2016-01-28, 23:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Dessa 100 tusentals änkor som bor i billiga hyresrätter i innerstan hade kunnat flytta om det fanns något ledigt att flytta till.

De lär inte ha några problem att byta till mindre hyresrätter? Tänkte inte på det?

Eller billigare område?
Citera
2016-01-28, 23:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Även om vi vräker alla gamla änkor så motsvarar det ändå bara 2-3 veckors invandring.

Rättar vi till alla saker som begränsar rörligheten så skulle det få stora effekter, tex även flyttskatten som låser fast äldre i villor.

Det bör vi göra oavsett hur stor invandring vi har.
Citera
2016-01-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Villor säljs till marknadspris redan till skillnad från HR. Men det finns skatteregler som gör det svårt för många äldre att byta från villa till lägenhet trots att de vill det. Det borde ändras.

Finns en poäng i det. Men mycket pengar borde frigöras i och med att en gammal människa som bor i villa byter ner sig till en mindre lägenhet.

Således, det är egentligen inte ett pengaproblem som hindrar en gammal människa att flytta.

Grejen är det att gamla bor ofta i äldre hus, som mer eller mindre redan betalats av och därmed har låga kostnader. Det enda sättet att få äldre att överge sina (billiga) bostäder är att straffa dem för att de redan har betalt husets kostnader och göra det dyrare för dem att bo kvar.

Väldigt snällt...

Jag tycker ändå att man ska sluta importera människor om man inte klarar av att bygga bostäder billigt.

Vi kan ha arbetskraftsinvandring så att invandrare kan vara med och betala vad det kostar att bygga nytt. Där är problemet. Det funkar inte att vi ska betala alla deras kostnader, inte när det kostar så mycket att bygga.

Vi kan bygga skjul till dem om de nu måste bo i Sverige.
Citera
2016-01-28, 23:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ponera att vi införde marknadshyror, dom skjuter i höjden pga vår sjuka bostadsbrist eftersom efterfrågan överstiger utbud ganska brutalt i landet. Pga detta har folk antingen inte råd att bo kvar och blir tvungen att flytta hem till föräldrahemmet, folk flyttar ihop och blir trångbodda och/eller så kommer folk bli tvungna att lägga väldigt stor del av sin disponibla inkomst på hyran vilket gör att konsumtionen i Sverige skjuts i sank och ekonomin går åt helvete och hallå där 25-30%+ arbetslöshet. Detta är troligtvis vad som skulle hända eftersom vi har BRIST på bostäder, om det är BRIST på något brukar det bli DYRT.

Förstår du?

Varför är det bra ifall folk blir trångbodda, inte har råd att bo, får flytta hem m.m?

Varför är det bra om folk måste lägga stor del av inkomst på hyra, vilket gör att de inte har råd att köpa saker som får hjulet att rulla i ekonomin?

Konsumtionen skiter han i, det är bara ett svepskäl. När dessa typer vill värna konsumtionen menar dom bara att borgarklassen/överklassen ska kunna konsumera. Det viktiga är att alla ska få bo mindre än vad han gjorde på 26 m2 med sin flickvän förut för evigheter sen och att arbetarklassen som har lön och kan betala för sig och inte får hans föreslagna bostadsbidrag vid marknadshyror blir utfattiga och lever på marginalen och får ta den i prutten. Givetvis ska låglönejobb införas som grädde på moset och vips är vi tillbaka till 1800-talet eller något u-land och sen en elit som kan titta snett på alla andra.
Som Andrew Carnegie och hans kocks kompanjon när arbetarna ville ha lönehöjningar för dom inte kunde försörja sina familjer och säkrare arbetsmiljö för dom dog som flugor varje vecka på stålverket. Han svarade iskallt: "Marknaden bestämmer." och sen sköt dom ihjäl fackrörelsen som drog igång där och skapade en viss blockad.
Tex som när jag var i vasastan för många år sen och hade några rostfläckar på framskärmen på min bil och gamla snorkiga vasastans kärring där tittade på framskärmen när hon gick förbi med sin man,s edan på mig med en föraktfull blick. Likadant glor överklass och päls tanter på 75 år i butiker när jag varit i djursholms och stocksund området. stirrar på en påminner lite om folk från mellanösterns ofta aggresiva stirrande. Märklig stil.

Jag känner till denna typ blåröda estet konstnärs hatande moderat ingenjörer. Blev inte förvånad när sune var på konstnärerna där i rivningskontraktet nyligen Den dagen det går åt fanders med dessa egoister slödder hatande moderaterns möjligheter och dom förlorar sina pengar eller inte lyckas få ett jobb kommer dom bryta ihop, inte orka företa sig någonting och börja gå på ABF studiecirklar. Vissa hoppar från skyskrapor som under 1929 för det är bara penningen som betyder något för dom. Enkelspåriga människor. Det estetiska, känslor, miljön, det andliga, djur tar dom inte hänsyn till. att inse det finns även andra viktigare saker i livet och värden som gemenskap, betala lite för anra ska må bra och värdighet eller empati än att allt endast ska handla om pengar förstår dom inte.

Varför sitter någon och säger att man aldrig vill eller kommer bo i hyresrätt och sen sitter dygnet runt på flashback för att propagera för marknadshyror . Varför detta engagemang?
Senast redigerad av slemhog 2016-01-29 kl. 00:00.
Citera
2016-01-28, 23:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Finns en poäng i det. Men mycket pengar borde frigöras i och med att en gammal människa som bor i villa byter ner sig till en mindre lägenhet.

