2016-01-29, 00:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu fattar jag inte din tankegång.
Griftefrid finns inte med i HR:s bedömning av NB. Det är mord eller inget.
Oj, har du redan läst domen? Kan du dela med dig?
2016-01-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Oj, har du redan läst domen? Kan du dela med dig?
Tramsa inte.
Eftersom du verkar, i vart fall vilja, vara insatt i den juridiska världen borde du fatta vad jag menar.

Du hade en liten poäng med griftefriden i början, men det är överspelat efter TR domen. Konstigt att inte IR nappade på detta.
Senast redigerad av April62 2016-01-29 kl. 00:57.
2016-01-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det har ju Nosskirneh citerat i sitt inlägg kl 23.02

Det är kul för dig att du kan tro att det finns något att förklara för Nerijus som skulle kunna påverka straffmätningen ens om han kunde bevisa att förklaringen är sann.
Att NB fälls för mord borde vara klart vid et här laget. Frågan är då vad straffmätningen blir. Går de efter gammal praxis kan det bli 16 år. Dömer de efter den nya skärpningen (2014) blir det livstid.
2016-01-29, 01:13
Medlem
Citat:
Att NB fälls för mord borde vara klart vid et här laget. Frågan är då vad straffmätningen blir. Går de efter gammal praxis kan det bli 16 år. Dömer de efter den nya skärpningen (2014) blir det livstid.

Det blir väl den nya, hoppas jag.
2016-01-29, 01:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Håller med och eftersom de inte tog beslutet direkt efter avslutad förhandling i HR, utan tog beslutet vid en sittning dagen efter, brukar tyda på att de är överens i skuldfrågan.
Kan nog vara ett av lättaste mål man befattat sig med i denna Göta Hovrätt.
Lätt alltså i meningen att ta ställning i skuldfrågan.
Det behövdes inte grubblas nåt där inte. Allt framstår ju som glasklart.
Orubblig teknisk bevisning i mängder. Inte varje dag man får se sånt.
Hovrättsförhandlingarna bara en ren transportsträcka, en formalitet att stöka undan
på några dagar och nu är det undanstökat. En dom att skriva ut, det är vad som återstår
och den är väl redan igång att fixas till.

Kan tänka mig att ärade hovrättsledamöter hade kul åt tokiga Rönnbäckskan efter avslutet
i rättssalen, vid fikat eller middan. Som hon gjorde sig till åtlöje. Herrejävlar vilken fars
hon gjorde av detta ytterst allvarliga morddrama. "Twin Peaks" minsann.
Och med sina hisnande antydningar om stor konspiration involverande snutar och militärer
och de gula västarnas folk. Nåt liknande hade väl aldrig avhörts.

Men vad bryr sig nu en snart pensionsfärdig advokat om vad folk kan tycka; hon har
haft ett ekonomiskt minst sagt givande mål, hon har blivit lite av en kändis på ålderns höst
om än känd på något udda sätt, och kan nu tänka mindre på att rädda en balt och mera
på att Rädda Vättern. https://mobile.twitter.com/ingerrnnbck
2016-01-29, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hovrättsförhandlingarna bara en ren transportsträcka, en formalitet att stöka undan
på några dagar och nu är det undanstökat. En dom att skriva ut, det är vad som återstår

Kan tänka mig att ärade hovrättsledamöter hade kul åt tokiga Rönnbäckskan efter avslutet
i rättssalen, vid fikat eller middan. Som hon gjorde sig till åtlöje. Herrejävlar vilken fars
Och med sina hisnande antydningar om stor konspiration involverande snutar och militärer

Men vad bryr sig nu en snart pensionsfärdig advokat om vad folk kan tycka; hon har
haft ett ekonomiskt minst sagt givande mål, hon har blivit lite av en kändis på ålderns höst
om än känd på något udda sätt, och kan nu tänka mindre på att rädda en balt och mera

