2016-01-29, 12:16
Medlem
Yavvays avatar
Jag vet, det är ett snudd på omöjligt uppdrag, men om du lyckades övertyga en människa som varit religös sedan barnsben att den människan haft fel och allt är hittepå, vad hade reaktionen blivit. Omedelbart självmord?
Citera
2016-01-29, 12:20
Medlem
Är väl inget ovanligt? Bara acceptera och gå vidare. Varför skulle de ta självmord menar du? För att du oftast överväger den utvägen efter dina felaktiga föreställningar?
Citera
2016-01-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavvay
Jag vet, det är ett snudd på omöjligt uppdrag, men om du lyckades övertyga en människa som varit religös sedan barnsben att den människan haft fel och allt är hittepå, vad hade reaktionen blivit. Omedelbart självmord?
Lättnad, troligtvis.
Citera
2016-01-29, 12:22
Medlem
Yavvays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Varför skulle de ta självmord menar du?

För att de har slösat bort större delen av sitt liv och hela deras värld vänds ut och in.
Citera
2016-01-29, 12:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är ju inte speciellt ovanligt att teister blir ateister. Sen är det klart att det blir en större omställning för en människa som varit djupt religiös och byggt hela sitt liv och umgängeskrets kring religionen jämfört med en person som lite allmänt "trott på en högre makt".

Det finns ju många exempel på folk som brutit sig ut ur extremreligiösa sammanhang utan att drabbas jättehårt. Det jobbigaste är nog att man i sådana extremfall ofta förlorar praktiskt tagit hela sin familj och alla vänner.
Citera
2016-01-29, 12:27
Medlem
Yavvays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det finns ju många exempel på folk som brutit sig ut ur extremreligiösa sammanhang

Ja, men vad säger att dem verkligen var riktigt religiösa från början? Kan lika gärna vara så att personen aldrig trodde på det riktigt men inte vågade gå emot pågrund av konsekvenserna som garanterat skulle följa med ett sånt beslut.
Citera
2016-01-29, 12:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag lever...

Bara inse att man är människa och har fel ibland.
Nu vart jag ateist rätt tidigt så mer var nog knutet till uppväxten än egen vald tro iofs.
Citera
2016-01-29, 12:45
Medlem
Dr.Rutigs avatar
Citat:

Hur fan ska du övertyga han att han haft fel och att allt är "hittepå"?
Har du underlägg för nåt sånt borde du inte slösa tid på flashback
Citera
2016-01-29, 12:47
Medlem
Yavvays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rutig
Hur fan ska du övertyga han att han haft fel och att allt är "hittepå"?

Ingen aning.
Citera
2016-01-29, 12:52
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ingen aning.

Lite OT men skulle du övertyga dina teistiska bekanta om att deras världsbild är falsk om du kunde? Och om du samtidigt visste att det gav dem glädje och mening i livet
Senast redigerad av speedcola 2016-01-29 kl. 12:52. Anledning: övertyga*
Citera
2016-01-29, 13:02
Medlem
Yavvays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
skulle du övertyga dina teistiska bekanta om att deras världsbild är falsk om du kunde? Och om du samtidigt visste att det gav dem glädje och mening i livet

Bara om jag själv var troende. Tänker inte lura in någon i saker som jag själv inte stödjer enbart för att det innebär att må bättre. Det vore som att övertala någon att börja missbruka.
Citera
2016-01-29, 13:09
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Bara om jag själv var troende. Tänker inte lura in någon i saker som jag själv inte stödjer enbart för att det innebär att må bättre. Det vore som att övertala någon att börja missbruka.

Nu missförstod du mig allt. Menade tvärtom. Skulle du övertyga människor som var TEISTER (religiösa) till att lämna sin tro om du hade möjligheten? Detta trots att deras trosuppfattningar gav dem lycka/frid/mening osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in