Citat:
Det beror på vad det handlar om och man måste tillämpa urskiljningsförmåga. Jag är t.ex. mer benägen att tro på någon som vittnar om underlig synkronisitet eller klärvojans än någon som säger sig ha sett storsjöodjuret.
Citat:
För om man ska ta "vittnande" seriöst, resulterar detta i att man måste ta vittnande om gudar som motsäger varandra (alltså omöjligt kan existera samtidigt) seriöst. Det håller inte.
Man kan såklart inte ta alla vittnesmål seriöst då det paranormalas område har en tendens att dra till sig allehanda charlataner och knäppgökar. Sen om olika gudars existens motsäger varandra eller inte, beror på vilken utgångspunkt man har. Inom hinduismen förnekas inte existensen av några gudar. Så för en hindu är den samtidiga existensen av Vishnu, Thor, Jesus och Allah inte paradoxal. Inom västerländsk ockultism tror man också att de flesta gudar äger existens i någon form, åtminstone som astrala entiteter. Man anser att många av dessa gudar skapats av människan men likväl existerar. Inte fysiskt dock... I detta ingår synen som redan romarna hade, d.v.s. att gudar inom olika pantheon korresponderar mot varandra. Detta kan tolkas antingen som gudar med likvärdiga attribut finns inom olika religioner, eller som att det handlar om samma gudar fast under olika namn.
Citat:
Det finns massvos av olika förklaringar till udda upplevelser, som är helt naturliga. Naturligtvis anser en skeptiker att det är MYCKET mer troligt att påstådd övernaturlig upplevelse, sannolikt bara är en hallucination, dröm, sömnparalys eller något annat helt normalt.
Det finns ingen anledning till att tro att det skulle vara något annat.
Det finns ingen anledning till att tro att det skulle vara något annat.
Ja, men återigen handlar det om perspektiv. Har man själv upplevt något paranormal speciellt ihop med andra människor, avfärdar man inte udda vittnesmål lika kategoriskt. Jag förstår skeptikerns perspektiv helt men delar det inte. Fast visst avfärdar jag mycket som det enligt mig inte finns belägg för som ren rappakalja.
Citat:
Nej, verkligen inte.
Däremot krävs det givetvis mer än opålitligt vittnande, när det handlar om något så extraordinärt som gudar, spöken och tomtenissar.
Däremot krävs det givetvis mer än opålitligt vittnande, när det handlar om något så extraordinärt som gudar, spöken och tomtenissar.
Jo... Möjligen kräver extraordinära påståenden extraordinära bevis. Detta gäller speciellt när det framförs till människor som inte upplevt något, inte delar den världsbilden och har noll anledning att tro på det egentligen.