har kopierats av kineser, men det är ju knappast Trumps fel.
2016-01-29, 21:32
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nej, den tillverkas av Cali-Fame headwear company i södra Californien. Den har kopierats av kineser, men det är ju knappast Trumps fel.

Så t.o.m det hade hamsterhjärnan fel om då. Men även om Trumps sidoverksamheter skulle saluföra vissa produkter som tillverkats utomlands så är det ett icke-argument.
2016-01-29, 21:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Du har jämfört dagens globalisering med handeln under 1500-talet.

Fast det är inte bara jag som hänvisar till 1500-talet eller ens en tidigare handel som den globala handeln som är kopplad med globalicerinsprocessen utan det är något som alla som har forskat inom ämnet och som inte sprider dessinfomration för att flytta fokuset på dagens problem från det som sker inom nationerna till något annat.

Det finns även korrelation mellan mängden ton som fartygen kan transportera på en kortare tid samtidigt som kommunikationen har förbättrats med den globala handelns utsende.

Jag använder mig av 1500-talets triangelhandel för att du lättare skulle kunna ta åt dig då du klart och tydligt saknar kunskap inom ämnet och triangelhandeln är det som alla känner till, till en viss nivå åtminstonde.

Citat:
Det gör dig till en idiot. På riktigt. Du vägrar att få in i skallen att globaliseringsagendan är ett övernationellt projekt som syftar till att avskaffa ALLA nationer.

Fasst du bevisar inte detta, det enda du kommer med är påståenden när minst 40 år av forskning talar emot dig, läs på om ämnet för du sitter just nu med byxorna nere.

Du agerar likt ett irationellt barn som nyligen har fått reda på att tomten inte finns men där han fortfarande vill tro på tomten.

Citat:
Du äger inga kunskaper i ämnet överhuvudtaget utan du lider av Dunning-Kruger.

Har jag inte sagt heller utan det enda jag har sagt är att du sitter och agerar irationellt och talar emot minst 40 år av forskning av flera olika forskare som alla har kommit fram till samma slutsats att globaliceringsprocessen är den term man använder sig av för att förklara den process som ledde till den moderna globala handeln samt kommuniaktionen.

Citat:

Fast det ändrar fortfarande inte på det faktum att du påstår att han är en riddare i skinande rustning som skall besegra den globala markanden när han aktivt sysslar med det själv.

[tillagt]

I följande länk så kan du lära dig om vad globalisering faktiskt är, följande som jag länkar är bara en liten bit ur en lättare förklaring kring ämnet, vill du ha en djupare disskusion kring ämnet så rekomenderar jag att du vänder dig till ekonomidelen.

Citat:
Well, globalization is the process of making something known worldwide. For example, here in the United States, globalization is everywhere. You can't walk a couple of blocks without seeing restaurants that offer foods from Italy (pizza), Japan (sushi), or even Mexico (tacos!). Globalization is what allows us here in America to enjoy the things we can't usually have.

http://sandoval93.blogspot.se/2011/05/globalization-for-dummies.html
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-01-29 kl. 21:38.
2016-01-29, 21:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

Du har rätt, det var jag som blandade ihop att de gjordes av immegranter från Mexiko och att de gjordes i Mexiko där hans slippsar gjordes, mitt fel.

Citat:
"But look around the factory floor where these hats are being made by the thousands, and you’ll find faces that don’t seem to fit into Trump’s America. Yolanda Melendrez is one of them. Melendrez, an immigrant from Mexico who was brought to the United States by her parents when she was a baby, has worked at the Carson-based Cali-Fame headwear company since 1991. 'When we first got the order [for the Trump hats], I said to myself, ‘Just wait until he sees who’s making his hats. We’re Latinos, we’re Mexicans, Salvadoreños.’"

http://www.gq.com/story/donald-trump-hats-made-in-la

[Tillagt]

Det skall dock sägas att jag inte är säker på om slippsarna gjordes i Mexiko eller Kina då flera av hans produkter tillverkas utomlands.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-01-29 kl. 21:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in