2016-01-28, 20:28
Medlem
Hej hej!
Vet inte om detta blev i rätt kategori nu men jag antar att jag blir tillrättavisad isåfall men iallafall så har jag min bil ute för försäljning och det ringer vad som låter att vara en "gubbe" från företaget Hygglo Bil i hallstahammar och vill köpa den av mig för att sen sälja den vidare och då behövde han göra iordning ett avtal sa han så han bad mig skicka mitt namn, personnummer, adress, bank och kontonummer så han kunde iordningsställa detta avtal. Nu är det ju så att det ringer en varningsklocka hos mej gällande att lämna ut personuppgifter till främlingar så det jag undrar över är om någon vet vad detta är för företag och om han är seriös, är det såhär det brukar gå till med sådan byteshandel? Kollade hans företag och det ser ut att gå tungt, ingen f-skatt, inga anställda, ingen inkomst??
Citera
2016-01-28, 20:30
Medlem
ni ska väl inte skriva något avtal, ett kvitto möjligtvis, säg att det kan göras på plats.
Citera
2016-01-28, 21:46
Medlem
8xxSeriess avatar
Låter jävligt skumt.

Vill han ha bilen så är det väl bara att han kommer till dig och gör affär. Hostar upp pengar, överför, swishar likn. skriver papper och gubbfan tar med sig bilen och åker. Antingen skriver han bilen på sig eller sitt företag, om han nu har något.

Simple as that.
Citera
2016-01-28, 21:52
Medlem
UtanEkorres avatar
Hygglo bil

Bara namnet sätter ju av ett veritabelt flyglarm vad gäller varningsklockor! Näru, håll dig undan!
Citera
2016-01-28, 21:58
Medlem
Crow2000s avatar
Nej för fan! Han kommer vilja skriva ett avtal där han ska sälja bilen vidare innan han betalar dig. GÅ INTE MED PÅ DET! Han kommer att vilja ha ägarbeviset påskrivet av dig och sedan ska han fixa det med nya ägaren. GÅ INTE MED PÅ DET. Och han kommer locka dig med ett bra pris. GÅ INTE PÅ DET! Du kommer aldrig se mer än möjligen en handpenning och bilen kommer byta ägare flera ggr...
Säljer du en bil ska du ska ha pengar i handen (eller på valfritt sätt du litar på) och DU skickar in ägarbytet!!!
Senast redigerad av Crow2000 2016-01-28 kl. 22:03.
Citera
2016-01-29, 11:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Genom ditt regnummer kan en seriös handlare få alla dina personuppgifter.
Men.
Så länge du får betalt vid avlämnandet av bil samt att du ser att ägarbeviset postas eller görs digitalt är du safe.
En handlare skriver alltid avtal på en bilaffär så det är inget konstigt med det.
Se bara till att du läser avtalet ordentligt innan du skriver på något.
Hygglo Bil låter suspekt så håll ryggen fri. Men dra dig inte för att sälja om allt sköts som det ska.
Citera
2016-01-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Nej för fan! Han kommer vilja skriva ett avtal där han ska sälja bilen vidare innan han betalar dig. GÅ INTE MED PÅ DET! Han kommer att vilja ha ägarbeviset påskrivet av dig och sedan ska han fixa det med nya ägaren. GÅ INTE MED PÅ DET. Och han kommer locka dig med ett bra pris. GÅ INTE PÅ DET! Du kommer aldrig se mer än möjligen en handpenning och bilen kommer byta ägare flera ggr...
Säljer du en bil ska du ska ha pengar i handen (eller på valfritt sätt du litar på) och DU skickar in ägarbytet!!!

Tror du fick med precis allt som han sa idag när jag pratade med han.
När jag vänligt men bestämt tackade nej till att ge han min bil utan att få pengar för den så försökte han locka med en handpenning men när jag tackade nej till det också så blev han skitsur och mumlade nåt innan han slängde på luren i örat på mej.
Citera
2016-01-29, 19:17
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laggormoof
När jag vänligt men bestämt tackade nej till att ge han min bil utan att få pengar för den så försökte han locka med en handpenning men när jag tackade nej till det också så blev han skitsur och mumlade nåt innan han slängde på luren i örat på mej.

Skurkarna vänder sig oftast till annonsörer som prismässigt ligger lite högre. Då har säljaren troligen inte så många intressenter på sin annons och är därför lättare att locka med "en bra affär".
Men det behöver inte betyda att du är för dyr. Tips är att du ser över texten i annonsen så den låter bra och ge det hela lite tid. Ibland dröjer det innan rätt person ser annonsen.
Lycka till och hoppas nästa köpare är trevligare, och ärligare...
Citera
2016-01-29, 20:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laggormoof

Ha ha. Ja där fick du bevisat att dina misstankar var korrekta.

Ja, ska man göra affär så ska pengarna räckas över när man lämnar ifrån sig bil och nycklar.
Citera
2016-01-30, 20:05
Medlem
Haha...hur fan kan man kalla sin bilfirma för Hygglo bil???

Precis som nämnts, det börjar ju låta som i Dresden 1944 när man hör det namnet.

Klokt beslut av TS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in