2016-01-29, 08:48
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-far-aldersgrans-for-sociala-medier

"Sverige kommer att få en åldersgräns för sociala medier. Det är beskedet från regeringen. Barn måste be föräldrar om lov för att få använda till exempel Facebook, Snapchat och Instagram. Åldersgränsen kan komma att bli så hög som 16 år.

Konsumentminister Per Bolund (MP) bekräftar för SVT Nyheter att åldersgränser kommer att finnas med när Sverige införlivar EU:s nya dataskyddsdirektiv i svensk lag.

Så det kan bli en 16-årsgräns för sociala medier i Sverige?

– Ja, den förordning som man tagit på EU-nivå säger att det ska vara en 16-årsgräns med möjlighet att gå ner till 13-årsgräns. Det är en bindande förordning så nånstans där kommer det svenska regelverket att hamna."

Är detta en bra idé. Bör staten/politikerna öht lägga sig i uppfostran på detta vis?
Citera
2016-01-29, 08:57
Medlem
Jag tycker det låter som en ypperlig idé. Dagens ungdomar använder sociala medier alldeles för mycket, tänk om de pluggade istället? Då hade 90% av sveriges befolkning varit akademiker. Äntligen ett förslag som ändrad saker och ting!
Citera
2016-01-29, 09:01
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det handlar inte om uppfostran. Det handlar om att skydda barn från situationer de inte klarar av. De utsätts för betydligt äldre individer med snuskig agenda som vill leda in dem på avvägar. När sedan föräldrarna är för korkade eller likgiltiga, eller bådadera, för inse vad deras barn håller på med kanske detta är en bra idé.
Citera
2016-01-29, 09:02
Avslutad
Dummaste jag hört idag. Varför inte åldersgräns på socialt umgänge över huvud taget? Eller på småfrallor?
Citera
2016-01-29, 09:08
Medlem
Zasse2s avatar
Känns både tandlöst och meningslöst. De flesta ungdomar har redan sociala medier och det känns oerhört ansträngt att införa åldersgräns. Pappa staten ligger efter med nästan två decennium. Tycker det är för jä*ligt rent ut sagt, nog för att sociala medier tar över mer och mer men inte är statlig insats vare sig från svenskt håll eller EU-håll nödvändig eller ens försvarar.

Står lite om dold reklam också:
"Frågan om barn och sociala medier har uppmärksammats i SVT:s granskning av dold reklam på nätet, där debattören Gustav Martner i en Aktuellt-debatt gick till hård attack mot konsumentombudsmannen."
Citera
2016-01-29, 09:14
Medlem
Egentligen tycker jag att det är helt rätt med en åldersgräns. Dock undrar jag över det där med föräldrarnas tillåtelse. Hur ska det gå till rent praktiskt?
Får man det att fungera på ett bra sätt är ju nästa problem att väldigt många, skulle tro de flesta, föräldrar kommer att ge sina barn tillstånd. De som inte får tillstånd kommer kanske tacka sina föräldrar när de blir vuxna, men i den åldern kommer de att bli outcasts.
Citera
2016-01-29, 09:19
Medlem
På ett sätt tycker jag att förslaget är bra. Alldeles för mycket saker som barn egentligen inte bör ta del av eller bli utsatta för sker på internet, speciellt inom sociala medier med en hög andel användare(facebook, twitter, kik m.m.). Sen tar också sociala medier upp en otroligt stor tid hos barn, speciellt i yngre tonåren, det i princip formar deras värderingar och beteendemönster...

Speciellt småtjejer har en otrolig förmåga att snappa upp en hel del saker som är direkt skadliga, dvs perversa gubbar, lägga upp avklädda bilder, bygga obegripliga tankeverksamheter och utveckla depressioner på grund av mobbing. Ärligt talat skulle jag gärna satt en 18 års gräns på sociala medier utifrån det här perspektivet.

Men sen så anser jag att förslaget också är en utveckling åt fel håll. Då det borde vara säkert även för ungdomar att använda facebook eller twitter.
Citera
2016-01-29, 09:32
Medlem
najebans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Dummaste jag hört idag. Varför inte åldersgräns på socialt umgänge över huvud taget? Eller på småfrallor?

Det är väl för fan inte samma sak. Grooming & nätmobbning är två stora problem man skulle undvika med detta. Sedan för att inte dra in alla andra positiva effekter som redan vissa nämnt här.
Citera
2016-01-29, 09:33
Medlem
Och hur skall denna åldersgräns kunna efterlevas?

Alldeles oavsett vad man tycker om åldersgräns som sådant så är ju en bestämmelse som saknar möjlighet till kontroll för efterlevnad totalt meningslös.
Citera
2016-01-29, 09:38
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Alldeles oavsett vad man tycker om åldersgräns som sådant så är ju en bestämmelse som saknar möjlighet till kontroll för efterlevnad totalt meningslös.

Jag instämmer med dig. Den här "lagen" gör alltså att föräldrar, precis som nu, ska ta ansvar för sina icke myndiga barn och vad de gör på internet. Eftersom föräldrarna ändå får godkänna att barnen sitter på sociala medier så innebär det alltså inte att olika forum kan stänga av alla som är under en viss ålder.

Lagen är alltså totalt tandlös. Föräldrar/vårdnadshavare har alltid ansvar för sina barn, det är redan fastställt.
Citera
2016-01-29, 09:40
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Ja, vem skall straffas? Facebook? Barent som använder det? Föräldern? Vad blir straffet?
Senast redigerad av Knullkungen 2016-01-29 kl. 09:59.
Citera
2016-01-29, 09:42
Medlem
Lillarapunzels avatar
Kan vara något av det sjukaste jag läst! Åldersgräns på sociala medier - reglerat i lag?!
1. Det är fullkomligt tandlöst 2. Varför ska storebror staten lägga sig i ens?!

Hade det varit ett direktiv från säg Instagram och Snapchat att "nu följer vi efter Facebook och sätter en 13 års gräns" hade jag kanske kunnat förstå det, lite. Men att lagstifta om målsmans godkännande upp t.om. 16 år? Nej! Dels tror jag att det kan bli väldigt tandlöst, men sen tycker jag inte heller att varken EU eller svenska staten ska lägga sig i såna här småsaker. Ta hand om landets verkliga problem istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in