Således, det är egentligen inte ett pengaproblem som hindrar en gammal människa att flytta.

Grejen är det att gamla bor ofta i äldre hus, som mer eller mindre redan betalats av och därmed har låga kostnader. Det enda sättet att få äldre att överge sina (billiga) bostäder är att straffa dem för att de redan har betalt husets kostnader och göra det dyrare för dem att bo kvar.

Väldigt snällt...

Jag tycker ändå att man ska sluta importera människor om man inte klarar av att bygga bostäder billigt.

Vi kan ha arbetskraftsinvandring så att invandrare kan vara med och betala vad det kostar att bygga nytt. Där är problemet. Det funkar inte att vi ska betala alla deras kostnader, inte när det kostar så mycket att bygga.

Vi kan bygga skjul till dem om de nu måste bo i Sverige.

Se inlägg ovan
Citera
2016-01-28, 23:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Dessa 100 tusentals änkor som bor i billiga hyresrätter i innerstan hade kunnat flytta om det fanns något ledigt att flytta till.

Finns nog en och annan som skulle kunna tänka sig att bo i en nyrenoverad trea på exempelvis Mosebacke med utsikt över vattnet o Slussen. Allt för det facila priset 12500 kr.

Och det tycker givetvis HGF är för dyrt...

http://www.hemhyra.se/stockholm/hyran-hojs-med-over-100-procent-pa-sodermalm
Citera
2016-01-28, 23:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Mycket av "bristen" hade kunnat rättats till utan att en endaste bostad hade behövts byggas.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

I denna våning på 160 m^2 hade det exempelvis lika gärna kunnat bott en arbetande barnfamilj.

Men tack vare grov hyresreglering bor här nu istället två lyxpensionärer.
Citera
2016-01-29, 00:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Brist har vi pga vi har mer folk i landet än vad det finns bostäder till folk pga urspårad invandring inte pga av hyrespriser.

Det hade troligtvis funnits bostäder i multum i förortsområden som Husby, Tensta med mera med mera om det inte bodde 100 tusentals utlandsfödda i de områdena, det förstår vilken idiot som helst.

I det läget hade marknadshyror varit rimligt, det förstår vilken idiot som helst.

"Brist" har vi bland annat pga att befintligt bestånd inte nyttjas optimalt..

Detta är ju en annan klassisk historia om Annyca som bor själv på 145 m^2 och säger att det är helt omöjligt att byta bostad?!

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

"Jag förstår inte tanken. Ska inte vanliga människor kunna bo centralt"

Jo visst kära Annyca. Alla ska ha rätt att bo själv i 5-rumsvåningar på 145 m^2 mitt i city.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-01-29 kl. 00:27.
Citera
2016-01-29, 01:37
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad säger du om en fastighetsskatt för stora och dyra villor baserat på taxeringsvärdet som alla andra länder så dessa änkor inte har råd och får flytta till något mindre kyffe typ en 1:a på något billigare område? Utnyttja villa och bostadsrätt beståndet bättre liksom, det är viktigast att utnyttja det väl då en villa har så god plats på 150-200 m2 och en barnfamilj kan köpa det billigare när fler kommer ut på marknaden. Detta kan göra fler hyresrättrer blir tillgängliga också.
Ja och sen är det inte helt fel att "trycka" ut par o singlar från stora villor via beskattning. Alltid bemöts det med anekdotisk argumentation såsom att "min moster drabbas" istället för att man ser det till helheten och alternativen.

Vi har nästan störst bostadsyta per kapita, men strukturfel som skapar bostadsbrist. Med bättre beskattning kan en del personer bli tvungna att hyra ut ett och annat rum eller sälja sin villa till en barnfamilj.

Jag kan tänka mig en progressiv fastighetsbeskattning där man progressivt, men aggressivt beskattar den delen av fastigheten som överstiger 250kkr. Syftet bör vara att öka nyttjandet av fastigheten i sig och "trycka" ut folk till mer lämpade boenden.

Exempel på prgressiv fastighetsbeskattning i Singapore:
https://www.iras.gov.sg/IRASHome/Property/Property-owners/Working-out-your-taxes/Property-Tax-Rates-and-Sample-Calculations/
Citera
2016-01-29, 01:38
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja det finns givetvis källor för mina påståenden.

Kan du vara snäll och posta dessa då? Annars är det ju bara snömos du kommer med!
Citera
2016-01-29, 06:53
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Mycket av "bristen" hade kunnat rättats till utan att en endaste bostad hade behövts byggas.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

I denna våning på 160 m^2 hade det exempelvis lika gärna kunnat bott en arbetande barnfamilj.

Men tack vare grov hyresreglering bor här nu istället två lyxpensionärer.

Otur när du tänkte där? På vilket sätt är en hyra på 20 tusen rimlig för en arbetande barnfamilj?
Citera
2016-01-29, 07:27
Medlem
midvintermorkers avatar
Nu vill den galna araben Kaplan bygga ett nytt miljonprogram. De vet inte hur jävla mycket de ska förstöra Sverige. Ska Sverige bli ett land fullt med ghetton och arbetslöa muslimer??

Jag är pro-NATO men denna misär får mig nästan att längta efter Putin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in