Synd bara att den stackars familjen skulle behöva genomlida hennes apkonster...
Sen har man mage att i tråden påstå att det var respektlöst av pappan att lämna rättegången.
Han måste ha en ängels tålamod som stod ut med eländet så länge...
2016-01-29, 01:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Sen har man mage att i tråden påstå att det var respektlöst av pappan att lämna rättegången.
Jo, det är sant förstås.
Den familjen har verkligen fått utstå prövningar den här tiden i domstolarna.
De har nu orkat igenom eländet. En enda gång kunde inte en av familjemedlemmarna
längre stillatigande åhöra tramset med antydningar från IR och sa då ifrån kort och lugnt
och nåt utbrott var det knappast tal om som det påståtts på sina håll.
2016-01-29, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det blir väl den nya, hoppas jag.
Man får inte skämta om HR men det påstås att ett mått på hur de dömer är "knarrigheten".

Det betyder vilken ålder det är på ledamöterna.
Vad jag sett av de som är inblandade i detta lutar det åt dom nya skalorna. Eftersom NB verkar trivas i fångenskap så varför ska han inte få som han vill i detta avseende.
2016-01-29, 01:56
Medlem
Citat:
Jo, det är sant förstås.
Den familjen har verkligen fått utstå prövningar den här tiden i domstolarna.
De har nu orkat igenom eländet. En enda gång kunde inte en av familjemedlemmarna
längre stillatigande åhöra tramset med antydningar från IR och sa då ifrån kort och lugnt
och nåt utbrott var det knappast tal om som det påståtts på sina håll.

Nej, han bad om ursäkt och satte sig ned. Beundransvärt må jag säga.

Jag blev Skogstokig bara av att höra henne.
2016-01-29, 02:04
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej

Ingers uppgift som advokat är att försvara sin klient, ta upp allt kan tänkas tala till dennes fördel i domstolen och ifrågasätta bevisningen. Hon företräder NB och ska inte ta någon hänsyn till offrets anhöriga. De har stöd från alla möjliga håll. NB har bara henne.

http://linkk.se/artikel/gt-nyheter/ronnback-om-kritiken-jag-gor-mitt-jobb

Inger Rönnbäck ställer sig själv frågande till Lars Johanssons kritik. Rönnbäck menar att hon i rollen som försvarare måste se kritiskt på bevisningen.
– Vi vet ju inte vad som har hänt, det vet ju bara den eller dem som har gjort det här. Då måste man vara öppen för många olika lösningar - därmed inte sagt att det är så, det har jag har aldrig påstått.
När det kommer till antydningarna att polisen kan ha planterat bevis utvecklar advokaten sitt resonemang.
– Det jag sa var att det inte behövde vara mer en till två personer, de andra behövde inte alls veta någonting. Den som i så fall hade gjort det kanske trodde att den gjorde helt rätt, säger Inger Rönnbäck.
Advokaten menar att det är allvarligt om samhället inte klarar av att en advokat har en annan uppfattning gällande ett mål än vad polis och åklagare har.
– Jag anser inte att jag hade gjort mitt jobb om jag inte hade vänt på stenar. Det är bara att tänka sig själv om man åtalas för något och är oskyldig, hade man då inte velat att ens offentliga försvarare hade vänt på stenar? frågar sig Inger Rönnbäck.
2016-01-29, 02:08
Medlem
Citat:

Det var ju rent sanslöst av IR att anklaga hela etablisemanget för konspiration under sittande rätt.

Hon påstod sig vända på alla stenar men en sådan anklagelse är inget som går hem i en domstol.
Det är nästan så man tycker synd om pojken NB som fått denna försvarare.

Hon kanske ska ägna sig ät att försvara fiskarna i Vättern istället.
2016-01-29, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thatsbadtiming
Ju längre straff desto bättre tycker jag.
Måste han sitta i fängelse här i Sverige om han döms?
Är det inte bättre att skicka hem honom till Litauen?
Det kostar väl en massa pengar att hysa honom här i uppemot 20 år.
Bruklig är att de åker ut efter 10 år och resten i hemlandet.
Nu är det nya regler på gång som gör att de kan skeppas hem tidigare. De ska träda ikraft under våren, tror i April. Exakt vad detta innebär är jag dock inte helt klar över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in