• 1
  • 2
2016-01-28, 10:03
Medlem
Hej! Vet ej om det är rätt ställe att ta upp detta.

Men har en Thosiba Sattelite P50 modellen, kan ta fram exakt om det behövs. Men however, har försökt att boot:a från en CD för att få bort "Thosiba's" Fabrikats inställningar och göra laptopen till en normal windows laptop. Men helt omöjligt, googla:t tittat på guider men inget fungerar.

Har windows 8.1 Installerat på den. Någon som har en aning om hur jag ska göra? Blir tokig snart!

MvH

M5
Citera
2016-01-28, 11:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M5power-
Hej! Vet ej om det är rätt ställe att ta upp detta.

Men har en Thosiba Sattelite P50 modellen, kan ta fram exakt om det behövs. Men however, har försökt att boot:a från en CD för att få bort "Thosiba's" Fabrikats inställningar och göra laptopen till en normal windows laptop. Men helt omöjligt, googla:t tittat på guider men inget fungerar.

Har windows 8.1 Installerat på den. Någon som har en aning om hur jag ska göra? Blir tokig snart!

MvH

M5

Prova med en annan skiva, går inte det så kör på Usb.

Ändra bootordningen till Usbstart.

Du ska alltså göra en "ren" installation?
Citera
2016-01-29, 08:01
Medlem
Självklart har jag gjort det! Som jag sa, satt i över 5h och kolla guid:er osv.

Modellen på den är jag osäker men står på baksidan: TOSHIBA SATELLITE P50-A-11J med Windows 8 Kan lägga upp bild vid behov.
Citera
2016-01-29, 08:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du försöker med andra ord utföra en ren nyinstallation med hjälp av en installationsskiva som då är bootbar?

Du skriver en CD. Men om du ska utföra detta så måste operativsystemet ligga på en bootbar DVD-skiva eller USB-minne.

Windows XP kunde man lägga på en CD-skiva. Men ska du installerar en nyare version så måste man använda sig ovan metod p.g.a storleken på ISO-filen.
Citera
2016-01-29, 08:27
Medlem
Ja precis. Vill ha bort allt med Toshiba att göra, så wipe:a disken och installera ett Windows.

Har en ISO fil utbränd redan som jag vet fungerar och även Windows 7 skiva. Men den går ej att boot:a upp med. Har försök med ALLT. Vet inte vad jag ska göra.
Citera
2016-01-29, 08:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ja precis. Vill ha bort allt med Toshiba att göra, så wipe:a disken och installera ett Windows.

Har en ISO fil utbränd redan som jag vet fungerar och även Windows 7 skiva. Men den går ej att boot:a upp med. Har försök med ALLT. Vet inte vad jag ska göra.

Och du har varit inne under Bios och ändrat så boot-ordningen ligger med CD/DVD först?
Citera
2016-01-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har varit inne under Bios och ändrat så boot-ordningen ligger med CD/DVD först?

Ja självklart.
Citera
2016-01-29, 09:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ja självklart.

Vad händer efter du har verkställt boot-ordningen och du har installationsskivan i, får du ingen valmöjlighet att startar igång skivan efter datorns omstart?
Citera
2016-01-29, 10:09
Medlem
Citat:
Vad händer efter du har verkställt boot-ordningen och du har installationsskivan i, får du ingen valmöjlighet att startar igång skivan efter datorns omstart?

Nix det är det jag inte får Utan den startar bara upp som vanligt igen..
Citera
2016-01-29, 10:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Nix det är det jag inte får Utan den startar bara upp som vanligt igen..

Då är din installationsskiva repig eller smutsig eller ej bränd som en bootbar media. I värsta fall så är CD/DVD-enheten sönder.

Hämta hem en ny ISOfil och bränn ut på en DVD-skiva. Använd IMGBurn för att bränna ut ISO-filen.
Citera
2016-01-30, 17:29
Medlem
Citat:
Då är din installationsskiva repig eller smutsig eller ej bränd som en bootbar media. I värsta fall så är CD/DVD-enheten sönder.

Hämta hem en ny ISOfil och bränn ut på en DVD-skiva. Använd IMGBurn för att bränna ut ISO-filen.

Inget är fel på skivan, Har en Windows 7 ( ÄKTA ) skiva som inte är repig eller något och som startar upp i datorn, man kan ju installera om redan när datorn är på osv men den kunde inte ens göra det. Det värkar som dem har någon inställning nånstans som BLOCKERAR all sorts av om installering än att återställa till deras "fabriks inställningar"
Citera
2016-01-30, 18:08
Medlem
1FFs avatar
Prova med andra usb`n. Jag har 8st och den ena datorn tar alla medans den andra tar 3.

Om boot ordningen är satt till automatisk så stäng av det och gör det manuellt och sätt det till usb.

Gör uppstarten från usb`t internt i Windows via återställningskonsolen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in